Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Maart 2007

Drs. Janneke Wesseling lector van de Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans (HBKMD)

Per 1 maart is Janneke Wesseling lector van de HBKMD. Wesseling is kunsthistoricus, criticus bij NRC Handelsblad, publicist, docent kunsttheorie aan de KABK en vast gastdocent aan de Faculteit der Kunsten.

Als kunstcriticus is zij tevens voorzitter van de Nederlandse afdeling van de Association Internationale des Critiques d'Art (AICA). In 2003 ontving zij de Jan Bart Klasterprijs voor de Kunstkritiek 2003. Daarnaast geeft zij regelmatig lezingen over hedendaagse kunst en maakt zij deel uit van diverse adviescommissies en jury's op het gebied van de beeldende kunsten.

Het onderwerp van haar lectoraat is "Kunstenaarstheorieën en de artistieke praktijk". Het lectoraat heeft tot doel onderzoek te doen naar de rol en betekenis van de theorie in de praktijk van het kunstenaarschap en in het scheppend proces. Centraal staat de vraag: wat is de kunstenaarstheorie in de kunst? Het gaat om het onderzoek naar de intellectuele en reflexieve processen bij de totstandkoming van het kunstwerk. Kunstenaarstheorieën vinden via de docenten, impliciet of expliciet, een neerslag in het onderwijs aan de kunstacademie. Ook het theorieonderwijs aan een academie gaat voor een belangrijk deel over kunstenaarstheorieën. Het lectoraat stelt zich dan ook tevens ten doel om de resultaten van het onderzoek naar het hoe en waarom van kunstenaarstheorieën in te zetten ter bevordering van de integratie van het theorie- en praktijkonderwijs. Zoals te doen gebruikelijk zal binnen het lectoraat een kenniskring worden gevormd, deels door docenten van de hogeschool, deels door wetenschappers, theoretici en kunstenaars van buiten. Voor de uitwisseling tussen academie en universiteit is al een basis gelegd in de vorm van de Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden.

In de loop van 2007 kunt u een uitnodiging tegemoet zien voor de openbare presentatie die Janneke Wesseling bij wijze van introductie van haar lectoraat zal geven.


---

Noot voor de pers,