AutoRai

Nieuwe Mazda2 en Mazda 3 CiTD HP op AutoRAI 2007

(2/27/2007)
Mazda presenteert op de komende AutoRAI 2007 twee Nederlandse primeurs: de volledig nieuwe Mazda2 en de Mazda3 CiTD HP, voorzien van een nieuwe 2.0 liter common rail turbodieselmotor. Beide modellen hebben op de Salon van Genève op 6 maart hun Wereldpremière en zullen aansluitend naar Nederland komen voor AutoRAI 2007.

De geheel nieuwe Mazda2 â compact, licht en leuk

Mazda kiest Genève 2007 voor de wereldprimeur van een nieuwe telg in het B-segment, omdat deze klasse vooral in Europa sterk aan populariteit wint. De nieuwe Mazda2 is geen opgefriste versie van het huidige model maar de eerste Mazda van de nieuwste generatie die de doorontwikkeling van âZoom-Zoomâ laat zien.

De op alle fronten vernieuwde Mazda2 bevestigt het Mazda-DNA, tilt rijkwaliteiten in het B-segment naar een hoger niveau en voldoet aan alle actuele normen voor milieu en veiligheid. Een stijvere carrosserie en toepassing van sterkere staalsoorten maken de nieuwe Mazda2 niet alleen veiliger en stiller, maar ook lichter, wat uiteraard gunstig is voor het verbruik.

Mazda introduceerde het motto âZoom-Zoomâ in 2002 bij de lancering van het eerste model van de nieuwste generatie, de Mazda6. âZoom-Zoomâ geeft uiting aan de liefde voor beweging en lijkt op de geluiden die kinderen maken als ze het geluid van een auto nadoen. âZoom-Zoomâ is meer dan een loze bedrijfsslogan. Het beschrijft Mazdaâs uiteindelijke doel: de klanten het gevoel van snelheid en opwinding uit hun kindertijd teruggeven door autoâs te maken met uitzonderlijke rijeigenschappen.

De elegant en dynamisch getekende Mazda2 laat zich onmiskenbaar als een Mazda herkennen en het verfrissende interieur is een combinatie van innovatieve contouren en visuele beweging. De nieuwe Mazda2 ademt nog steeds dezelfde âZoom-Zoomâ passie uit, maar werd op enkele punten aangepast nadat er goed naar de klanten was geluisterd. Mazda streefde er naar het ontwerp-DNA van het merk, onderscheidende vormgeving, uitzonderlijke functionaliteit, goede wegligging en pittige prestaties, verder te verfijnen en eigenschappen als rijcomfort en geluiddemping verder te perfectioneren. Het spreekt voor zich dat hierbij de wereldwijd geldende normen op gebied van milieu en veiligheid als uitgangspunt dienden.

De nieuwe Mazda2 betekent een volgende stap in de evolutie van âZoom-Zoomâ. Met dit nieuwe model probeert Mazda zijn marktaandeel te vergroten en zijn aanwezigheid in het B-segment uit te breiden. Vooral in Europa, omdat daar één op de vier autoâs tot het B-segment behoort en het genoemde marktsegment daar de laatste zes jaar met zoân 10 % groeide.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe Mazda2 keek Mazda goed naar de huidige, sterk competitieve markt voor compacte modellen in het B-segment om te achterhalen welke eigenschappen van autoâs binnen dit segment van doorslaggevende betekenis zijn. Tot die eigenschappen behoren een uitzonderlijk laag brandstofverbruik, essentieel voor lage verbruikskosten en lage uitstoot, gebruiksvriendelijke functionaliteit, dynamische prestaties in combinatie met goed rijcomfort en opvallende vormgeving.

