Provincie Noord-Holland

Toekomstvisie Schiphol krijgt vorm

2-3-2007

Het eerste deel van de langetermijnverkenningen voor een visie op de toekomst van Schiphol is gereed. De provincie kijkt naar de mogelijke varianten voor de ontwikkeling van de luchthaven in verband met de vernieuwing van het streekplan.

Op 1 april 2008 loopt het huidige streekplan af, en ruim voor die tijd moet het Rijk een beslissing hebben genomen over de eventuele aanleg van de tweede Kaagbaan.
Er zijn tien verschillende scenarios opgesteld voor de ontwikkeling van Schiphol, van uitbreiding op de bestaande locatie tot verplaatsing van de hele luchthaven naar een Europese megahub een luchthaven voor meerdere landen in zee.
"Alle toekomstscenarios staan nu overzichtelijk op een rij. Het is nu aan iedereen om hier wat van te vinden en de provincie te voeden met extra informatie die eind december leidt tot een definitief rapport. Dit rapport zullen we ook aanbieden aan de minister, de directeur van de luchthaven en de directeur van KLM/Air France", aldus gedeputeerde Ton Hooijmaijers.

De scenarios worden doorgelicht op grond van een aantal ontwikkelingen. Dat gebeurt in twee delen. In het eerste deel, dat nu gereed is, is dat gebeurd voor de onderwerpen metropolitane ontwikkeling van de Randstad, de knooppuntfunctie van de luchthaven en de infrastructuur.
In de tweede fase wordt ingegaan op de ruimtelijke consequenties, de natuur- en milieuaspecten en de leefbaarheid. Onder dat laatste punt vallen geluidhinder en economische en technische haalbaarheid. Eind 2007 zullen de verkenningen gereed zijn. Op basis hiervan zal de provincie Noord-Holland een dialoog over de toekomst van Schiphol stimuleren.

Bekeken naar de gevolgen van metropolitane ontwikkeling, knooppuntfunctie en infrastructuur scoren de scenarios die staan voor uitbreiding en aanpassing van Schiphol het best. Daarvoor zijn vier scenarios beschikbaar:

* Herconfiguratie Schiphol wordt verder ontwikkeld met een volledig nieuw banenstelsel

* Aanpassing banenstelsel Schiphol wordt verder ontwikkeld, het bestaande banenstelsel wordt geoptimaliseerd
* Regionaal luchthavensysteem Schiphol wordt selectief ontwikkeld en krijgt een knooppuntfunctie; activiteiten die niet gebonden zijn aan die functie worden verplaatst naar Lelystad
* Nationaal luchthavensysteem Schiphol wordt selectief ontwikkeld en krijgt een knooppuntfunctie; activiteiten die niet gebonden zijn aan die functie worden verplaatst naar verschillende regionale luchthavens.

Zoals gezegd gaat het hier om het eerste deel van de verkenning, waarin een aantal overwegingen buiten beschouwing is gelaten, zodat er nog geen definitieve conclusies kunnen worden getrokken. Er is ook nog nader onderzoek nodig naar de vraag welke activiteiten van Schiphol kunnen worden verplaatst naar Lelystad. Het gaat hierbij vooral om low cost carriers en vracht. Vakantiecharters kunnen volgens de provincie Noord-Holland in elk geval worden overgeheveld.

Een belangrijke conclusie uit de verkenning is dat de bereikbaarheid in de Noordvleugel en rond Schiphol in de toekomst alleen verzekerd kan blijven als alle provinciale en Rijksplannen met betrekking tot infrastructuur uitgevoerd worden. Rekeningrijden hoort daar ook bij.