AutoRai

Lexus op AutoRAI 2007

(2/28/2007)
Op de AutoRAI toont Lexus het complete gamma. Uiteraard de nieuwe Lexus LS 460, de IS 250 en IS 220d met respectievelijk een benzine- en dieselmotor, de RX 350 die er eveneens als hybride RX 400h staat, de GS 300, de hybride GS 450h en de coupé-cabriolet SC 430.

Het aantal verkochte Lexus modellen nam het afgelopen kalenderjaar snel toe. Werden er in 2005 619 exemplaren verkocht, in 2006 waren dit er 1.494. Het aantal Lexus dealers is in korte tijd vergroot van 5 naar 12 en het gamma omvat inmiddels 5 modellen die in even zovele segmenten van de markt aanwezig zijn. Lexus richt zich tegelijkertijd op de hybride technologie, waarbij prestaties en oog voor het milieu prima samengaan. Lexus zet in 2007 de zorgvuldig geplande groei voort.

Lexus Hybrid Drive
Groei is er ook in aandrijfsystemen. Waar voorheen de benzinemotor de enige krachtbron binnen Lexus was, daar heeft een dieselmotor op de IS range zijn intrede gedaan. Voor de grotere modellen richt de fabrikant zich nu en in de toekomst vooral op Lexus Hybrid Drive. Deze unieke aandrijving is niet alleen buitengewoon milieuvriendelijk, maar ook stil en zuinig en hij levert krachtige prestaties.

Red Carpet Treatment
Lexus legt de lat voor kwaliteit hoog. Alles moet onberispelijk zijn. Ook de service. Om in dit kader zo efficiënt mogelijk om te gaan met de kostbare tijd van de Lexus-rijder, wordt standaard Red Carpet Treatment aangeboden. Deze service bestaat uit een gratis haal- en brengservice en het aanbieden van passend vervangend vervoer, uiteraard van het merk Lexus. Daarnaast omvat de ârode loper behandelingâ de mogelijkheid tot een vaste servicemonteur, in- en exterieurreiniging na een servicebeurt, uitgebreide fabrieksgarantie en de ontvangst van het exclusieve Lexus Magazine.

Lexus LS 460
De LS-serie van Lexus is vanouds het vlaggenschip in het gamma. Een topmodel dat fungeert als podium voor luxe en voor nieuwe technieken die nog niet eerder zijn toegepast in de leverbare top van de automobielindustrie.

Advanced Craftmanship
Lexus hanteert het principe van Advanced Craftsmanship, waarbij in elke fase van de ontwikkeling, de productie en de controle de modernste geautomatiseerde productieprocessen en digitale meettechnieken samenkomen. Lexus werkt met expertise en het vakmanschap van hoogopgeleide en ervaren technici. Kwaliteit is voor Lexus niet louter een geheel maar ook elk onderdeel moet van absolute topkwaliteit zijn. De gehanteerde toleranties voor de afwerking van oppervlakken, de naden tussen de carrosseriedelen en het geluid in de auto behoren tot de allerstrengste in de industrie.

Designfilosofie L-finesse
De Lexus LS 460 is een compromisloos ontwikkeld model dat op alle hoofdonderdelen volkomen nieuw is ten opzichte van de vorige generatie LS. De premiumlimousine is de ultieme belichaming van Lexusâ designfilosofie L-finesse. Deze designaanpak - diep geworteld in de Japanse cultuur - ziet men terug in alle aspecten van Lexusâ nieuwe topmodel. Dat geldt niet alleen voor de harmonieuze visuele synergie van het in- en exterieur ontwerp, maar ook voor de combinatie van enerzijds een toonaangevende constructie en hoogontwikkelde technologie en anderzijds ongeëvenaarde verfijning en de volledig op de menselijke maat afgestemde buitengewoon functionele eenvoud.

Lexus LS 460 in het kort

⢠Vier wereldprimeurs op het gebied van preventieve veiligheid:
1. Advanced Obstacle Detection System

2. Driver Monitoring System

3. Rear Pre-Crash Safety system

4. Emergency Steering Assist

⢠Compleet nieuwe 280 kW 4,6 liter V8-motor

⢠De eerste 8-traps automatische transmissie ter wereld voor een ongeëvenaarde combinatie van prestaties en brandstofefficiency.

