Nieuwe Mazda2 en Mazda 3 CiTD HP op AutoRAI 2007
(2/27/2007)
Mazda presenteert op de komende AutoRAI 2007 twee Nederlandse
primeurs: de volledig nieuwe Mazda2 en de Mazda3 CiTD HP, voorzien van
een nieuwe 2.0 liter common rail turbodieselmotor. Beide modellen
hebben op de Salon van Genève op 6 maart hun Wereldpremière en
zullen aansluitend naar Nederland komen voor AutoRAI 2007.
De geheel nieuwe Mazda2 â compact, licht en leuk
Mazda kiest Genève 2007 voor de wereldprimeur van een nieuwe telg in
het B-segment, omdat deze klasse vooral in Europa sterk aan
populariteit wint. De nieuwe Mazda2 is geen opgefriste versie van het
huidige model maar de eerste Mazda van de nieuwste generatie die de
doorontwikkeling van âZoom-Zoomâ laat zien.
De op alle fronten vernieuwde Mazda2 bevestigt het Mazda-DNA, tilt
rijkwaliteiten in het B-segment naar een hoger niveau en voldoet aan
alle actuele normen voor milieu en veiligheid. Een stijvere
carrosserie en toepassing van sterkere staalsoorten maken de nieuwe
Mazda2 niet alleen veiliger en stiller, maar ook lichter, wat
uiteraard gunstig is voor het verbruik.
Mazda introduceerde het motto âZoom-Zoomâ in 2002 bij de lancering van
het eerste model van de nieuwste generatie, de Mazda6. âZoom-Zoomâ
geeft uiting aan de liefde voor beweging en lijkt op de geluiden die
kinderen maken als ze het geluid van een auto nadoen. âZoom-Zoomâ is
meer dan een loze bedrijfsslogan. Het beschrijft Mazdaâs uiteindelijke
doel: de klanten het gevoel van snelheid en opwinding uit hun
kindertijd teruggeven door autoâs te maken met uitzonderlijke
rijeigenschappen.
De elegant en dynamisch getekende Mazda2 laat zich onmiskenbaar als
een Mazda herkennen en het verfrissende interieur is een combinatie
van innovatieve contouren en visuele beweging. De nieuwe Mazda2 ademt
nog steeds dezelfde âZoom-Zoomâ passie uit, maar werd op enkele punten
aangepast nadat er goed naar de klanten was geluisterd. Mazda streefde
er naar het ontwerp-DNA van het merk, onderscheidende vormgeving,
uitzonderlijke functionaliteit, goede wegligging en pittige
prestaties, verder te verfijnen en eigenschappen als rijcomfort en
geluiddemping verder te perfectioneren. Het spreekt voor zich dat
hierbij de wereldwijd geldende normen op gebied van milieu en
veiligheid als uitgangspunt dienden.
De nieuwe Mazda2 betekent een volgende stap in de evolutie van
âZoom-Zoomâ. Met dit nieuwe model probeert Mazda zijn marktaandeel te
vergroten en zijn aanwezigheid in het B-segment uit te breiden. Vooral
in Europa, omdat daar één op de vier autoâs tot het B-segment
behoort en het genoemde marktsegment daar de laatste zes jaar met zoân
10 % groeide.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe Mazda2 keek Mazda goed naar de
huidige, sterk competitieve markt voor compacte modellen in het
B-segment om te achterhalen welke eigenschappen van autoâs binnen dit
segment van doorslaggevende betekenis zijn. Tot die eigenschappen
behoren een uitzonderlijk laag brandstofverbruik, essentieel voor lage
verbruikskosten en lage uitstoot, gebruiksvriendelijke
functionaliteit, dynamische prestaties in combinatie met goed
rijcomfort en opvallende vormgeving.
Een dynamische vormgeving die iedereen aanspreekt
Mazda gaf zijn ontwerpers de opdracht een nieuwe Mazda2 te ontwerpen
die wat betreft vormgeving een breed publiek moest kunnen aanspreken.