Een dynamische vormgeving die iedereen aanspreekt Mazda gaf zijn ontwerpers de opdracht een nieuwe Mazda2 te ontwerpen die wat betreft vormgeving een breed publiek moest kunnen aanspreken. Omdat de klantvoorkeuren op gebied van vormgeving van markt tot markt verschillen, nam Mazda verschillende ontwerprichtingen in overweging om tegemoet te komen aan de uiteenlopende verwachtingen. De ontwerpers werkten de algemene bevindingen van het marktonderzoek uit om te komen tot een duidelijk herkenbare Mazda met een verfijnde en dynamische vormgeving. Door het samenvoegen van scherpe contouren en elegante lijnen ontstond een look met een universele aantrekkingskracht.

Ontwerpconcept â verfijning en dynamiek
Met verfijning en dynamiek als belangrijkste ontwerpthemaâs gingen de ontwerpers aan de slag om atletische beweging, karakteristiek voor het Mazda-DNA, in de vormen vast te leggen. Tegelijkertijd moesten die vormen uiting geven aan de Japanse opvattingen over vormen en objecten die hun schoonheid ontlenen aan eenvoud. Het fundament van de nieuwe look werd gevormd door een ontwerpconcept dat door het ontwerpteam âverfijnd en dynamischâ werd gedoopt. Hier duidt âverfijndâ op de wens van de ontwerpers om het ontwerp een uitdrukking van schoonheid en bescheiden dynamiek te geven. Ontwerpers en modelmakers beoordeelden alle lijnen en contouren afzonderlijk om te zien of ze binnen het ontwerpthema pasten. Daarbij werd zelfs de relatie betrokken tussen de uitstraling van de carrosserie en de indeling van het interieur. Deze nauwgezette aanpak bezorgde zowel het exterieur als het interieur van de nieuwe Mazda2 een onmiskenbaar dynamisch karakter.

Enkele stijlelementen werden voor het eerst toegepast op de Mazda Sassou, het studiemodel dat gepresenteerd werd tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt in 2005. De lovende kritieken die de Sassou ten deel vielen stimuleerden de ontwerpers om enkele van die elementen van de Sassou voor de Mazda2 aan te passen voor serieproductie.

Wendbaar, stabiel en stil
Voor de nieuwe Mazda2 streefden de ingenieurs naar een onderstel met superieure dynamische prestaties, verkregen uit een combinatie van responsieve wegligging, stabiliteit bij hoge snelheden en een zeker en tegelijk verfijnd rijgedrag. Zijn uitzonderlijke wendbaarheid en rijeigenschappen dankt de nieuwe Mazda2 aan de lichte en stijve carrosserie. De ontwerpers zochten naar goede wendbaarheid op stadswegen, lineaire stuurrespons en goede grip op slingerende buitenwegen en superieure koersvastheid bij zowel rechtuit rijden als bij het verwisselen van rijstrook op de snelweg. Om deze doelstellingen te helpen bereiken is de carrosserie op enkele plaatsen stijver gemaakt met platen van versterkt staal.

Conclusie â klein maar fijn met volop rijdynamiek De nieuwe Mazda2 is een comfortabele en veilige stadsauto die zijn inzittenden veel te bieden heeft. Ondanks zijn betaalbaarheid en lage gebruikskosten levert deze auto vrijwel hetzelfde comfort en rijplezier als zijn grotere merkgenoten. Het is een genot om deze auto te hebben, te gebruiken en er in te rijden, en het is de meest karaktervolle auto in het huidige modellengamma van Mazda. Bij de ontwikkeling van dit model werd de Japanse visie verbreed tot een wereldomspannend perspectief. Mazda heeft er daarom alle vertrouwen in dat de Mazda2 bij veel klanten in de smaak zal vallen en de positie van Mazda in het marktsegment van de sub-compacts zal consolideren en versterken. De nieuwe Mazda2 wordt gebouwd in Japan.