Veiligheidsmaatregelen op hoogste niveau
In de LS range waken tal van elektronische systemen er over dat er niets fout kan gaan, ook als de bestuurder wellicht teveel risicoâs neemt of een foutje maakt. Het meest opvallende en vernieuwende zijn wel de revolutionaire actieve veiligheidssystemen die botsingen van zowel vóór als achter waarnemen en maatregelen treffen. Maatregelen in de zin van het waarschuwen van de bestuurder als zelfs het ingrijpen in de situatie.

Rear Pre-Crash Safety System
Het begint al met het Rear Pre-Crash Safety System, dat zowel actief is wanneer de auto rijdt als wanneer hij stilstaat. Het systeem maakt gebruik van een microgolfradar in de achterbumper, die voortdurend de ruimte achter de auto scant. Zodra het systeem een aanrijding onvermijdelijk acht, worden automatisch de Pre-Crash Intelligent Headrests geactiveerd. Deze bewegen onafhankelijk, in een fractie van een seconde, naar voren en omhoog tot enkele millimeters afstand van het hoofd van de voorpassagiers. Dit alles om zoveel mogelijk steun te bieden bij een eventuele aanrijding van achteren, waarmee de kans op een whiplash tot een minimum wordt beperkt. Wanneer het gevaar geweken is gaan de hoofdsteunen weer naar de oorspronkelijke positie terug.

Advanced Obstacle Detection System
Het Advanced Obstacle Detection System combineert informatie van een microgolfradar aan de voorzijde en een infraroodstereocamera. De radar bevindt zich achter de grille en scant voortdurend de weg. De stereocamera bestaat uit


2 infraroodlenzen die op 350 mm van elkaar aan de bovenzijde van de voorruit zijn aangebracht. Hiermee worden digitale videobeelden doorgegeven. In de koplampunits geïntegreerde infraroodprojectoren helpen in het donker bij het herkennen van obstakels die zich buiten de dimlichtbundel van de koplampen bevinden. Afhankelijk van de weersomstandigheden is het systeem in staat een groot aantal verschillende obstakels te signaleren, waaronder voor het eerst ook voetgangers.

Driver Monitoring System
Het Advanced Pre-Crash Safety (APCS) systeem omvat ook 's werelds eerste Driver Monitoring System. Dit systeem omvat een speciale, compacte camera op de bovenzijde van de stuurkolom, met zes ingebouwde infrarood-LED's die dag en nacht constante prestaties leveren. In eerste instantie bepaalt het systeem de positie van de ogen, neus en mond. Ook de breedte en het midden van het gezicht van de bestuurder worden bepaald. Daarna registreert het systeem continu alle hoofdbewegingen van de bestuurder. Zodra de bestuurder de blik van de weg afwendt terwijl de auto in de richting van een obstakel rijdt, treedt het Pre-Crash waarschuwingssysteem in werking. In eerste instantie klinkt een geluidssignaal, waarna kort de remmen worden geactiveerd om de bestuurder te waarschuwen. Als de bestuurder niet direct reageert, stelt APCS alle overige Pre-Crash functies in werking.

Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM)
VDIM is een ander uniek veiligheidssysteem. Het staat voor Vehicle Dynamics Integrated Management; een stabiliteitssysteem dat de werking van de actieve veiligheidssystemen zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole (TRC) en het elektronisch stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de variabele ophanging (AVS), de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele besturing (VGRS) om de prestaties, tractie en koersvastheid te verbeteren. Door VDIM werken de vele veiligheidssystemen eendrachtig samen, waarmee de LS 460 tot de top van de veiligste autoâs behoort.

Emergency Steering Assist
Een voorbeeld van de samenwerking van geavanceerde veiligheidssystemen in de LS is het Emergency Steering Assist. Het werkt nauwgezet samen met systemen als VGRS (Variable Gear Ratio Steering), VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) en AVS (Adaptive Variable Suspension) en zorgt zo voor een betere respons van de auto op stuurbewegingen in situaties waar een aanrijding dreigt. Daarmee geeft het systeem de bestuurder meer kans het obstakel te ontwijken.

Hulpsystemen
Op de LS is Adaptive Cruise Control (ACC) leverbaar. Het systeem kan worden geactiveerd bij snelheden tussen 45 en 170 km/h. ACC maakt gebruik van de microgolfradar van het Pre-Crash Safety systeem (PCS) en is daarmee in staat onderscheid te maken tussen voertuigen die zich direct voor de Lexus bevinden en voertuigen die in een andere rijbaan rijden. Het systeem stemt de rijsnelheid automatisch af op die van de voorganger. Is de weg eenmaal vrij, dan accelereert het voertuig vanzelf weer terug tot de vooraf ingestelde snelheid.

