Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 6 maart 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/MDV/u.07.00141 2060707410 Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hieronder volgen de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over de staking bij Connexxion in de regio Zaandam-Amsterdam.


1. Wat is uw mening over het arbeidsconflict op 5 en 6 februari bij Connexxion?


1. Dit arbeidsconflict is inmiddels opgelost door de vervoerder en de werknemers.

Door de werknemers werd een hoge werkdruk ervaren. Er bestond verschil van mening tussen de vervoerder en het personeel over de invulling van de arbeidstijden en rusttijden, waarover tussen sociale partners CAO afspraken bestaan.

In het algemeen is het aan de onderneming en de medezeggenschap en wellicht ook aan die sociale partners om tot een gezamenlijke uitleg te komen. Hierbij zal een balans moeten worden gevonden tussen productiviteit en redelijke werktijden, mede in verband met de verkeersveiligheid.


2. Bent u ervan op de hoogte dat sinds 10 december 2006 gereden wordt met een dienstrooster dat door de werknemers was afgewezen? Wat is uw mening hierover?


2. Daar ben ik van op de hoogte. Feitelijk heeft de ondernemingsraad een instemmingsrecht op een verandering van de werktijden. Indien geen Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGP/MDV/u.07.00141

overeenstemming wordt bereikt kan de ondernemingsraad de nietigheid inroepen.


3. Vindt u het acceptabel dat chauffeurs krappe rijtijden hebben waardoor ze te hard moeten rijden en onder grote werkdruk staan met grote gevolgen voor de uitval van diensten en vertragingen? Kunt u uw antwoord toelichten?

3. Dat vind ik ten algemene niet acceptabel. Het is echter aan de vervoerders, wellicht ook in samenspraak met de opdrachtgevende decentrale overheden, om, na afstemming met het personeel een balans tussen productiviteit en redelijke werktijden te vinden.


4. Deelt u de mening dat de chauffeurs terecht in opstand zijn gekomen tegen de onacceptabele werkdruk? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat vindt u ervan dat Connexxion de stakingsdagen niet uitbetaalt?


4. Dat kan ik niet beoordelen. Als de chauffeurs de werkdruk als onacceptabel ervaren, zullen zij in gesprek moeten gaan met de werkgever. Tevens kunnen zij hun ondernemingsraad vragen om gepaste maatregelen af te spreken met de werkgever. De CAO geeft hiertoe de mogelijkheid. En tenslotte is het een onderwerp dat aanhangig zou moeten worden gemaakt in het reguliere overleg tussen sociale partners.

Er is geen verplichting om loon door te betalen bij staking. In de onderhandelingen die volgden op de acties is gesproken over het wel of niet doorbetalen van het loon. In de overeenkomst die met de werkgever in dit geval is afgesloten, is niet overeengekomen om alsnog het loon door te betalen, waaruit ik concludeer dat men in onderling overleg tot een vergelijk is gekomen.


5. Kunt u onderzoeken in hoeverre de werkdruk is toegenomen bij de verschillende concessies sinds 10 december 2006? Zo ja, wanneer komt u met dit onderzoek? Zo neen, waarom niet?


5. Nee. Eerder heb ik de werkdruk onderzocht. Stroomlijning van de bedrijfsprocessen leidt tot een hogere werkdruk wordt geconcludeerd in de Evaluatie Wp2000 Eindrapport functionele en doelmatigheidstoets, 31 augustus 2005 (Kabinetsstandpunt Evaluatie Wet personenvervoer 2000, Kamerstukken II, vergaderjaar 2005-2006, 30421, nr. 1). In deze evaluatie wordt niet gezegd dat de werkdruk té hoog is. Dit komt ook omdat sociale partners afspraken maken over arbeids- en rusttijden, waarmee voorkomen zou moeten worden dat de druk te hoog wordt. Het is in dit kader niet aan V&W om dit te onderzoeken, maar het lijkt mij van belang dat deze partners gezamenlijk de werkdruk monitoren en, indien noodzakelijk, maatregelen nemen. In dit verlengde zullen vakbonden en werkgevers bijvoorbeeld dit voorjaar gaan experimenteren met nieuwe
---

DGP/MDV/u.07.00141

dienstroosters waarin efficiency wordt bereikt, terwijl wordt voldaan aan de wensen van de chauffeurs en de eisen van verkeersveiligheid.


6. Vindt u het acceptabel dat met dit dienstrooster en de hoge werkdruk tot 31 maart 2007 wordt doorgereden? Bent u bereid uw best te doen dit zo snel mogelijk te verbeteren? Welke maatregelen gaat u nemen?

6. Een nieuw dienstrooster vergt een voorbereidingstijd. In dit onderhavige geval zijn de werkgever en werknemers er samen uitgekomen, inclusief de rij- en rusttijdenregeling tot 31 maart. Ik zie verder geen reden om maatregelen te nemen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J.C. Huizinga-Heringa


---