Radboud Universiteit Nijmegen


Een prestatiecontract maakt nog geen zomer

Succesvol regionaal omgevingsbeleid vereist creatief leiderschap

Eind vorig jaar heeft het rijk met alle provincies prestatiecontracten 2007 - 2013 afgesloten voor regionaal omgevingsbeleid, geheel passend bij de trend van verzakelijking in het openbaar bestuur. Milieuwetenschapper Frans Padt onderzocht hoe die trend het regionaal omgevingsbeleid beïnvloedt. Hij concludeert: verzakelijking op zichzelf is geen wondermiddel, maar creatief leiderschap in de regio, dat doelen van de overheid en belangen van bewoners verbindt, kan van een zakelijke aanpak wel een succes máken. Op dinsdag 27 februari 2007 promoveert Frans Padt aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Bij regionaal omgevingsbeleid werken verschillende partijen - bijvoorbeeld gemeentes, de provincie, bewoners, milieugroeperingen - samen om hun omgeving te verbeteren. Het kan gaan om het schoonmaken van vervuilde gebieden, om gebieden die bedreigd worden, of om gebieden waar een complex van problemen speelt.

De zakelijke aanpak van omgevingsbeleid kenmerkt zich door:
- een heldere scheiding van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden (wie doet wat)

- een bedrijfsmatige aanpak: partijen hebben vrijheid van handelen, mits ze de gestelde doelen halen en daar verantwoording over afleggen

- empowerment: het helpen van bewoners hun eigen doelen te realiseren (in plaats van ze te vertellen wat ze moeten doen)
- publiek ondernemerschap: niet de regels staan centraal, maar het ondernemen, aan de hand van een missie

Creatief meedenken
Een casus die Padt onderzocht, was de Peel: een gebied met veel varkens, waar verschillende partijen zich na de varkenspest van 1997 moesten herbezinnen op de toekomst, terwijl de rijksoverheid wettelijke beperkingen oplegde aan het aantal varkens en de ammoniakuitstoot. Nadere bestudering van deze casus leerde Frans Padt dat de zakelijke aanpak van het regionale omgevingsbeleid kán werken. Empowerment en publiek ondernemerschap kwamen hier goed uit de verf. Onder leiding van een sterk projectbureau, dat creatief meedacht met de lokale bevolking en lokale initiatieven ondersteunde kreeg het gebied langzaamaan een invulling die paste bij de wensen van de bewoners én de rijksoverheid. Padt: "Concreet kwam het erop neer dat mensen van het projectbureau veel de streek ingingen en mensen hielpen om partners en geldpotjes te vinden voor hun plannen. Tegelijkertijd hielden ze de regels die er nu eenmaal waren, goed in de gaten. Net als het publieke belang, boven het particuliere. Dus dan kon het wel eens gebeuren dat ze níet meewerkten aan de plannen van een ondernemer
- maar dan werd er wel uitgelegd waarom niet en wat dan wel kon. Met die aanpak en houding heeft het regionaal projectbureau veel voor elkaar gekregen, althans in dit geval."

Relevantie: de noodzaak van leiderschap
In de prestatiecontracten die het rijk en de provincies voor de periode 2007-2013 hebben afgesloten, staan afspraken over bijvoorbeeld het aantal vierkante kilometers bos dat er moet komen, het aantal kilometer beken dat moet worden hersteld, en de vermindering van de ammoniakuitstoot Het is interessant en nodig om te weten hoe provincies ervoor kunnen zorgen dat die doelen ook gehaald worden. Zeker als het om doelen gaat die op gespannen voet staan met regionale belangen - zoals werkgelegenheid of het bouwen van huizen. Padt: "Een strijd om het beleid, zoals ik het noem, zal er altijd zijn. Het rijk ís machtiger dan de regio, daar moet je niet naïef in zijn. Maar de medewerking van de lokale bevolking is uiterst belangrijk. Om het prestatiecontract te volbrengen, moet je de regio betrekken bij wat je doet en waarom je het doet."
Het initiatief voor sterk regionaal beleid moet volgens Padt niet bij de provincie liggen, maar bij de regio zelf. "Daar heb je een verzameling ondernemende mensen nodig, die binnen de kaders die er zijn op zoek gaan naar kansen voor diezelfde regio. Want de overheid zal niet zomaar gaan meedenken met bewoners en ruimte geven aan hun projecten. Je moet een club, een bureau, een projectorganisatie hebben die de leiding op zich neemt. Leiderschap is geen populaire notie in Nederland - wij zijn meer van de consensus. Maar uit mijn onderzoek blijkt: een zakelijke aanpak van het omgevingsbeleid leidt tot niets als er geen leiderschap is en als de doelen van een prestatiecontract enerzijds en de wensen en noden van de belangengroepen anderzijds geen aansluiting vinden. Dan ontstaat er alleen maar frustratie en strijd om het beleid - waarbij duidelijk moge zijn wie het meeste gewicht in de schaal legt."

Risico: politiek buitenspel
Padt wijst in zijn proefschrift op een risico van de zakelijke aanpak in het omgevingsbeleid, namelijk dat de politiek buitenspel wordt gezet. Prestatiecontracten kunnen er toe leiden dat eenmaal afgesproken doelen jarenlang niet meer ter discussie worden gesteld. Daarnaast kan de ondernemende aanpak leiden tot onderlinge akkoordjes tussen belangengroepen, waar buitenstaanders geen zicht op of inspraak in hebben.

Frans Padt studeerde fysische geografie aan de Vrije Universiteit Amsterdam met als specialisatie Hydrologie. Hij werkte jarenlang als projectleider bij provincies en als consultant. Thans is hij als universitair docent verbonden aan de Leerstoelgroep Milieu en Beleid, Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Dit onderzoek valt onder het Institute for Management Research van de Radboud Universiteit.

Dinsdag 27 februari 2007, 15:30 uur
Promotie drs. F.J.G. Padt

Titel proefschrift: Green Planning. An institutional analysis of regional environmental planning in the Netherlands
E-mail: f.padt@fm.ru.nl
Handelseditie: Eburon, Delft. Tel: (015) 213 14 84