Twee broers creëren miljoenenbedrijf in gietvloeren


05.03.2007 / 09:12 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senso vloeren

Senso vloeren

Twee broers creëren miljoenenbedrijf in gietvloeren

Amstelveen - Maarten van Brummelen
'Kwalitatief hoogwaardige gietvloeren maken voor echte designliefhebbers'. Dat was de doelstelling van David Bols, toen hij in 2003 het bedrijf Senso Gietvloeren oprichtte. In de vijf jaar die volgden bouwde Bols, samen met zijn broer Daniel Bols, de onderneming uit naar een miljoenenbedrijf. Het bedrijf heeft met haar keuze voor topkwaliteit en design inmiddels bekende namen als Hugo Boss, Heineken, SuitSupply, Geddes & Gilmore, Bugatti, Generali en TUI aan zich weten te binden. Ook toparchitecten werken graag samen met het bedrijf uit Amstelveen. Met een verwachte jaaromzet van zes miljoen euro is Senso Gietvloeren (www.sensovloeren.nl) inmiddels de grootste producent voor esthetische gietvloeren in de Benelux.

Na zes jaar verkoper te zijn geweest voor een industrieel bedrijf vond Bols het tijd om voor zichzelf te beginnen. Bols: 'De producenten van kunststof gietvloeren waren vooral gericht op industriële toepassingen, bijvoorbeeld parkeergarages en fabriekshallen. De markt werd gedomineerd door één grote speler, een aantal kleinere partijen en zeer veel eenmanszaakjes. Ik zag een toenemende vraag naar gietvloeren in wat we de 'esthetische markt' noemen: kantoren, woonhuizen, showrooms, winkels, openbare gebouwen. Ik was echter verbaasd over de veelheid van fouten in het productieproces van bestaande aanbieders, de vaak matige productkwaliteit en de slechte service naar de klant. Bestaande bedrijven hadden een zogenaamde 'industrie-mentaliteit': langzaam, weinig klantgericht en met weinig oog voor design. En dat terwijl een gietvloer juist bedoeld is om een ruimte stijl en emotie te geven.'

Bols richtte zich op het verwezenlijken van dat gevoel achter het product. Bols: ' Een gietvloer is pure emotie. Het is namelijk in elke kleur en kleurnuance op maat te maken. De combinaties van strak met natuurlijk, licht met donker, klassiek en modern; een gietvloer kan naadloos aansluiten op elk interieur. Ik wilde de stijl, het design van de gietvloer laten zien, maar ook de uitstraling ervan. Ik wilde klanten laten zien wat voor potentie het naadloze materiaal heeft, hoe topkwaliteit en design hand in hand kunnen gaan.'

In de periode die volgde begon hij met het verzamelen van een team. Begin 2004 ontmoette hij een tweetal broers die teamleider en planner waren bij één van de grootste vloerenbedrijven in de Benelux en ruim 25 jaar ervaring met zich mee brachten. Zij werden verantwoordelijk voor het organiseren en opleiden van nieuwe productieteams. Enkele maanden later lukte het Bols een chemicus te contracteren die werkzaam was bij een grote Europese kunststoffabrikant. Samen met hem werd van de grond af aan een nieuw type gietvloer ontwikkeld. Net zo lang tot test van TNO aangaven dat de slijtvastheid, krasvastheid en elasticiteit significant beter waren dan bestaande gietvloeren.

Klanten reageerden laaiend enthousiast op de klantgerichte benadering en hoge productkwaliteit. Het bedrijf groeide met sprongen. Bols: ' In het begin hadden we vrijwel niets om te laten zien. Een aantal particulieren en een kantoortje hier en daar. Maar ik was ervan overtuigd dat de product- en applicatiekwaliteit de beste in Nederland was, en dat werd uiteindelijk door de markt bevestigd. Steeds meer en grotere klanten begonnen langs te komen. Daarna is het allemaal razendsnel gegaan.' Zo snel dat het moment kwam dat een nieuwe stap gemaakt moest worden in structuur en organisatie om de groei aan te kunnen.

David Bols: ' We waren in twee jaar tijd gegroeid naar 14 man personeel. Het lukte mij niet om én verkoop en marketing te doen én de organisatie zo te stroomlijnen dat we konden blijven groeien.' Zijn broer Daniel Bols werkte in die periode als manager voor een grote Brits-Nederlandse multinational, eerst in de Verenigde Staten en later in China, waar hij mede-verantwoordelijk was voor het opzetten van een nieuw hoofdkantoor in Peking. Begin 2006 zegde hij zijn baan op en werd medeaandeelhouder van de onderneming, waar hij de organisatie onder zijn hoede nam. David: ' Daniel bracht een duidelijke strategie en structuur aan in het bedrijf. We professionaliseerden daardoor in rap tempo, wat verdere groei mogelijk maakte. We werken nu met zo'n 30 man en die groei zet door.'

Op de vraag wat hun ambitie is, zijn de broers vrij duidelijk. 'We willen het eerste designmerk voor gietvloeren in West-Europa te worden. Eind dit jaar openen we een showroom in Antwerpen, daarna volgt Duitsland.'

Over Senso
Senso maakt gietvloeren voor woningen, winkels, kantoren, horeca, sportcentra en openbare gebouwen. Het biedt de hoogste kwaliteit gietvloeren in Nederland tegen de voor die kwaliteit scherpste prijzen. Senso werkt alleen maar met eigen teams, zowel nationaal als in het buitenland. De onderneming heeft showrooms in Veenendaal en Amstelveen. Zie verder: www.sensovloeren.nl. Voor een compacte website met veel informatie over gietvloeren zie: www.gietvloer.nl