Renault onthult nieuwe Twingo en showcar Clio Grand Tour Concept
(3/6/2007)
Op de Salon van Genève 2007 onthult Renault de nieuwe Twingo. De
showcar Clio Grand Tour Concept beleeft zijn wereldprimeur en is een
opvallende uitbreiding van het Clio III gamma. Het bestaande gamma is
nog verder aangevuld met onder andere de Clio by Rip Curl, de Clio F1
Team en de Scénic Conquest.
Twee showcars die blijk geven van een ambitieus productplan in het
kader van âRenault Contract 2009â.
Renault presenteert op de Salon van Genève 2007 als wereldprimeur de
Clio Grand Tour Concept. Dit model is een voorproefje op de
uitbreiding van het Clio III gamma en richt zich op een publiek dat op
zoek is naar een kleine gezinsbreak met een sportief en verleidelijk
design. De Clio Grand Tour Concept wordt uitgerust met de 2.0 16V 200
pk benzinemotor. Het interieur is ruim, ergonomisch en comfortabel.
Met zijn grote en praktische kofferruimte legt de Clio Grand Tour
Concept zich volledig toe op vrijetijdsbesteding. Deze showcar is
uitgerust met de laatste elektronische technieken.
Met de Koleos Concept toont Renault hoe de crossover, die in de zomer
van 2008 op de markt komt, eruit kan komen te zien. Het robuuste
design is zowel sportief als elegant. In de auto zijn talrijke handige
functies te vinden. De binnenruimte en de vele opbergmogelijkheden
doen sterk aan het interieur van een monospace denken. De Koleos
Concept is een fourwheeldrive die is voorzien van de 2.0 dCi motor van
de Renault-Nissan Alliantie. Deze crossover voelt zich op alle wegen
thuis.
Veranderingen in het gamma
De Clio by Rip Curl opent de deuren naar een wereld van rijplezier en
vrijheid. Rip Curl, de Australische surf- en snowboardspecialist, nam
de Clio onder handen. De auto beschikt over de speciale
carrosseriekleur Bleu Iceberg en 16-inch lichtmetalen velgen. Het
interieur is lekker sportief: het felle rood steekt mooi af tegen het
zwart. De Clio Rip Curl is helemaal afgestemd op ânatteâ sporten, met
speciale rubbermatten en een kofferbakbekleding die goed bestand is
tegen zand of sneeuw. De Clio by Rip Curl heeft een Audio Connexion
Box, waar MP3-spelers op aan te sluiten zijn.
De milieuvriendelijke TCE 100 pk motor en de eveneens schone 1.5 dCi
dieselmotor zijn uitgesproken vernieuwend. Zij combineren rijplezier
met een laag brandstofverbruik en een geringe CO2-uitstoot.
De dubbele Formule 1 wereldtitel van Renault vraagt om een bijzondere
auto, vindt Renault Sport Technologies: de Clio Renault F1 Team. Met
zijn rode remklauwen, de nieuwe carrosseriekleur Jaune Sirius en de
exclusieve Renault F1 Team en World Champion logoâs, legt deze
speciale uitvoering meteen de link met zijn grote broer; de Mégane
Renault F1 Team. In het interieur laten de Recaro-stoelen en het
plaatje met het productienummer er geen enkele twijfel over bestaan
dat het hier een zeer sportieve en vooral unieke auto betreft. De Clio
Renault F1 Team staat op 17-inch velgen en beschikt over het Cup
chassis voor nog sportievere wegligging en meer rijplezier.
De Scénic Conquest is op en top een vrijetijdsauto met de looks van
een terreinwagen. Het onderstel is speciaal geschikt voor gebruik op
alle soorten wegen met een verhoogde grondspeling en een versterkte
wielophanging. De Scénic Conquest wordt aangeboden met de 2.0 16V
benzinemotor met 135 pk of de 1.9 dCi dieselmotor met 130 pk, en op
sommige markten ook met de 1.6 16V 110 pk en de 1.5 dCi 105 pk motor.