Intelligent Parking Assist (IPA)
Intelligent Parking Assist zorgt ervoor dat de meer dan vijf meter lange LS 460 zichzelf met een druk op de knop kan inparkeren terwijl de bestuurder alleen daar waar nodig hoeft bij te remmen - terwijl de speciale Brake Hold-functie voorkomt dat de auto terugrolt wanneer hij op een steile helling tijdelijk tot stilstand komt.

Luchtvering, AVS en Vehicle Posture Control
De luchtvering van de LS 460 bestaat uit een nieuw pneumatische veersysteem met AVS (Adaptive Variable Suspension). Dit omvat onder meer de functie Vehicle Posture Control die overhel- en duikneigingen van de carrosserie in bochten tegengaat. Bovendien kunnen sommige uitvoeringen van het nieuwe vlaggenschip van Lexus worden uitgerust met actieve stabilisatoren die overhellen in bochten reduceren en die daarmee mede verantwoordelijk zijn voor de dynamische rijeigenschappen van de LS 460.

Met behulp van AVS (Adaptive Variable Suspension) kan de bestuurder de veerkarakteristiek met een schakelaar naast de transmissiehendel afstemmen op de omstandigheden. AVS kent 3 standen: NORMAL voor een comfortabel rijgedrag, COMF voor meer comfort op slecht wegdek en SPORT voor een enigszins stuggere vering en een betere respons op de besturing in bochten. In alle gevallen past AVS de wielophanging automatisch en onafhankelijk op alle wielen aan, op basis van gegevens van diverse sensoren om de dempingkracht van iedere schokdemper in 9 stappen te optimaliseren.

Wanneer de bestuurder met het AVS systeem de functie 'SPORT' selecteert, wordt het verschil in demping tussen de binnenste en buitenste schokbreker met ongeveer 20% vergroot om overhellen verder te reduceren. Tegelijkertijd reduceert VGRS de overbrengingsverhouding van de stuurbekrachtiging met ongeveer 10%, terwijl EPS (Electronic Power Steering) de mate van bekrachtiging vergroot. Hierdoor wordt overhellen verder beperkt en worden de rijeigenschappen en het stuurgedrag verder aangescherpt.

Lexus GS 300 en GS 450h: Luxe, kwaliteit en sportiviteit komen samen

De GS-lijn symboliseert synergie tussen luxe, design en sportiviteit. Een auto die ruim genoeg is voor iemand die met chauffeur wil rijden, maar ook opvalt door een zeer strak en stil rijgedrag.

De Lexus GS 300 heeft een geavanceerde 3,0 liter V6 die 183 kW levert en die kracht via een zijdezacht werkende zestraps automaat naar de aangedreven achterwielen leidt. Uitstekende prestaties en voortreffelijke rijeigenschappen zijn vanzelfsprekend bij de GS 300. Lichtgewicht double wishbone-voorwielophanging en de multi-link ophanging aan de achterzijde zorgen voor een nauwkeurig stuurgevoel en uitstekende rijdynamiek.

Lexus Hybride Drive
De absolute milieutop in de GS-lijn is de 450h. Op het oog is dit dezelfde auto als de GS 300, maar onderhuids is het een auto van de toekomst, die dus vandaag al beschikbaar is. Met voorin een zeer krachtige 3,5 liter V6 die wordt bijgestaan door een elektromotor. Samengevat de inmiddels befaamde Lexus Hybrid Drive.

De Lexus GS 450h is in alle opzichten de evenknie van de GS 300. Hij wordt ook geleverd met dezelfde specificaties in de uitvoeringen Business, Executive en President. Het grote verschil is die uitermate innovatieve techniek die Lexus Hybrid Drive wordt genoemd. Om zowel zakelijk als privé echt een statement te maken.

Voor de sportieve GS 450h werd een volledig nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld met de motor aan de voorzijde en de aandrijving op de achterwielen. De V6 benzinemotor heeft het nieuwe D-4S injectiesysteem met dubbele injectors (Direct-injection 4-stroke Superior-version) en dubbele variabele kleptiming (Dual VVT-i â Dual Variable Valve Timing-intelligent), die een vermogen levert van 218 kW. De motor is gekoppeld aan een compacte, permanente magneet elektromotor, goed voor een vermogen van 147 kW. Het gecombineerd vermogen bedraagt 254 kW.

