Senternovem
05-03-2007 | Duurzame Ontwikkeling voor de basisschool
domeinbeschrijving en voorbeeldlessen
Cito heeft het fundament van het leerproces rond duurzame ontwikkeling
voor het basisonderwijs vastgelegd in deze domeinbeschrijving. Deze
beschrijving is het resultaat van een cultuurpedagogische discussie,
gevoerd door experts op het gebied van opvoeding en onderwijs en
duurzame ontwikkeling.
Duurzame ontwikkeling staat politiek en maatschappelijk steeds hoger
op de agenda. Het vraagt om keuzes die vaak net iets anders liggen dan
onze primaire impuls ons ingeeft. Zijn we geneigd om eigenbelang en
resultaten op de korte termijn in onze afwegingen te laten prevaleren;
duurzame ontwikkeling vraagt juist om consideratie met het collectief
en om rekening te houden met de langere termijn. Het onderwijs heeft
een rol om leerprocessen daartoe op gang te brengen.
De domeinbeschrijving Duurzame ontwikkeling voor de basisschool kwam
tot stand in opdracht van het programma Leren voor Duurzame
Ontwikkeling (LvDO) en de Nationale Commissie voor Internationale
samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).
Meer informatie
Duurzame Ontwikkeling voor de basisschool
Wijzigingsdatum | 05-03-2007