Lexus op AutoRAI 2007
(2/28/2007)
Op de AutoRAI toont Lexus het complete gamma. Uiteraard de nieuwe
Lexus LS 460, de IS 250 en IS 220d met respectievelijk een benzine- en
dieselmotor, de RX 350 die er eveneens als hybride RX 400h staat, de
GS 300, de hybride GS 450h en de coupé-cabriolet SC 430.
Het aantal verkochte Lexus modellen nam het afgelopen kalenderjaar
snel toe. Werden er in 2005 619 exemplaren verkocht, in 2006 waren dit
er 1.494. Het aantal Lexus dealers is in korte tijd vergroot van 5
naar 12 en het gamma omvat inmiddels 5 modellen die in even zovele
segmenten van de markt aanwezig zijn. Lexus richt zich tegelijkertijd
op de hybride technologie, waarbij prestaties en oog voor het milieu
prima samengaan. Lexus zet in 2007 de zorgvuldig geplande groei voort.
Lexus Hybrid Drive
Groei is er ook in aandrijfsystemen. Waar voorheen de benzinemotor de
enige krachtbron binnen Lexus was, daar heeft een dieselmotor op de IS
range zijn intrede gedaan. Voor de grotere modellen richt de fabrikant
zich nu en in de toekomst vooral op Lexus Hybrid Drive. Deze unieke
aandrijving is niet alleen buitengewoon milieuvriendelijk, maar ook
stil en zuinig en hij levert krachtige prestaties.
Red Carpet Treatment
Lexus legt de lat voor kwaliteit hoog. Alles moet onberispelijk zijn.
Ook de service. Om in dit kader zo efficiënt mogelijk om te gaan met
de kostbare tijd van de Lexus-rijder, wordt standaard Red Carpet
Treatment aangeboden. Deze service bestaat uit een gratis haal- en
brengservice en het aanbieden van passend vervangend vervoer,
uiteraard van het merk Lexus. Daarnaast omvat de ârode loper
behandelingâ de mogelijkheid tot een vaste servicemonteur, in- en
exterieurreiniging na een servicebeurt, uitgebreide fabrieksgarantie
en de ontvangst van het exclusieve Lexus Magazine.
Lexus LS 460
De LS-serie van Lexus is vanouds het vlaggenschip in het gamma. Een
topmodel dat fungeert als podium voor luxe en voor nieuwe technieken
die nog niet eerder zijn toegepast in de leverbare top van de
automobielindustrie.
Advanced Craftmanship
Lexus hanteert het principe van Advanced Craftsmanship, waarbij in
elke fase van de ontwikkeling, de productie en de controle de
modernste geautomatiseerde productieprocessen en digitale
meettechnieken samenkomen. Lexus werkt met expertise en het
vakmanschap van hoogopgeleide en ervaren technici. Kwaliteit is voor
Lexus niet louter een geheel maar ook elk onderdeel moet van absolute
topkwaliteit zijn. De gehanteerde toleranties voor de afwerking van
oppervlakken, de naden tussen de carrosseriedelen en het geluid in de
auto behoren tot de allerstrengste in de industrie.
Designfilosofie L-finesse
De Lexus LS 460 is een compromisloos ontwikkeld model dat op alle
hoofdonderdelen volkomen nieuw is ten opzichte van de vorige generatie
LS. De premiumlimousine is de ultieme belichaming van Lexusâ
designfilosofie L-finesse. Deze designaanpak - diep geworteld in de
Japanse cultuur - ziet men terug in alle aspecten van Lexusâ nieuwe
topmodel. Dat geldt niet alleen voor de harmonieuze visuele synergie
van het in- en exterieur ontwerp, maar ook voor de combinatie van
enerzijds een toonaangevende constructie en hoogontwikkelde
technologie en anderzijds ongeëvenaarde verfijning en de volledig op
de menselijke maat afgestemde buitengewoon functionele eenvoud.