Als enige beschikt de GS 450h over een hybride transmissie met een
2-fasen tandwielreductie â een voorziening die vergelijkbaar is met een compacte automatische versnellingsbak â die een hoog koppel genereert bij lage snelheden, waardoor de acceleratie aanmerkelijk wordt verbeterd, en die bij hoge snelheden voor rust in het interieur en een verbeterd brandstofrendement zorgt.

Bijzonder is ook de elektronisch gestuurde continu variabele transmissie (E-CVT â Electronically-controlled Continuously Variable Transmission) met sequentiële bediening (Sequential Shift Mode). Elk van de 6 sequentiële âstappenâ biedt een verbeterde motorremkracht, vergelijkbaar met een conventionele automatische transmissie in sequentiële modus, waardoor het voertuig beter onder controle kan worden gehouden en het rijplezier nog meer wordt vergroot.

De GS 450h accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden en van 80 naar 120 km/h in 4,9 seconden. Tot aan zijn begrensde topsnelheid van 250 km/h biedt de Lexus een lineaire acceleratie, zonder de kenmerkende onderbrekingen van een conventionele aandrijflijn bij het opschakelen. De GS 450h blijkt ook zuinig met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km (volgens EC-norm); een dergelijk brandstofverbruik ligt op het niveau van een auto uit het C-segment. De CO -emissie bedraagt bovendien slechts 186 g/km, vergelijkbaar met die van een zuinige 4-cilinder dieselauto in hetzelfde segment.

Rijeigenschappen
De GS 450h is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met Variable Gear Ratio Steering (VGRS) dat de overbrengingsverhouding van de besturing varieert al naar gelang de voertuigsnelheid. Hierdoor is bij lage snelheden de benodigde stuurkracht het laagst. Het VGRS-systeem is gekoppeld aan zowel het AVS-systeem als aan het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), dat helpt de auto op koers te houden en de bestuurder in staat stelt de dynamische kwaliteiten van de GS 450h optimaal te benutten.

De geavanceerde voorwielophanging met dubbele draagarmen en achterwielophanging met multi-linkconstructie is tevens voorzien van het Adaptive Variable Suspension system (AVS), waarmee de bestuurder kan kiezen uit 2 schokdemperkarakteristieken, SPORT en COMFORT, om weggedrag en wegligging te optimaliseren.

Veiligheid
De Lexus GS 450h is uitgerust met een uiterst geavanceerde passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Het Pre-Crash Safety systeem (PCS) spant uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels en brengt het remsysteem in hoogste staat van paraatheid om letsel en/of schade zoveel mogelijk te beperken in geval van een onvermijdbare botsing. Het Adaptive Cruise Control system (ACC) brengt automatisch de rijsnelheid van de nieuwe GS 450h in overeenstemming met die van de voorligger.

De GS 450h is voorzien van de nieuwste versie van Lexusâ state-of-the-art Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), een stabiliteitssysteem dat de werking van de actieve veiligheidssystemen zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole (TRC) en het elektronisch stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de variabele ophanging (AVS), de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele besturing (VGRS) om de prestaties, tractie en koersvastheid te verbeteren.

De GS 450h biedt het meest uitgebreide airbagsysteem in zijn klasse, met twee 2-fasen airbags voorin, 2 knieairbags, gordijnairbags (voor- en achterin) en leverbaar met 4 zijairbags. Daarnaast zijn de voorste zitplaatsen en buitenste zitplaatsen achterin voorzien van veiligheidsgordels met gordelspanners met spankrachtbegrenzing.

Comfort en entertainment
De GS 450h is uitgerust met tal van geavanceerde zaken die het leven aan boord veraangenamen. Dit wordt direct geïllustreerd door de Smart Key toegang en het geavanceerde automatische verlichtingsplan bij het in- of uitstappen van de Lexus. Andere voorbeelden zijn de startknop die het gebruik van een contactsleutel, die in uw zak of tas kan blijven, overbodig maakt en de parkeersensoren die hulp bieden bij het inparkeren en tijdens het manoeuvreren bij lage snelheden.

Er is een volledig elektrische airconditioning, waardoor het inschakelen van de airconditioning minder ten koste gaat van het brandstofverbruik en de prestaties dan in autoâs met een conventionele airconditioning het geval is.

