Ingezonden persbericht
P+ en Goede Waar & Co: 2007 is 'Het Jaar van Duurzame Doorbraak'
Het tijdschrift P+ en consumentenorganisatie Goede Waar & Co roepen 2007 nu
al uit tot 'Het Jaar van de Duurzame Doorbraak'. Iedereen praat over
duurzaamheid. Paus Benedictus tijdens zijn Nieuwsjaarstoespraak. De
managementgoeroe Michael Porter. Internationale trendwatchers. Beroemde
sterren. Bekende Nederlanders. Internationale politici als Al Gore en Bill
Clinton. Topondernemers. MKB-ondernemers. Wetenschappers. Kranten,
tijdschriften en televisieprogramma's. En ook het nieuwe kabinet. Steeds
meer mensen voeren gesprekken met elkaar waarin duurzame keuzes aan de orde
komen. Over voeding. Over kleding. Over wonen. Over mobiliteit en reizen. En
wie alleen gelooft in het hardste van alle harde criteria: ook het geld
schuift steeds meer in de richting van duurzame ontwikkelingen. Burgers doen
dat. Maar ook het ABP, de grootste institutionele belegger van ons land. De
duurzame banken ASN en Triodos groeien harder dan de traditionele banken.
Een van de doorbraken is ook de unieke samenwerking tussen het tijdschrift
P+ People Planet Profit en de consumentenorganisatie Goede Waar & Co. Met
ingang van het nieuwe nummer van P+ vormen wij nu samen een medium, waarin
zowel producenten als consumenten elkaar treffen. Goede Waar & Co verzorgt
in elk nummer minimaal 12 pagina's onafhankelijk consumentenonderzoek.
Hoofdredacteur Jan Bom van P+ schrijft over het fenomeen dat het praatje
over het weer vandaag geen stoplap meer is, maar door burgers gekoppeld
wordt aan klimaatverandering: Nu vers twee. Gaan al die mensen die beseffen
dat er iets goed mis is, hun gedrag ook veranderen? Zelfs als je dat wilt,
waar moet je mee beginnen? Ook hier gaat P+ een praktische bijdrage leveren.
Vanaf dit nummer verzorgt de consumentenvereniging Goede Waar & Co kritisch
onderzoek naar voeding, kleding en andere zaken die duurzame consumenten,
oftewel 'Cultural Creatives' belangrijk vinden. Hoe richt ik mijn leven
duurzaam in? P+ en Goede Waar & Co bieden u de beste opties om uw koers als
koper te verleggen.
Directeur Mira Vendrig van Goede Waar & Co schrijft in haar column hoe
belangrijk het is om de hele keten van productie tot consumptie in
een-en-hetzelfde medium te bundelen: We vormen een platform waar
producenten en consumenten elkaar ontmoeten. Het is een netwerk dat de beste
voorbeelden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de
etalage zet. Niemand doet dat beter dan wij, want samen coveren we de hele
keten. Dat gaat dus ook veel verder dan het bekend maken van een gunstig
prijskaartje. Dat gaat over het vinden van een product dat volgens ons
deskundig onderzoek de beste keuze is voor mensen die werkelijk een verschil
willen maken. Zo kun je als consument 'zeggen wat je doet, maar ook doen wat
je zegt'.
In deze eerste gezamenlijke aflevering presenteert Goede Waar & Co onder
meer onderzoek naar wol, honing en halal vlees. P+ staat verder vol met
artikelen, beschouwingen en interviews over 'Het Jaar van de Duurzame
Doorbraak', met onder andere ook marketeers en hoogleraren over meetpunten
voor verandering zoals The Tipping Point, de Kritische Massa en de Wet van
Metcalfe.
P+ verschijnt in een oplage van 20.000 exemplaren en wordt toegezonden aan
beslissers in het bedrijfsleven, bij de overheid, bij maatschappelijke
organisaties, naar het hoger onderwijs en naar leden van Goede Waar & Co.