Lexus LS 460 in het kort
⢠Vier wereldprimeurs op het gebied van preventieve veiligheid:
1. Advanced Obstacle Detection System
2. Driver Monitoring System
3. Rear Pre-Crash Safety system
4. Emergency Steering Assist
⢠Compleet nieuwe 280 kW 4,6 liter V8-motor
⢠De eerste 8-traps automatische transmissie ter wereld voor een
ongeëvenaarde combinatie van prestaties en brandstofefficiency.
Veiligheidsmaatregelen op hoogste niveau
In de LS range waken tal van elektronische systemen er over dat er
niets fout kan gaan, ook als de bestuurder wellicht teveel risicoâs
neemt of een foutje maakt. Het meest opvallende en vernieuwende zijn
wel de revolutionaire actieve veiligheidssystemen die botsingen van
zowel vóór als achter waarnemen en maatregelen treffen. Maatregelen
in de zin van het waarschuwen van de bestuurder als zelfs het
ingrijpen in de situatie.
Rear Pre-Crash Safety System
Het begint al met het Rear Pre-Crash Safety System, dat zowel actief
is wanneer de auto rijdt als wanneer hij stilstaat. Het systeem maakt
gebruik van een microgolfradar in de achterbumper, die voortdurend de
ruimte achter de auto scant. Zodra het systeem een aanrijding
onvermijdelijk acht, worden automatisch de Pre-Crash Intelligent
Headrests geactiveerd. Deze bewegen onafhankelijk, in een fractie van
een seconde, naar voren en omhoog tot enkele millimeters afstand van
het hoofd van de voorpassagiers. Dit alles om zoveel mogelijk steun te
bieden bij een eventuele aanrijding van achteren, waarmee de kans op
een whiplash tot een minimum wordt beperkt. Wanneer het gevaar geweken
is gaan de hoofdsteunen weer naar de oorspronkelijke positie terug.
Advanced Obstacle Detection System
Het Advanced Obstacle Detection System combineert informatie van een
microgolfradar aan de voorzijde en een infraroodstereocamera. De radar
bevindt zich achter de grille en scant voortdurend de weg. De
stereocamera bestaat uit
2 infraroodlenzen die op 350 mm van elkaar aan de bovenzijde van de
voorruit zijn aangebracht. Hiermee worden digitale videobeelden
doorgegeven. In de koplampunits geïntegreerde infraroodprojectoren
helpen in het donker bij het herkennen van obstakels die zich buiten
de dimlichtbundel van de koplampen bevinden. Afhankelijk van de
weersomstandigheden is het systeem in staat een groot aantal
verschillende obstakels te signaleren, waaronder voor het eerst ook
voetgangers.
Driver Monitoring System
Het Advanced Pre-Crash Safety (APCS) systeem omvat ook 's werelds
eerste Driver Monitoring System. Dit systeem omvat een speciale,
compacte camera op de bovenzijde van de stuurkolom, met zes ingebouwde
infrarood-LED's die dag en nacht constante prestaties leveren. In
eerste instantie bepaalt het systeem de positie van de ogen, neus en
mond. Ook de breedte en het midden van het gezicht van de bestuurder
worden bepaald. Daarna registreert het systeem continu alle
hoofdbewegingen van de bestuurder. Zodra de bestuurder de blik van de
weg afwendt terwijl de auto in de richting van een obstakel rijdt,
treedt het Pre-Crash waarschuwingssysteem in werking. In eerste
instantie klinkt een geluidssignaal, waarna kort de remmen worden
geactiveerd om de bestuurder te waarschuwen. Als de bestuurder niet
direct reageert, stelt APCS alle overige Pre-Crash functies in
werking.
Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM)
VDIM is een ander uniek veiligheidssysteem. Het staat voor Vehicle
Dynamics Integrated Management; een stabiliteitssysteem dat de werking
van de actieve veiligheidssystemen zoals het antiblokkeerremsysteem
(ABS), de elektronische remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole
(TRC) en het elektronisch stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de
variabele ophanging (AVS), de elektronische stuurbekrachtiging (EPS)
en de variabele besturing (VGRS) om de prestaties, tractie en
koersvastheid te verbeteren. Door VDIM werken de vele
veiligheidssystemen eendrachtig samen, waarmee de LS 460 tot de top
van de veiligste autoâs behoort.