Omdat de klantvoorkeuren op gebied van vormgeving van markt tot markt
verschillen, nam Mazda verschillende ontwerprichtingen in overweging
om tegemoet te komen aan de uiteenlopende verwachtingen. De ontwerpers
werkten de algemene bevindingen van het marktonderzoek uit om te komen
tot een duidelijk herkenbare Mazda met een verfijnde en dynamische
vormgeving. Door het samenvoegen van scherpe contouren en elegante
lijnen ontstond een look met een universele aantrekkingskracht.
Ontwerpconcept â verfijning en dynamiek
Met verfijning en dynamiek als belangrijkste ontwerpthemaâs gingen de
ontwerpers aan de slag om atletische beweging, karakteristiek voor het
Mazda-DNA, in de vormen vast te leggen. Tegelijkertijd moesten die
vormen uiting geven aan de Japanse opvattingen over vormen en objecten
die hun schoonheid ontlenen aan eenvoud. Het fundament van de nieuwe
look werd gevormd door een ontwerpconcept dat door het ontwerpteam
âverfijnd en dynamischâ werd gedoopt. Hier duidt âverfijndâ op de wens
van de ontwerpers om het ontwerp een uitdrukking van schoonheid en
bescheiden dynamiek te geven. Ontwerpers en modelmakers beoordeelden
alle lijnen en contouren afzonderlijk om te zien of ze binnen het
ontwerpthema pasten. Daarbij werd zelfs de relatie betrokken tussen de
uitstraling van de carrosserie en de indeling van het interieur. Deze
nauwgezette aanpak bezorgde zowel het exterieur als het interieur van
de nieuwe Mazda2 een onmiskenbaar dynamisch karakter.
Enkele stijlelementen werden voor het eerst toegepast op de Mazda
Sassou, het studiemodel dat gepresenteerd werd tijdens de
autotentoonstelling van Frankfurt in 2005. De lovende kritieken die de
Sassou ten deel vielen stimuleerden de ontwerpers om enkele van die
elementen van de Sassou voor de Mazda2 aan te passen voor
serieproductie.
Wendbaar, stabiel en stil
Voor de nieuwe Mazda2 streefden de ingenieurs naar een onderstel met
superieure dynamische prestaties, verkregen uit een combinatie van
responsieve wegligging, stabiliteit bij hoge snelheden en een zeker en
tegelijk verfijnd rijgedrag. Zijn uitzonderlijke wendbaarheid en
rijeigenschappen dankt de nieuwe Mazda2 aan de lichte en stijve
carrosserie. De ontwerpers zochten naar goede wendbaarheid op
stadswegen, lineaire stuurrespons en goede grip op slingerende
buitenwegen en superieure koersvastheid bij zowel rechtuit rijden als
bij het verwisselen van rijstrook op de snelweg. Om deze
doelstellingen te helpen bereiken is de carrosserie op enkele plaatsen
stijver gemaakt met platen van versterkt staal.
Conclusie â klein maar fijn met volop rijdynamiek
De nieuwe Mazda2 is een comfortabele en veilige stadsauto die zijn
inzittenden veel te bieden heeft. Ondanks zijn betaalbaarheid en lage
gebruikskosten levert deze auto vrijwel hetzelfde comfort en
rijplezier als zijn grotere merkgenoten. Het is een genot om deze auto
te hebben, te gebruiken en er in te rijden, en het is de meest
karaktervolle auto in het huidige modellengamma van Mazda. Bij de
ontwikkeling van dit model werd de Japanse visie verbreed tot een
wereldomspannend perspectief. Mazda heeft er daarom alle vertrouwen in
dat de Mazda2 bij veel klanten in de smaak zal vallen en de positie
van Mazda in het marktsegment van de sub-compacts zal consolideren en
versterken. De nieuwe Mazda2 wordt gebouwd in Japan.
