Onderwijsraad


6 maart 2007

Onderwijsraad: scholen hebben multiculturele taak
gemengde school moet streven naar binding

Scholen in Nederland worden `zwarter' en `witter', en ook het TELEFOON 070 310 00 00 aantal scholen met een multiculturele leerlingenpopulatie neemt toe. FAX 070 356 14 74 Alle scholen, maar vooral gemengde scholen, werken aan een school- E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL cultuur die de verschillende etnische groepen aan zich bindt. De ba- WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL sis hiervoor ligt in gezamenlijkheid en identificatie met de school: het `wij-gevoel'. Dat stelt de Onderwijsraad in zijn advies De verbin- dende schoolcultuur dat vanmiddag is overhandigd aan staatssecre- taris Van Bijsterveldt (onderwijs). Scholen die succesvol zijn in het realiseren van een verbindende schoolcultuur hebben een duidelijke visie op de meerwaarde van hun school en stellen dit centraal in hun handelen. Bewustwording omtrent de verantwoordelijkheid van de school en stelselmatig werken aan schoolcultuur blijken in de prak- tijk belangrijker dan de gekozen route.

De Onderwijsraad ziet in de praktijk drie routes die scholen hanteren bij het creëren van een gezamenlijk perspectief. De eerste route is die van de con- vergentie: eerst de toekomst, dan de herkomst van de leerlingen. Alle leerlin- gen (deelnemers) van de school groeien op in de Nederlandse context. Hun talenten, rechten, plichten en verantwoordelijkheden staan voorop. Er is be- wust geen specifieke aandacht voor de culturele achtergrond van leerlingen. De tweede route is die van de diversiteit: eerst de herkomst, dan de toekomst van de leerlingen. Alle leerlingen zijn anders en de school kan een verzamel- plaats van culturen zijn. Daarnaast is er een derde route waarin levensbe- schouwingen en religies als bindmiddel centraal staan.

De Onderwijsraad vindt het belangrijk dat de gemengde school bewust kiest hoe men om wenst te gaan met de cultureel-etnische verschillen; de drie routes kunnen daarbij als voorbeeld dienen. Scholen kunnen hun schoolcul- tuur daarnaast ontwikkelen en versterken door in externe relaties te investe- ren en deze te betrekken bij activiteiten zoals bijvoorbeeld sporttoernooien of andere samenwerkingstrajecten.

De raad ziet voor de overheid de taak weggelegd om meer onderzoek te doen naar schoolcultuur. Verder is het belangrijk om de ontwikkelingen met be- trekking tot de uitvoering van de Wet op actief burgerschap en sociale cohe- sie ook in het licht van schoolcultuur goed in de gaten te houden. De minister en staatssecretaris kunnen alle drie de routes stimuleren waaronder profiel- scholen in zowel openbaar als bijzonder onderwijs op het gebied van levens- beschouwing en godsdienst. Ook een zogenoemd kosmopoliet schoolprofiel waarbij de nadruk ligt op interculturalisering en internationalisering van het onderwijs past goed in de drie routes.

KENMERK

Pagina 2