Emergency Steering Assist
Een voorbeeld van de samenwerking van geavanceerde veiligheidssystemen
in de LS is het Emergency Steering Assist. Het werkt nauwgezet samen
met systemen als VGRS (Variable Gear Ratio Steering), VDIM (Vehicle
Dynamics Integrated Management) en AVS (Adaptive Variable Suspension)
en zorgt zo voor een betere respons van de auto op stuurbewegingen in
situaties waar een aanrijding dreigt. Daarmee geeft het systeem de
bestuurder meer kans het obstakel te ontwijken.
Hulpsystemen
Op de LS is Adaptive Cruise Control (ACC) leverbaar. Het systeem kan
worden geactiveerd bij snelheden tussen 45 en 170 km/h. ACC maakt
gebruik van de microgolfradar van het Pre-Crash Safety systeem (PCS)
en is daarmee in staat onderscheid te maken tussen voertuigen die zich
direct voor de Lexus bevinden en voertuigen die in een andere rijbaan
rijden. Het systeem stemt de rijsnelheid automatisch af op die van de
voorganger. Is de weg eenmaal vrij, dan accelereert het voertuig
vanzelf weer terug tot de vooraf ingestelde snelheid.
Intelligent Parking Assist (IPA)
Intelligent Parking Assist zorgt ervoor dat de meer dan vijf meter
lange LS 460 zichzelf met een druk op de knop kan inparkeren terwijl
de bestuurder alleen daar waar nodig hoeft bij te remmen - terwijl de
speciale Brake Hold-functie voorkomt dat de auto terugrolt wanneer hij
op een steile helling tijdelijk tot stilstand komt.
Luchtvering, AVS en Vehicle Posture Control
De luchtvering van de LS 460 bestaat uit een nieuw pneumatische
veersysteem met AVS (Adaptive Variable Suspension). Dit omvat onder
meer de functie Vehicle Posture Control die overhel- en duikneigingen
van de carrosserie in bochten tegengaat. Bovendien kunnen sommige
uitvoeringen van het nieuwe vlaggenschip van Lexus worden uitgerust
met actieve stabilisatoren die overhellen in bochten reduceren en die
daarmee mede verantwoordelijk zijn voor de dynamische rijeigenschappen
van de LS 460.
Met behulp van AVS (Adaptive Variable Suspension) kan de bestuurder de
veerkarakteristiek met een schakelaar naast de transmissiehendel
afstemmen op de omstandigheden. AVS kent 3 standen: NORMAL voor een
comfortabel rijgedrag, COMF voor meer comfort op slecht wegdek en
SPORT voor een enigszins stuggere vering en een betere respons op de
besturing in bochten. In alle gevallen past AVS de wielophanging
automatisch en onafhankelijk op alle wielen aan, op basis van gegevens
van diverse sensoren om de dempingkracht van iedere schokdemper in 9
stappen te optimaliseren.
Wanneer de bestuurder met het AVS systeem de functie 'SPORT'
selecteert, wordt het verschil in demping tussen de binnenste en
buitenste schokbreker met ongeveer 20% vergroot om overhellen verder
te reduceren. Tegelijkertijd reduceert VGRS de overbrengingsverhouding
van de stuurbekrachtiging met ongeveer 10%, terwijl EPS (Electronic
Power Steering) de mate van bekrachtiging vergroot. Hierdoor wordt
overhellen verder beperkt en worden de rijeigenschappen en het
stuurgedrag verder aangescherpt.
Lexus GS 300 en GS 450h: Luxe, kwaliteit en sportiviteit komen samen
De GS-lijn symboliseert synergie tussen luxe, design en sportiviteit.
Een auto die ruim genoeg is voor iemand die met chauffeur wil rijden,
maar ook opvalt door een zeer strak en stil rijgedrag.