Het Electronic Chromatic Device (ECD) maakt gebruik van de informatie die geleverd wordt door een lichtsensor in het hoog geplaatste derde remlicht om de afleesbaarheid van de Optitron instrumenten onder alle omstandigheden te waarborgen.

Mark Levinson Premium Surround systeem
Het Lexus Multimedia & Navigation System is uitgerust met een Mark Levinson Premium Surround systeem waarmee audio en video dvdâs zijn af te spelen in 5.1 home theatre kwaliteit. Het omvat tevens een nieuw satellietnavigatiesysteem met Electronic Traffic Avoidance, een 7-inch Electro Multi Vision scherm met touchscreen bediening en spraaksturing voor de bediening van het audiosysteem, de airconditioning, het navigatiesysteem en de mobiele telefoon.

Lexus IS 250 en IS 220d: Topklasse in middenformaat

De Lexus IS is vorig jaar zijn tweede fase ingegaan. Hij is royaler dan voorheen, is voorzien van een direct ingespoten V6 van 2,5 liter en hij heeft een unieke uitstraling met een duidelijk Lexus-gezicht door de toegepaste L-Finesse designtaal. Hoewel de auto uitermate luxe is, is hij toch in de eerste plaats de vlotte sportieve auto uit de bovenkant middenklasse, met een vermogen van 153 kW. Een handmatig bediende zesversnellingsbak maakt het feest compleet. Een zestrapsautomaat met shift paddles aan het stuurwiel is als optie verkrijgbaar.

Uitstekende rijeigenschappen, een grote mate van comfort en de stilte van een Lexus maken de IS 250 tot de aantrekkelijke auto die hij is. Niet alleen voor de particuliere, maar (vooral) ook voor de zakelijke rijder die het niet alleen heel prettig wil hebben in zijn auto, maar die ook kostenbewust is en zich wil onderscheiden.

De IS straalt onmiskenbaar dynamiek uit. Dat is zichtbaar in de vloeiende lijnen van de carrosserie, het brede, krachtige profiel, de lage grille en de strakke lijnen van de motorkap. Hij blinkt uit door sportieve kracht en elegante eenvoud. Het sterkste punt van de IS is misschien wel de wijze waarop de afzonderlijke onderdelen een homogeen geheel vormen dat een genoegen is om naar te kijken. Daarmee vertegenwoordigt de IS zeer sterk de nieuwe L-Finesse designfilosofie, die vooral wordt gekenmerkt door praktische eenvoud en intrigerende details. Een benadering die ook zichtbaar is in het interieur.

Veiligheid
Veiligheid begint in de visie van Lexus in eerste instantie bij preventie. Om die reden is de IS uitgerust met zaken als ABS, BAS (remassistentie), EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSC (elektronische stabiliteitsregeling). Mocht het tóch tot een ongeval komen, dan zijn er gordelspanners, frontairbags, twee kamer airbag voor passagier, zijairbags, curtain airbags vóór en achter, knieairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, gordels met spankrachtbegrenzers vóór en achter en een zeer sterke veiligheidskooi die optimale bescherming bieden.

Lexus biedt als optie voor de IS het vooruitstrevende Vehicle Dynamics Integrated Management. Dit systeem koppelt het ABS, de tractiecontrole, de stabiliteitsregeling en de elektronische stuurbekrachtiging van de IS aan elkaar door middel van een veelvoud aan sensoren. VDIM helpt ongevallen te voorkomen door in te grijpen voordat de grens wordt bereikt, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.

Minstens zo opzienbarend is het optionele PCS-systeem (Pre-Crash Safety). Radarsensoren detecteren hindernissen vóór de auto en op basis van een aantal andere data stelt PCS vast of een botsing niet meer te voorkomen is. Mocht dat zo zijn, dan worden de gordelspanners geactiveerd en zorgt het remhulpsysteem ervoor dat de vier royaal bemeten schijfremmen hun werk optimaal doen. Ook adaptieve cruise control en bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting zijn leverbaar op de Lexus IS.

De standaarduitrusting van de Lexus IS is veelomvattend en bestaat onder meer uit een krachtig audiosysteem met 6 CD wisselaar, dertien luidsprekers, cruise control, Smart Entry & Start-systeem, lichtmetalen wielen, climate control, LED verlichting en de reeds genoemde veiligheidsvoorzieningen. Er is te kiezen uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat.

De Lexus IS 250 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: Business, Business Luxury, Sport en Executive.

