Gemeente Lansingerland


Benoemingsprocedure burgemeester

In de raadsvergadering van 1 maart 2007 is de profielschets besproken van de burgemeester van Lansingerland. De profielschets is door de Vertrouwenscommissie opgesteld.

In de Vertrouwenscommissie zitten de vertegenwoordigers van de fracties uit de gemeenteraad, met uitzondering van Nieuw Rechts die heeft aangegeven geen deel te willen uitmaken van deze commissie.

De profielschets geeft aan waaraan de burgemeester van Lansingerland moet voldoen om uitvoering te kunnen geven aan zijn/haar taken. De ontwikkelingen van Lansingerland, in een stroomversnelling, veel vernieuwing, welke richting Lansingerland op gaat etc. hebben zwaar meegewogen om uiteindelijk te komen tot de profielkeuze van de burgemeester. De burgemeester zal als regisseur moeten optreden in een hoog ontwikkelingsproces van een nog te positioneren gemeente, waarin hij in staat moet zijn doelgericht kennis, kunde het ambtelijke apparaat en de omgeving te verbinden en te regisseren.

In de raadsvergadering van 8 maart a.s. geeft de Commissaris van de Koningin zijn reactie op het geschetste profiel. De Commissaris van de Koningin kijkt met name of het profiel helder en eenduidig is en of het profiel past bij de gemeente, haar omgeving, haar (bestuurs)cultuur en gemeentelijke opgaven.

Zaken als portefeuilleverdeling, de beschikbaarheid van een ambtswoning en de verhuisplicht van burgemeesters kunnen ook aan de orde komen. Vervolgens wordt de profielschets vastgesteld in deze raadsvergadering.

Vervolg procedure vacature burgemeester

8 maart: Raadsvergadering over profielschets in aanwezigheid van de Commissaris van de Koningin (CdK), de heer J. Franssen. In deze vergadering wordt de profielschets vastgesteld.

18 maart: Vacature in Staatscourant.

10 april: Termijn voor indienen sollicitaties sluit. CdK buigt zich over sollicitatiebrieven en doet voorstel voor het oproepen van kandidaten voor de functie.

21 mei/8 juni: Vertrouwenscommissie ontvangt sollicitanten voor gesprek.

19 juni: Vertrouwenscommissie overlegt met CdK en beraadt zich op haar voorkeur voor twee kandidaten.

16 juli: Vertrouwenscommissie bespreekt haar bevindingen met CdK.

19 juli: Vertrouwenscommissie brengt vertrouwelijk verslag uit aan gemeenteraad. De raad stelt in een besloten vergadering een aanbeveling op voor de minister van BZK en CdK.

26 juli: Rapportage gemeente en eindadvies CdK aan minister BZK

17 september: Aantreden eerste burgemeester van Lansingerland.

Profielschets burgemeester Lansingerland


1. Omgevingsprofiel

Gemeente Lansingerland

Lansingerland is een nieuwe gemeente die sinds 1 januari 2007 bestaat uit de voormalige gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk en die elk hun eigen historie en identiteit hebben. Een identiteit die overigens berust op veel onderlinge verwantschap. Niet voor niets is de 3B-hoek als verzamelnaam voor de drie gemeenten al jarenlang een begrip.

In twee van de drie kernen, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek, vindt op basis van het VINEX-akkoord grootschalige woningbouw plaats. De derde kern, Bleiswijk, kenmerkt zich samen met het noordelijke deel van Berkel en Rodenrijs meer door het dorpsachtige karakter en agro business. De glastuinbouw maakt deel uit van de glas-as Westland-Oostland.

In Lansingerland zijn en blijven wonen en werken (met inbegrip van de glastuinbouw en de agro business) in evenwicht en harmonie. Deze balans tussen rood en groen is en blijft de identiteit van Lansingerland. Lansingerland kenmerkt zich door het sterke maatschappelijke midden met inbegrip van het verenigingsleven in elk van de drie kernen. De samenleving in die kernen wordt daardoor gedragen en bepaald.

Lansingerland is een sociaal en economisch sterke gemeente met een sterk innoverend vermogen en met een eigen en herkenbare identiteit. De oude kernen en de nieuwe wijken vormen de basis van de nieuwe, bruisende gemeente, waar het zowel voor bewoners, jong en oud, als bedrijven goed wonen en werken is. Vanuit de traditie van onderlinge saamhorigheid en verbondenheid wordt gebouwd aan een groene gemeente waar oude en nieuwe bewoners zich thuis en verbonden met elkaar voelen en waar iedereen welkom is. Lansingerland kent goede mogelijkheden voor dagrecreatie.