De Lexus GS 300 heeft een geavanceerde 3,0 liter V6 die 183 kW levert
en die kracht via een zijdezacht werkende zestraps automaat naar de
aangedreven achterwielen leidt. Uitstekende prestaties en
voortreffelijke rijeigenschappen zijn vanzelfsprekend bij de GS 300.
Lichtgewicht double wishbone-voorwielophanging en de
multi-link ophanging aan de achterzijde zorgen voor een nauwkeurig
stuurgevoel en uitstekende rijdynamiek.
Lexus Hybride Drive
De absolute milieutop in de GS-lijn is de 450h. Op het oog is dit
dezelfde auto als de GS 300, maar onderhuids is het een auto van de
toekomst, die dus vandaag al beschikbaar is. Met voorin een zeer
krachtige 3,5 liter V6 die wordt bijgestaan door een elektromotor.
Samengevat de inmiddels befaamde Lexus Hybrid Drive.
De Lexus GS 450h is in alle opzichten de evenknie van de GS 300. Hij
wordt ook geleverd met dezelfde specificaties in de uitvoeringen
Business, Executive en President. Het grote verschil is die uitermate
innovatieve techniek die Lexus Hybrid Drive wordt genoemd. Om zowel
zakelijk als privé echt een statement te maken.
Voor de sportieve GS 450h werd een volledig nieuwe hybride
aandrijflijn ontwikkeld met de motor aan de voorzijde en de
aandrijving op de achterwielen. De V6 benzinemotor heeft het nieuwe
D-4S injectiesysteem met dubbele injectors (Direct-injection 4-stroke
Superior-version) en dubbele variabele kleptiming (Dual VVT-i â Dual
Variable Valve Timing-intelligent), die een vermogen levert van 218
kW. De motor is gekoppeld aan een compacte, permanente magneet
elektromotor, goed voor een vermogen van 147 kW. Het gecombineerd
vermogen bedraagt 254 kW.
Als enige beschikt de GS 450h over een hybride transmissie met een
2-fasen tandwielreductie â een voorziening die vergelijkbaar is met
een compacte automatische versnellingsbak â die een hoog koppel
genereert bij lage snelheden, waardoor de acceleratie aanmerkelijk
wordt verbeterd, en die bij hoge snelheden voor rust in het interieur
en een verbeterd brandstofrendement zorgt.
Bijzonder is ook de elektronisch gestuurde continu variabele
transmissie (E-CVT â Electronically-controlled Continuously Variable
Transmission) met sequentiële bediening (Sequential Shift Mode). Elk
van de 6 sequentiële âstappenâ biedt een verbeterde motorremkracht,
vergelijkbaar met een conventionele automatische transmissie in
sequentiële modus, waardoor het voertuig beter onder controle kan
worden gehouden en het rijplezier nog meer wordt vergroot.
De GS 450h accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden en van 80
naar 120 km/h in 4,9 seconden. Tot aan zijn begrensde topsnelheid van
250 km/h biedt de Lexus een lineaire acceleratie, zonder de
kenmerkende onderbrekingen van een conventionele aandrijflijn bij het
opschakelen. De GS 450h blijkt ook zuinig met een gemiddeld verbruik
van 7,9 l/100 km (volgens EC-norm); een dergelijk brandstofverbruik
ligt op het niveau van een auto uit het C-segment. De CO -emissie
bedraagt bovendien slechts 186 g/km, vergelijkbaar met die van een
zuinige 4-cilinder dieselauto in hetzelfde segment.
Rijeigenschappen
De GS 450h is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met
Variable Gear Ratio Steering (VGRS) dat de overbrengingsverhouding van
de besturing varieert al naar gelang de voertuigsnelheid. Hierdoor is
bij lage snelheden de benodigde stuurkracht het laagst. Het
VGRS-systeem is gekoppeld aan zowel het AVS-systeem als aan het
Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), dat helpt de auto op
koers te houden en de bestuurder in staat stelt de dynamische
kwaliteiten van de GS 450h optimaal te benutten.
