AutoRai

Bezoek het congres

Kom met de trein

naar de AutoRAI 2007

Nieuws

Invloed van auto op luchtkwaliteit neemt in hoog tempo af

(2/27/2007)
In discussies over de Nederlandse luchtkwaliteit wordt er nogal eens met een beschuldigende vinger naar de auto gewezen, maar dat beeld is aan bijstelling toe. Het wegverkeer heeft minder invloed op de luchtkwaliteit in Nederland dan algemeen wordt aangenomen.

Zestig autoâs van nu stoten hetzelfde uit als één auto tien jaar geleden

Uit recente cijfers van het Milieu- en Natuurplanbureau blijkt bijvoorbeeld dat sinds 1990 de uitstoot van NOx en fijnstof door het wegverkeer met 40 procent is gedaald. Dat is een hele prestatie, vooral gezien de sinds die tijd sterk toegenomen mobiliteit en de groei van het wagenpark. De auto-industrie doet er dan ook van alles aan om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken.

Met name op het gebied van dieselmotoren is er in 25 jaar tijd veel bereikt. De tijd van vooral rook producerende en trage dieselmotoren in personenautoâs ligt de.nitief achter ons. Mede door de opkomst van turbotechniek, directe inspuiting en door de roet.lters zijn moderne diesels al opvallend schoon. Door toepassing van partikel-filters op grote schaal, mogen diesels tot de schoonste motoren worden gerekend. Er zijn ook retro (roet)filters voor toepassing op bestaande dieselmotoren Het nog resterende probleem, namelijk NOx kan worden ondervangen met een speciale de NOx katalysator. Maar ook wat benzinemotoren betreft zijn er positieve ontwikkelingen. Nu al geldt dat 60 moderne autoâs eenzelfde uitstoot hebben als één auto van tien jaar geleden.

Daarnaast zit de auto-industrie niet stil waar het gaat om de ontwikkeling van alternatieve technieken. Voor de korte termijn â en zeker voor het stadsverkeer - zijn de ontwikkelingen met automotoren op aardgas (een schone fossiele brandstof) van belang, net als elektrisch aangedreven autoâs en de sterk in opkomst zijnde hybrides.

Voor de wat verdere toekomst zijn de verwachtingen rondom de waterstof- en de brandstofceltechniek hoog gespannen. Over de brandstofcel wordt weliswaar beweerd dat deze pas over minimaal tien jaar daadwerkelijk productierijp is, feit is dat er op dit moment al daadwerkelijk voertuigen rondrijden met deze techniek. De brandstofcel werkt als een kleine energiecentrale die elektriciteit opwekt waarmee de motor wordt aangedreven. Het restproduct is slechts waterdamp.

AutoRAI Nieuwsbrief