Toekomstvisie Schiphol krijgt vorm
2-3-2007
Het eerste deel van de langetermijnverkenningen voor een visie op de
toekomst van Schiphol is gereed. De provincie kijkt naar de mogelijke
varianten voor de ontwikkeling van de luchthaven in verband met de
vernieuwing van het streekplan.
Op 1 april 2008 loopt het huidige streekplan af, en ruim voor die tijd
moet het Rijk een beslissing hebben genomen over de eventuele aanleg
van de tweede Kaagbaan.
Er zijn tien verschillende scenarios opgesteld voor de ontwikkeling
van Schiphol, van uitbreiding op de bestaande locatie tot verplaatsing
van de hele luchthaven naar een Europese megahub een luchthaven voor
meerdere landen in zee.
"Alle toekomstscenarios staan nu overzichtelijk op een rij. Het is nu
aan iedereen om hier wat van te vinden en de provincie te voeden met
extra informatie die eind december leidt tot een definitief rapport.
Dit rapport zullen we ook aanbieden aan de minister, de directeur van
de luchthaven en de directeur van KLM/Air France", aldus gedeputeerde
Ton Hooijmaijers.
De scenarios worden doorgelicht op grond van een aantal
ontwikkelingen. Dat gebeurt in twee delen. In het eerste deel, dat nu
gereed is, is dat gebeurd voor de onderwerpen metropolitane
ontwikkeling van de Randstad, de knooppuntfunctie van de luchthaven en
de infrastructuur.
In de tweede fase wordt ingegaan op de ruimtelijke consequenties, de
natuur- en milieuaspecten en de leefbaarheid. Onder dat laatste punt
vallen geluidhinder en economische en technische haalbaarheid. Eind
2007 zullen de verkenningen gereed zijn. Op basis hiervan zal de
provincie Noord-Holland een dialoog over de toekomst van Schiphol
stimuleren.
Bekeken naar de gevolgen van metropolitane ontwikkeling,
knooppuntfunctie en infrastructuur scoren de scenarios die staan voor
uitbreiding en aanpassing van Schiphol het best. Daarvoor zijn vier
scenarios beschikbaar:
* Herconfiguratie Schiphol wordt verder ontwikkeld met een volledig
nieuw banenstelsel
* Aanpassing banenstelsel Schiphol wordt verder ontwikkeld, het
bestaande banenstelsel wordt geoptimaliseerd
* Regionaal luchthavensysteem Schiphol wordt selectief ontwikkeld en
krijgt een knooppuntfunctie; activiteiten die niet gebonden zijn
aan die functie worden verplaatst naar Lelystad
* Nationaal luchthavensysteem Schiphol wordt selectief ontwikkeld en
krijgt een knooppuntfunctie; activiteiten die niet gebonden zijn
aan die functie worden verplaatst naar verschillende regionale
luchthavens.
Zoals gezegd gaat het hier om het eerste deel van de verkenning,
waarin een aantal overwegingen buiten beschouwing is gelaten, zodat er
nog geen definitieve conclusies kunnen worden getrokken. Er is ook nog
nader onderzoek nodig naar de vraag welke activiteiten van Schiphol
kunnen worden verplaatst naar Lelystad. Het gaat hierbij vooral om low
cost carriers en vracht. Vakantiecharters kunnen volgens de provincie
Noord-Holland in elk geval worden overgeheveld.
Een belangrijke conclusie uit de verkenning is dat de bereikbaarheid
in de Noordvleugel en rond Schiphol in de toekomst alleen verzekerd
kan blijven als alle provinciale en Rijksplannen met betrekking tot
infrastructuur uitgevoerd worden. Rekeningrijden hoort daar ook bij.
Provincie Noord-Holland