De geavanceerde voorwielophanging met dubbele draagarmen en
achterwielophanging met multi-linkconstructie is tevens voorzien van
het Adaptive Variable Suspension system (AVS), waarmee de bestuurder
kan kiezen uit 2 schokdemperkarakteristieken, SPORT en COMFORT, om
weggedrag en wegligging te optimaliseren.
Veiligheid
De Lexus GS 450h is uitgerust met een uiterst geavanceerde passieve en
actieve veiligheidsvoorzieningen. Het Pre-Crash Safety systeem (PCS)
spant uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels en brengt het
remsysteem in hoogste staat van paraatheid om letsel en/of schade
zoveel mogelijk te beperken in geval van een onvermijdbare botsing.
Het Adaptive Cruise Control system (ACC) brengt automatisch de
rijsnelheid van de nieuwe GS 450h in overeenstemming met die van de
voorligger.
De GS 450h is voorzien van de nieuwste versie van Lexusâ
state-of-the-art Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), een
stabiliteitssysteem dat de werking van de actieve veiligheidssystemen
zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische
remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole (TRC) en het elektronisch
stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de variabele ophanging (AVS),
de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele besturing
(VGRS) om de prestaties, tractie en koersvastheid te verbeteren.
De GS 450h biedt het meest uitgebreide airbagsysteem in zijn klasse,
met twee 2-fasen airbags voorin, 2 knieairbags, gordijnairbags (voor-
en achterin) en leverbaar met 4 zijairbags. Daarnaast zijn de voorste
zitplaatsen en buitenste zitplaatsen achterin voorzien van
veiligheidsgordels met gordelspanners met spankrachtbegrenzing.
Comfort en entertainment
De GS 450h is uitgerust met tal van geavanceerde zaken die het leven
aan boord veraangenamen. Dit wordt direct geïllustreerd door de Smart
Key toegang en het geavanceerde automatische verlichtingsplan bij het
in- of uitstappen van de Lexus. Andere voorbeelden zijn de startknop
die het gebruik van een contactsleutel, die in uw zak of tas kan
blijven, overbodig maakt en de parkeersensoren die hulp bieden bij het
inparkeren en tijdens het manoeuvreren bij lage snelheden.
Er is een volledig elektrische airconditioning, waardoor het
inschakelen van de airconditioning minder ten koste gaat van het
brandstofverbruik en de prestaties dan in autoâs met een conventionele
airconditioning het geval is.
Het Electronic Chromatic Device (ECD) maakt gebruik van de informatie
die geleverd wordt door een lichtsensor in het hoog geplaatste derde
remlicht om de afleesbaarheid van de Optitron instrumenten onder alle
omstandigheden te waarborgen.
Mark Levinson Premium Surround systeem
Het Lexus Multimedia & Navigation System is uitgerust met een Mark
Levinson Premium Surround systeem waarmee audio en video dvdâs zijn af
te spelen in 5.1 home theatre kwaliteit. Het omvat tevens een nieuw
satellietnavigatiesysteem met Electronic Traffic Avoidance, een 7-inch
Electro Multi Vision scherm met touchscreen bediening en spraaksturing
voor de bediening van het audiosysteem, de airconditioning, het
navigatiesysteem en de mobiele telefoon.
Lexus IS 250 en IS 220d: Topklasse in middenformaat
De Lexus IS is vorig jaar zijn tweede fase ingegaan. Hij is royaler
dan voorheen, is voorzien van een direct ingespoten V6 van 2,5 liter
en hij heeft een unieke uitstraling met een duidelijk Lexus-gezicht
door de toegepaste L-Finesse designtaal. Hoewel de auto uitermate luxe
is, is hij toch in de eerste plaats de vlotte sportieve auto uit de
bovenkant middenklasse, met een vermogen van 153 kW. Een handmatig
bediende zesversnellingsbak maakt het feest compleet. Een
zestrapsautomaat met shift paddles aan het stuurwiel is als optie
verkrijgbaar.