Krachtige, schone diesel met 400 Nm trekkracht
De huidige generatie Lexus IS is de eerste Lexus die leverbaar is met een dieselmotor. Het gaat om een 2,2 liter dieselmotor met een vermogen van 130 kW en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 2.000 tpm beschikbaar is. Daarnaast is deze motor uitgerust met Clean Diesel Technology, waarmee de IS 220d een van de laagste uitstoot van NO (stikstofoxide) en roetdeeltjes heeft. De motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Hij biedt krachtige prestaties, zoals een topsnelheid van 215 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,9 seconden.

De Lexus IS 220d is verkrijgbaar in vier versies allen met een zeer rijke uitrusting. Twee daarvan zijn âzakenversiesâ: de IS 220d Business en de IS 220d Business Luxury. Voor de extra sportieve rijder is er de IS 220d Sport en het luxueuze topmodel is de IS 220d Executive. De Lexus IS 220d start in Business uitvoering bij een consumentenprijs van 39.635 euro.

Lexus RX 350 en RX 400h: Vriendelijk voor milieu en praktisch

Wie hoog wil zitten, een praktische auto nodig heeft of slechte wegdekken niet uit de weg wil gaan, maar niets wil inleveren op een topklasse-sedan, die komt terecht bij de Lexus RX 350 of de Lexus RX 400h.

Ogenschijnlijk zijn beide zeer luxueuze alleskunners hetzelfde. Slechts details geven aan dat er verschillen zijn. De extra koelsleuven in het front, subtiele hybride badges en de speciale 18-inch wielen geven aan dat het om de hybride RX 400h gaat. Het grootste verschil zit echter onder de motorkap, waar in de

RX 350 een zeer moderne V6 van 3,5 liter met een vermogen van 203 kW is gemonteerd, terwijl de RX 400h het doet met een 3,3 liter V6 van 155 kW in combinatie met twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 200 kW.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De RX 400h met Lexus Hybrid Drive is uniek in zijn klasse. Hij combineert de prestaties van een V8 met de uitstoot van een viercilinder (CO -uitstoot van 192 g/km). Hij levert ten opzichte van klasgenoten op geen enkel front in (ruimte, luxe, prestaties, rijeigenschappen). Integendeel, hij wint op vele fronten. En vooral op het punt van het milieu, dat door deze schone auto wordt gespaard. Iets dat naadloos aansluit bij de gedachte van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De RX 350 is er in basisuitvoering en in de uitvoeringen Luxury, Executive en de zeer chique President. Van de RX 400h zijn er twee varianten: het basismodel en de Executive.

De Lexus RX 400h heeft inmiddels qua belangstelling en verkopen de RX 350 overtroffen. In 2006 werd in ruim 75% van de aankopen gekozen voor de hybride RX 400h. Waarmee duidelijk wordt hoezeer ook het koperspubliek in dit segment is begaan met duurzamer rijden.

Van de hoogst interessante techniek van de Lexus RX 400h kan op de AutoRAI extra worden genoten doordat er een opengewerkte versie op de stand van Lexus staat.

Lexus SC 430: Gedistingeerde coupé-cabriolet

De ontwerpers van de SC 430, de sportcoupé met inklapbaar aluminium dak, hebben vóórdat ze deze Lexus op de tekentafels zetten, wekenlang vertoefd aan de Franse Rivièra. Daar hebben ze de mooiste gebouwen bestudeerd, huizen, boten en alles wat het goede der aarde vertegenwoordigt. Gewapend met de kennis daarover, hebben zij de SC 430 ontworpen. Als bijna eenvoudig gestileerde, aristocratische sportauto die luxe en kwaliteit uitstraalt.

Onderhuids is de SC 430 zeer innovatief, met een 4,3 liter V8 VVT-i-motor, die volgens het uit de racerij stammende drive-by-wire-systeem wordt aangesproken. Neem de intelligente airconditioning die speciaal geschikt is voor open rijden op koude dagen en het superieure Mark Levinson geluidssysteem. De SC 430 heeft het allemaal. Dat is ook meteen de reden dat de auto in één uitvoering leverbaar is.

De SC 430 is royaal bedeeld door de bouwers. De V8 produceert een verfrissende 210 kW en een koppel van 419 Nm. Die is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. De prestaties liggen op hoog niveau. Een aparte vermelding waard is het aluminium dak, dat door meer dan twintig elektromotoren snel en vrijwel geluidloos onzichtbaar wordt opgeborgen boven de achterwielen, opdat de balans in de auto niet wordt verstoord.