Mazda3 CiTD HP â nieuwe, sportieve dieselversie

In Genève zorgt de nieuwe en krachtige 2.0-liter common-rail dieselversie van Mazdaâs succesnummer, de Mazda3, voor nog een wereldprimeur van Mazda tijdens deze show. Deze dieselversie koppelt sportieve rijeigenschappen aan een laag verbruik, wat de in Europa geliefde Mazda3 ongetwijfeld nog populairder zal maken.

Een uitzonderlijk hoog koppel (één van de hoogste in het segment en vergelijkbaar met de Mazda3 MPS) en een groot vermogen bezorgen de vlot sturende Mazda3 buitengewoon sportieve prestaties. Het hogedruk common-rail inspuitsysteem laat de motor soepel ronddraaien en draagt bij aan een laag verbruik voor zowel de Sedan als de Hatchback.

In de zomer van 2006 is Mazda begonnen met het vernieuwen en uitbreiden van de Mazda3 serie. Allereerst kreeg het model een flinke facelift en eind 2006 werd de Mazda3 MPS gelanceerd, het sportieve vlaggenschip van deze compact serie. De introductie van een nieuwe CiTD HP 2.0-liter turbodiesel met common-rail is een logisch vervolg op deze ontwikkelingen.

Deze geweldige krachtbron is speciaal bedoeld voor de Europese markt, waar men graag sportieve prestaties hand in hand ziet gaan met een laag brandstofverbruik. Met deze aanwinst wordt de Mazda3-serie ongetwijfeld nog gewilder. Tot en met december 2006 verkocht Mazda in Europa bijna 275.000 exemplaren van de Mazda3, waarmee dit model de topscorer van Mazda Motor Europe werd. De populariteit van de Mazda3 strekt zich echter over de hele wereld uit. Begin september 2006 waren er wereldwijd al 1 miljoen stuks van dit model verkocht, een mijlpaal die niet eerder in de geschiedenis van het merk in zo korte tijd werd bereikt.

Aandrijflijn â nieuwe, sportieve en zuinige common-rail turbodiesel De 2.0-liter turbodiesel is een geweldige aanwinst voor de Mazda3-lijn. Zijn vermogen is meer dan voldoende voor de compacte Mazda3, en het hoge koppel bezorgt de vlotte Mazda3 vanaf 2000 t/min een uitgesproken sportief karakter. De turbo met variabele geometrie biedt meer vermogen en trekkracht over een breed toerenbereik. Sterker nog: de meeste trekkracht komt al vrij bij slechts 1500 t/min, wat garant staat voor een krachtige respons op de rechtervoet van de bestuurder en dus voor veel rijplezier. De common-rail technologie garandeert krachtige en lineaire acceleratie en soepel oppakken. De aandrijfassen werden aangepast om het hogere vermogen de baas te kunnen.

Dankzij het standaard gemonteerde onderhoudsvrije roetfilter voldoet deze motor aan de emissienormen volgens Euro IV en blijven de gebruikskosten laag. De motor is gekoppeld aan een soepele, handgeschakelde zesversnellingsbak, gebaseerd op de transmissie die we terugvinden in de Mazda3 MPS. Deze versnellingsbak past uitstekend bij het motorkarakter van de CiTD HP 2.0-liter en draagt in hoge mate bij aan diens sportieve prestaties.

Exterieur en interieur â stiller en comfortabeler Bij het ontwikkelen van de Mazda3 CiTD HP turbodiesel concentreerden de ontwerpers zich op interieur- en rijcomfort en het verminderen van (rij)geluid en trillingen. Deze inspanningen wierpen duidelijk vruchten af. Deze dieselversie biedt onversneden rijplezier terwijl in de cabine lawaai en trillingen niet of nauwelijks merkbaar zijn. De common-rail inspuittechnologie geeft de Mazda3 2.0 turbodiesel een ongekend rustige motorloop die samen met onder meer stille banden en uitgebreide geluidsisolatie, geïntroduceerd bij de Mazda3 facelift, zorgt voor toegenomen rijcomfort.