Uitstekende rijeigenschappen, een grote mate van comfort en de stilte
van een Lexus maken de IS 250 tot de aantrekkelijke auto die hij is.
Niet alleen voor de particuliere, maar (vooral) ook voor de zakelijke
rijder die het niet alleen heel prettig wil hebben in zijn auto, maar
die ook kostenbewust is en zich wil onderscheiden.
De IS straalt onmiskenbaar dynamiek uit. Dat is zichtbaar in de
vloeiende lijnen van de carrosserie, het brede, krachtige profiel, de
lage grille en de strakke lijnen van de motorkap. Hij blinkt uit door
sportieve kracht en elegante eenvoud. Het sterkste punt van de IS is
misschien wel de wijze waarop de afzonderlijke onderdelen een homogeen
geheel vormen dat een genoegen is om naar te kijken. Daarmee
vertegenwoordigt de IS zeer sterk de nieuwe L-Finesse designfilosofie,
die vooral wordt gekenmerkt door praktische eenvoud en intrigerende
details. Een benadering die ook zichtbaar is in het interieur.
Veiligheid
Veiligheid begint in de visie van Lexus in eerste instantie bij
preventie. Om die reden is de IS uitgerust met zaken als ABS, BAS
(remassistentie), EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSC
(elektronische stabiliteitsregeling). Mocht het tóch tot een ongeval
komen, dan zijn er gordelspanners, frontairbags, twee kamer airbag
voor passagier, zijairbags, curtain airbags vóór en achter,
knieairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, gordels met
spankrachtbegrenzers vóór en achter en een zeer sterke
veiligheidskooi die optimale bescherming bieden.
Lexus biedt als optie voor de IS het vooruitstrevende Vehicle Dynamics
Integrated Management. Dit systeem koppelt het ABS, de
tractiecontrole, de stabiliteitsregeling en de elektronische
stuurbekrachtiging van de IS aan elkaar door middel van een veelvoud
aan sensoren. VDIM helpt ongevallen te voorkomen door in te grijpen
voordat de grens wordt bereikt, zonder dat dit ten koste gaat van het
rijplezier.
Minstens zo opzienbarend is het optionele PCS-systeem (Pre-Crash
Safety). Radarsensoren detecteren hindernissen vóór de auto en op
basis van een aantal andere data stelt PCS vast of een botsing niet
meer te voorkomen is. Mocht dat zo zijn, dan worden de gordelspanners
geactiveerd en zorgt het remhulpsysteem ervoor dat de vier royaal
bemeten schijfremmen hun werk optimaal doen. Ook adaptieve cruise
control en bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting zijn
leverbaar op de Lexus IS.
De standaarduitrusting van de Lexus IS is veelomvattend en bestaat
onder meer uit een krachtig audiosysteem met 6 CD wisselaar, dertien
luidsprekers, cruise control, Smart Entry & Start-systeem,
lichtmetalen wielen, climate control, LED verlichting en de reeds
genoemde veiligheidsvoorzieningen. Er is te kiezen uit een
handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat.
De Lexus IS 250 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: Business,
Business Luxury, Sport en Executive.
Krachtige, schone diesel met 400 Nm trekkracht
De huidige generatie Lexus IS is de eerste Lexus die leverbaar is met
een dieselmotor. Het gaat om een 2,2 liter dieselmotor met een
vermogen van 130 kW en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 2.000 tpm
beschikbaar is. Daarnaast is deze motor uitgerust met Clean Diesel
Technology, waarmee de IS 220d een van de laagste uitstoot van NO
(stikstofoxide) en roetdeeltjes heeft. De motor is gekoppeld aan een
zesversnellingsbak. Hij biedt krachtige prestaties, zoals een
topsnelheid van 215 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,9
seconden.
De Lexus IS 220d is verkrijgbaar in vier versies allen met een zeer
rijke uitrusting. Twee daarvan zijn âzakenversiesâ: de IS 220d
Business en de IS 220d Business Luxury. Voor de extra sportieve rijder
is er de IS 220d Sport en het luxueuze topmodel is de IS 220d
Executive. De Lexus IS 220d start in Business uitvoering bij een
consumentenprijs van 39.635 euro.