Verder beschikt hij over een uitgebreide standaarduitrusting,
waaronder parkeersensoren achter, lichtmetalen velgen, ESP voor de 2.0
16V en 1.9 dCi motoren, en in de lengterichting geplaatste dakdragers.
Rijplezier door technische perfectie
Renault gebruikt de nieuwe 1.2 16V turbobenzinemotor, die de naam TCE
100 pk heeft gekregen, voor de Clio by Rip Curl, de Modus en voor de
nieuwe Twingo. Deze motor is voorzien van een lichte, snel reagerende
turbo. Hij levert het vermogen van een 1.4-, het koppel van een 1.6-
en het bescheiden brandstofverbruik van een 1.2 liter motor!
Met een CO -uitstoot van slechts 140 g/km is deze motor gemaakt om
voor dit vermogensniveau de benchmark te worden op het gebied van
motorprestaties en brandstofverbruik.
De nieuwe automatische versnellingsbak met zes versnellingen AJ0 is
met name bedoeld voor de krachtigste benzine- en dieselmotoren uit het
gamma en wordt reeds aangeboden op de nieuwe Scénic 2.0 dCi. De
combinatie van deze dieselmotor en de nieuwe automatische
versnellingsbak levert een sportieve en soepele aandrijfgroep die het
rijcomfort tot ongekende hoogte weet de drijven. De AJ0 kan worden
gebruikt in de automatische modus of in de handgeschakelde modus met
sequentiële bediening en biedt comfort en souplesse. Ook is er veel
aandacht besteed aan het geluidsniveau.
Renault is altijd op zoek naar manieren om de verkeersveiligheid te
verhogen en houdt zich al ruim vijftig jaar bezig met het ontwerpen en
ontwikkelen van technieken die de veiligheid van haar autoâs
verbeteren. Renault is op de internationale automobielmarkt
toonaangevend op het gebied van veiligheid. Het is momenteel de enige
fabrikant met een compleet gamma autoâs dat tot de veiligste (in de
respectievelijke) categorieën behoort.
Renault heeft in het kader van het Renault Contract 2009 een ambitieus
milieuplan voor ogen dat de uitstoot van broeikasgassen moet
terugdringen. Het Renault Contract 2009 is gebaseerd op drie
verplichtingen: tot de drie beste wereldwijde autofabrikanten gaan
behoren voor wat betreft de CO -uitstoot, over autoâs beschikken die
op biobrandstoffen rijden en een scala aan alternatieve technologieën
ontwikkelen. De eerste toepassingen op het gebied van biobrandstoffen
zagen eind 2006 het daglicht met de Franse marktintroductie van
motoren voor de Trafic en de Master die geschikt zijn om op B30
biodiesel te rijden. Daar wordt vanaf het voorjaar van 2007 op
voortgeborduurd met de introductie van een Mégane die op E85
bio-ethanol rijdt (niet in Nederland). Renault is daarmee één van de
weinige fabrikanten die met een dubbel aanbod komt van autoâs die op
biobrandstoffen rijden (bio-ethanol en biodiesel).
Door middel van het onderzoek naar en de ontwikkeling van benzine- en
dieselmotoren en biobrandstoffen, geeft Renault voorrang aan
technieken die rekening houden met het milieu en gewoon te koop zijn.
Autosport
Het ING Renault F1 Team heeft een gloednieuwe Formule 1 auto onthuld:
de R27. Het ING Renault F1 Team heeft als doel om uitmuntende
prestaties te blijven neerzetten op het circuit. Na hun eerste
testrit achter het stuur van de R27 lieten Giancarlo Fisichella en
Heikki Kovalainen weten dat ze er alle vertrouwen in hebben en dat ze
denken over reële kansen te beschikken om dit jaar weer uit te gaan
blinken.
AutoRai