Senternovem


05-03-2007 | Duurzame Ontwikkeling voor de basisschool

domeinbeschrijving en voorbeeldlessen

Cito heeft het fundament van het leerproces rond duurzame ontwikkeling voor het basisonderwijs vastgelegd in deze domeinbeschrijving. Deze beschrijving is het resultaat van een cultuurpedagogische discussie, gevoerd door experts op het gebied van opvoeding en onderwijs en duurzame ontwikkeling.

Duurzame ontwikkeling staat politiek en maatschappelijk steeds hoger op de agenda. Het vraagt om keuzes die vaak net iets anders liggen dan onze primaire impuls ons ingeeft. Zijn we geneigd om eigenbelang en resultaten op de korte termijn in onze afwegingen te laten prevaleren; duurzame ontwikkeling vraagt juist om consideratie met het collectief en om rekening te houden met de langere termijn. Het onderwijs heeft een rol om leerprocessen daartoe op gang te brengen.

De domeinbeschrijving Duurzame ontwikkeling voor de basisschool kwam tot stand in opdracht van het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) en de Nationale Commissie voor Internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).

Meer informatie

Duurzame Ontwikkeling voor de basisschool
Wijzigingsdatum | 05-03-2007