Mazda3 CiTD HP â nieuwe, sportieve dieselversie
In Genève zorgt de nieuwe en krachtige 2.0-liter common-rail
dieselversie van Mazdaâs succesnummer, de Mazda3, voor nog een
wereldprimeur van Mazda tijdens deze show. Deze dieselversie koppelt
sportieve rijeigenschappen aan een laag verbruik, wat de in Europa
geliefde Mazda3 ongetwijfeld nog populairder zal maken.
Een uitzonderlijk hoog koppel (één van de hoogste in het segment en
vergelijkbaar met de Mazda3 MPS) en een groot vermogen bezorgen de
vlot sturende Mazda3 buitengewoon sportieve prestaties. Het hogedruk
common-rail inspuitsysteem laat de motor soepel ronddraaien en draagt
bij aan een laag verbruik voor zowel de Sedan als de Hatchback.
In de zomer van 2006 is Mazda begonnen met het vernieuwen en
uitbreiden van de Mazda3 serie. Allereerst kreeg het model een flinke
facelift en eind 2006 werd de Mazda3 MPS gelanceerd, het sportieve
vlaggenschip van deze compact serie. De introductie van een nieuwe
CiTD HP 2.0-liter turbodiesel met common-rail is een logisch vervolg
op deze ontwikkelingen.
Deze geweldige krachtbron is speciaal bedoeld voor de Europese markt,
waar men graag sportieve prestaties hand in hand ziet gaan met een
laag brandstofverbruik. Met deze aanwinst wordt de Mazda3-serie
ongetwijfeld nog gewilder. Tot en met december 2006 verkocht Mazda in
Europa bijna 275.000 exemplaren van de Mazda3, waarmee dit model de
topscorer van Mazda Motor Europe werd. De populariteit van de Mazda3
strekt zich echter over de hele wereld uit. Begin september 2006 waren
er wereldwijd al 1 miljoen stuks van dit model verkocht, een mijlpaal
die niet eerder in de geschiedenis van het merk in zo korte tijd werd
bereikt.
Aandrijflijn â nieuwe, sportieve en zuinige common-rail turbodiesel
De 2.0-liter turbodiesel is een geweldige aanwinst voor de
Mazda3-lijn. Zijn vermogen is meer dan voldoende voor de compacte
Mazda3, en het hoge koppel bezorgt de vlotte Mazda3 vanaf 2000 t/min
een uitgesproken sportief karakter. De turbo met variabele geometrie
biedt meer vermogen en trekkracht over een breed toerenbereik. Sterker
nog: de meeste trekkracht komt al vrij bij slechts 1500 t/min, wat
garant staat voor een krachtige respons op de rechtervoet van de
bestuurder en dus voor veel rijplezier. De common-rail technologie
garandeert krachtige en lineaire acceleratie en soepel oppakken. De
aandrijfassen werden aangepast om het hogere vermogen de baas te
kunnen.
Dankzij het standaard gemonteerde onderhoudsvrije roetfilter voldoet
deze motor aan de emissienormen volgens Euro IV en blijven de
gebruikskosten laag. De motor is gekoppeld aan een soepele,
handgeschakelde zesversnellingsbak, gebaseerd op de transmissie die we
terugvinden in de Mazda3 MPS. Deze versnellingsbak past uitstekend bij
het motorkarakter van de CiTD HP 2.0-liter en draagt in hoge mate bij
aan diens sportieve prestaties.
Exterieur en interieur â stiller en comfortabeler
Bij het ontwikkelen van de Mazda3 CiTD HP turbodiesel concentreerden
de ontwerpers zich op interieur- en rijcomfort en het verminderen van
(rij)geluid en trillingen. Deze inspanningen wierpen duidelijk
vruchten af. Deze dieselversie biedt onversneden rijplezier terwijl in
de cabine lawaai en trillingen niet of nauwelijks merkbaar zijn. De
common-rail inspuittechnologie geeft de Mazda3 2.0 turbodiesel een
ongekend rustige motorloop die samen met onder meer stille banden en
uitgebreide geluidsisolatie, geïntroduceerd bij de Mazda3 facelift,
zorgt voor toegenomen rijcomfort.
AutoRai