AutoRai

Renault onthult nieuwe Twingo en showcar Clio Grand Tour Concept

(3/6/2007)
Op de Salon van Genève 2007 onthult Renault de nieuwe Twingo. De showcar Clio Grand Tour Concept beleeft zijn wereldprimeur en is een opvallende uitbreiding van het Clio III gamma. Het bestaande gamma is nog verder aangevuld met onder andere de Clio by Rip Curl, de Clio F1 Team en de Scénic Conquest.

Twee showcars die blijk geven van een ambitieus productplan in het kader van âRenault Contract 2009â.

Renault presenteert op de Salon van Genève 2007 als wereldprimeur de Clio Grand Tour Concept. Dit model is een voorproefje op de uitbreiding van het Clio III gamma en richt zich op een publiek dat op zoek is naar een kleine gezinsbreak met een sportief en verleidelijk design. De Clio Grand Tour Concept wordt uitgerust met de 2.0 16V 200 pk benzinemotor. Het interieur is ruim, ergonomisch en comfortabel. Met zijn grote en praktische kofferruimte legt de Clio Grand Tour Concept zich volledig toe op vrijetijdsbesteding. Deze showcar is uitgerust met de laatste elektronische technieken.

Met de Koleos Concept toont Renault hoe de crossover, die in de zomer van 2008 op de markt komt, eruit kan komen te zien. Het robuuste design is zowel sportief als elegant. In de auto zijn talrijke handige functies te vinden. De binnenruimte en de vele opbergmogelijkheden doen sterk aan het interieur van een monospace denken. De Koleos Concept is een fourwheeldrive die is voorzien van de 2.0 dCi motor van de Renault-Nissan Alliantie. Deze crossover voelt zich op alle wegen thuis.

Veranderingen in het gamma

De Clio by Rip Curl opent de deuren naar een wereld van rijplezier en vrijheid. Rip Curl, de Australische surf- en snowboardspecialist, nam de Clio onder handen. De auto beschikt over de speciale carrosseriekleur Bleu Iceberg en 16-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is lekker sportief: het felle rood steekt mooi af tegen het zwart. De Clio Rip Curl is helemaal afgestemd op ânatteâ sporten, met speciale rubbermatten en een kofferbakbekleding die goed bestand is tegen zand of sneeuw. De Clio by Rip Curl heeft een Audio Connexion Box, waar MP3-spelers op aan te sluiten zijn.

De milieuvriendelijke TCE 100 pk motor en de eveneens schone 1.5 dCi dieselmotor zijn uitgesproken vernieuwend. Zij combineren rijplezier met een laag brandstofverbruik en een geringe CO2-uitstoot.

De dubbele Formule 1 wereldtitel van Renault vraagt om een bijzondere auto, vindt Renault Sport Technologies: de Clio Renault F1 Team. Met zijn rode remklauwen, de nieuwe carrosseriekleur Jaune Sirius en de exclusieve Renault F1 Team en World Champion logoâs, legt deze speciale uitvoering meteen de link met zijn grote broer; de Mégane Renault F1 Team. In het interieur laten de Recaro-stoelen en het plaatje met het productienummer er geen enkele twijfel over bestaan dat het hier een zeer sportieve en vooral unieke auto betreft. De Clio Renault F1 Team staat op 17-inch velgen en beschikt over het Cup chassis voor nog sportievere wegligging en meer rijplezier.

De Scénic Conquest is op en top een vrijetijdsauto met de looks van een terreinwagen. Het onderstel is speciaal geschikt voor gebruik op alle soorten wegen met een verhoogde grondspeling en een versterkte wielophanging. De Scénic Conquest wordt aangeboden met de 2.0 16V benzinemotor met 135 pk of de 1.9 dCi dieselmotor met 130 pk, en op sommige markten ook met de 1.6 16V 110 pk en de 1.5 dCi 105 pk motor. Verder beschikt hij over een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder parkeersensoren achter, lichtmetalen velgen, ESP voor de 2.0 16V en 1.9 dCi motoren, en in de lengterichting geplaatste dakdragers.

Rijplezier door technische perfectie

Renault gebruikt de nieuwe 1.2 16V turbobenzinemotor, die de naam TCE 100 pk heeft gekregen, voor de Clio by Rip Curl, de Modus en voor de nieuwe Twingo. Deze motor is voorzien van een lichte, snel reagerende turbo. Hij levert het vermogen van een 1.4-, het koppel van een 1.6- en het bescheiden brandstofverbruik van een 1.2 liter motor!

Met een CO -uitstoot van slechts 140 g/km is deze motor gemaakt om voor dit vermogensniveau de benchmark te worden op het gebied van motorprestaties en brandstofverbruik.

De nieuwe automatische versnellingsbak met zes versnellingen AJ0 is met name bedoeld voor de krachtigste benzine- en dieselmotoren uit het gamma en wordt reeds aangeboden op de nieuwe Scénic 2.0 dCi. De combinatie van deze dieselmotor en de nieuwe automatische versnellingsbak levert een sportieve en soepele aandrijfgroep die het rijcomfort tot ongekende hoogte weet de drijven. De AJ0 kan worden gebruikt in de automatische modus of in de handgeschakelde modus met sequentiële bediening en biedt comfort en souplesse. Ook is er veel aandacht besteed aan het geluidsniveau.

Renault is altijd op zoek naar manieren om de verkeersveiligheid te verhogen en houdt zich al ruim vijftig jaar bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van technieken die de veiligheid van haar autoâs verbeteren. Renault is op de internationale automobielmarkt toonaangevend op het gebied van veiligheid. Het is momenteel de enige fabrikant met een compleet gamma autoâs dat tot de veiligste (in de respectievelijke) categorieën behoort.

Renault heeft in het kader van het Renault Contract 2009 een ambitieus milieuplan voor ogen dat de uitstoot van broeikasgassen moet terugdringen. Het Renault Contract 2009 is gebaseerd op drie verplichtingen: tot de drie beste wereldwijde autofabrikanten gaan behoren voor wat betreft de CO -uitstoot, over autoâs beschikken die op biobrandstoffen rijden en een scala aan alternatieve technologieën ontwikkelen. De eerste toepassingen op het gebied van biobrandstoffen zagen eind 2006 het daglicht met de Franse marktintroductie van motoren voor de Trafic en de Master die geschikt zijn om op B30 biodiesel te rijden. Daar wordt vanaf het voorjaar van 2007 op voortgeborduurd met de introductie van een Mégane die op E85 bio-ethanol rijdt (niet in Nederland). Renault is daarmee één van de weinige fabrikanten die met een dubbel aanbod komt van autoâs die op biobrandstoffen rijden (bio-ethanol en biodiesel).

Door middel van het onderzoek naar en de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren en biobrandstoffen, geeft Renault voorrang aan technieken die rekening houden met het milieu en gewoon te koop zijn.

Autosport

Het ING Renault F1 Team heeft een gloednieuwe Formule 1 auto onthuld: de R27. Het ING Renault F1 Team heeft als doel om uitmuntende prestaties te blijven neerzetten op het circuit. Na hun eerste testrit achter het stuur van de R27 lieten Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen weten dat ze er alle vertrouwen in hebben en dat ze denken over reële kansen te beschikken om dit jaar weer uit te gaan blinken.