Ingezonden persbericht


ROTTERDAMSE MUSEUMNACHT WORDT EEN VURIGE NACHT

Rotterdamse Museumnacht zaterdag 3 maart, 20.00 uur tot 2.00 uur

De programma's van de veertig galeries en musea die deelnemen aan de Rotterdamse Museumnacht 2007 zijn bekend. Het belooft een vurige nacht te worden met onder andere vlezige ballen in rode saus bij Showroom MAMA, een instabiele geluidsregenboog in V2 en een passievolle cruisetocht met de loveboat van het Maritiem Museum. Wat er verder gaat gebeuren, is vanaf half januari te zien op www.rotterdamsemuseumnacht.nl. Bezoekers kunnen zich alvast voorbereiden op een culturele ervaring vol sfeervolle verrassingen, binnen én buiten de deelnemende instellingen.

Vurige bakens op straat
Met het thema 'Een Vurige Nacht' betrekt de Rotterdamse Museumnacht, als enige Museumnacht in Nederland, ook de buitenruimte bij het evenement. Op verschillende plekken in de stad komt de bezoeker 'Vurige Bakens' tegen die de musea en galeries met elkaar verbinden. In en rondom de bakens - grote zeecontainers - zorgen studenten van Codarts, Hogeschool voor de Kunsten en de Willem de Kooning Academie, Hogeschool Rotterdam voor een sfeervol programma met dans, muziek en beeldende kunst. De 'Vurige Bakens' dienen tevens als ontmoetingsplek en zorgen voor een natuurlijke looproute door de stad. Bezoekers kunnen zich ook aanmelden voor thematische Museumnachtrondleidingen.

Waarderingsprijs Nieuwe Maan
Bijzonder dit jaar is de uitreiking van de Nieuwe Maan. Een prijs die in het leven is geroepen om het museum en de galerie met het meest vernieuwende programma in het maanlicht te zetten. Een onafhankelijke vakjury zal de deelnemers beoordelen op originaliteit, creativiteit en de wijze waarop zij hun oorspronkelijke aanbod met het Museumnachtthema hebben verweven. In april 2007 worden de winnaars bekend gemaakt.

Uniek publieksonderzoek
Ook nieuw is het publieksonderzoek dat na de Museumnacht van start zal gaan. Het onderzoek wordt speciaal voor de Museumnacht ontwikkeld en is uniek binnen de sector. Doel van het onderzoek is om het effect van de Museumnacht te meten en een antwoord te vinden op de vraag of iemand na een bezoek aan de Rotterdamse Museumnacht vaker naar een museum of galerie gaat.

Kaartverkoop
Het museumnacht passe-partout, in de vorm van een button met lichtje, geeft toegang tot alle locaties. Voorverkoop ¤11. Op de avond zelf ¤15. De voorverkoop start op 14 februari, bij alle deelnemende musea.

Noot aan de redactie,

Ingezonden persbericht