Lexus RX 350 en RX 400h: Vriendelijk voor milieu en praktisch
Wie hoog wil zitten, een praktische auto nodig heeft of slechte
wegdekken niet uit de weg wil gaan, maar niets wil inleveren op een
topklasse-sedan, die komt terecht bij de Lexus RX 350 of de Lexus RX
400h.
Ogenschijnlijk zijn beide zeer luxueuze alleskunners hetzelfde.
Slechts details geven aan dat er verschillen zijn. De extra
koelsleuven in het front, subtiele hybride badges en de speciale
18-inch wielen geven aan dat het om de hybride RX 400h gaat. Het
grootste verschil zit echter onder de motorkap, waar in de
RX 350 een zeer moderne V6 van 3,5 liter met een vermogen van 203 kW
is gemonteerd, terwijl de RX 400h het doet met een 3,3 liter V6 van
155 kW in combinatie met twee elektromotoren met een gecombineerd
vermogen van 200 kW.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De RX 400h met Lexus Hybrid Drive is uniek in zijn klasse. Hij
combineert de prestaties van een V8 met de uitstoot van een
viercilinder (CO -uitstoot van 192 g/km). Hij levert ten opzichte
van klasgenoten op geen enkel front in (ruimte, luxe, prestaties,
rijeigenschappen). Integendeel, hij wint op vele fronten. En vooral op
het punt van het milieu, dat door deze schone auto wordt gespaard.
Iets dat naadloos aansluit bij de gedachte van maatschappelijk
verantwoord ondernemen.
De RX 350 is er in basisuitvoering en in de uitvoeringen Luxury,
Executive en de zeer chique President. Van de RX 400h zijn er twee
varianten: het basismodel en de Executive.
De Lexus RX 400h heeft inmiddels qua belangstelling en verkopen de RX
350 overtroffen. In 2006 werd in ruim 75% van de aankopen gekozen voor
de hybride RX 400h. Waarmee duidelijk wordt hoezeer ook het
koperspubliek in dit segment is begaan met duurzamer rijden.
Van de hoogst interessante techniek van de Lexus RX 400h kan op de
AutoRAI extra worden genoten doordat er een opengewerkte versie op de
stand van Lexus staat.
Lexus SC 430: Gedistingeerde coupé-cabriolet
De ontwerpers van de SC 430, de sportcoupé met inklapbaar aluminium
dak, hebben vóórdat ze deze Lexus op de tekentafels zetten,
wekenlang vertoefd aan de Franse Rivièra. Daar hebben ze de mooiste
gebouwen bestudeerd, huizen, boten en alles wat het goede der aarde
vertegenwoordigt. Gewapend met de kennis daarover, hebben zij de SC
430 ontworpen. Als bijna eenvoudig gestileerde, aristocratische
sportauto die luxe en kwaliteit uitstraalt.
Onderhuids is de SC 430 zeer innovatief, met een 4,3 liter V8
VVT-i-motor, die volgens het uit de racerij stammende
drive-by-wire-systeem wordt aangesproken. Neem de intelligente
airconditioning die speciaal geschikt is voor open rijden op koude
dagen en het superieure Mark Levinson geluidssysteem. De SC 430 heeft
het allemaal. Dat is ook meteen de reden dat de auto in één
uitvoering leverbaar is.
De SC 430 is royaal bedeeld door de bouwers. De V8 produceert een
verfrissende 210 kW en een koppel van 419 Nm. Die is gekoppeld aan een
vijftrapsautomaat. De prestaties liggen op hoog niveau. Een aparte
vermelding waard is het aluminium dak, dat door meer dan twintig
elektromotoren snel en vrijwel geluidloos onzichtbaar wordt opgeborgen
boven de achterwielen, opdat de balans in de auto niet wordt
verstoord.
AutoRai