Bij de start van de gemeente Lansingerland op 1 januari 2007 bedroeg het inwoneraantal ongeveer 46.000 inwoners en groeit tot 2015 snel naar 75.000 inwoners. Binnen deze groei zit onder meer een VINEX-taakstelling van het bouwen van ongeveer 10.000 woningen (deels al gerealiseerd), het aanleggen van ongeveer 260 ha. bedrijventerrein en 75 ha. landscheidingspark).

Regio

De gemeente Lansingerland maakt deel uit van de Stadsregio Rotterdam. De gemeente Lansingerland wil zich inzetten voor een goede samenwerking met de gemeenten binnen de stadregio, als ook met de andere buurgemeenten en het stadsgewest Haaglanden en het gewest Midden-Holland.

De gemeente Lansingerland biedt een duidelijke toegevoegde waarde voor de omliggende gemeenten op tal van terreinen, zoals woningbouw, de versterking van de (internationale) positie van de glastuinbouw, groen en recreatie (2000 ha.) en bedrijventerreinen. De nabijheid van een grote stad als Rotterdam levert ook op het gebied van de openbare orde en veiligheid zijn eigen dynamiek op, waarbij in het bijzonder de beperkte politiebezetting een punt van aandacht is.

Bestuurlijk en ambtelijk apparaat

De gemeenteraad bestaat uit 29 raadsleden: CDA 9, VVD 6, PvdA 5, Leefbaar 3B 4, ChristenUnie 3, Partij Tot behoud Huis de Haas 1 en Nieuw Rechts 1 (deze laatste zetel is momenteel nog niet bezet).

Het college, dat gesteund wordt door een ruime meerderheid in de raad, bestaat, naast de burgemeester, uit 5 wethouders. Hiervan zijn er 3 full time (CDA, VVD en PvdA) en 2 parttime (ChristenUnie en CDA, beide 0,50). De wethouders zijn merendeels ervaren, zij het in een gemeente van kleinere omvang dan thans het geval is. De burgemeester is in beginsel alleen belast met zijn wettelijke taken.

In de nieuwe gemeente wordt verder vorm gegeven aan de ontwikkeling van duale verhoudingen tussen raad en college. Daardoor kan de raad zich goed op zijn kerntaken (volksvertegenwoordigend, kaderstellend en controlerend) concentreren. Het college zet zich in goed overleg met de raad in voor het goed invullen van de kaderstellende taak door aan het begin van belangrijke beleidsontwikkelingen de raad een startnotitie aan te bieden op basis waarvan de kaders kunnen worden gesteld. De startnotitie wordt vervolgens uitgewerkt tot een beleidsnotitie die de raad kan vaststellen.

Omdat de raad bereid is de uitvoerende en bestuurstaken ook echt bij het college te laten, zorgt het college ook tijdens de uitvoeringsfase voor een adequate informatievoorziening naar de raad. Door een goede periodieke informatievoorziening en tussentijdse verantwoording en een eindevaluatie kan de raad zijn controlerende taak op goede wijze vervullen.

De ambtelijke organisatie bestaat uit ongeveer 325 Fte. Door de samenvoeging van ambtelijke organisaties van de gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk in de nieuwe organisatie van Lansingerland zal deze organisatie zich nog moet zetten en een eigen cultuur moeten ontwikkelen. De ontwikkeling van de ambtelijke organisatie is er op gericht om in kwalitatieve zin mee te groeien met het inwoneraantal van de gemeente Lansingerland.


2. Basiscompetenties

De burgemeester moet voldoen aan de volgende algemene basiscompetenties: identificatie, integriteit, onafhankelijkheid, bindend vermogen en stressbestendigheid.


3. Bestuursstijl

De gemeente Lansingerland zoekt een burgemeester die fungeert als verbinder, netwerker en vernieuwer

Verbinder

De burgemeester is in staat om bruggen te bouwen tussen de verschillende visies en belangen van zowel de politieke actoren als van burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. In de heringedeelde gemeente is het van belang dat de burgemeester deze rol op een natuurlijke wijze met groot gezag vervult, maar wel daarbij oog houdt en begrip toont voor de verschillende achtergronden van de betrokkenen.

Netwerker

Een heringedeelde gemeente als Lansingerland heeft nog de tijd en ruimte nodig om zichzelf verder te ontwikkelen. In deze omstandigheid is de burgemeester in staat om de externe betrekkingen van de gemeente goed te behartigen. Daarvoor is naast groot gezag, ook nodig dat de burgemeester beschikt over een omvangrijk netwerk in het openbare bestuur en over grote bestuurlijke ervaring en vaardigheden.

Vernieuwer

Een heringedeelde gemeente staat voor grote uitdagingen maar met even zovele kansen. De gemeente moet sterk sturend en initiatiefrijk aan de slag. De burgemeester is in staat een klimaat te scheppen van vernieuwing, waarin burgers, politieke partijen, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd mee te denken. De burgemeester neemt in dit proces een stimulerende en uitnodigende houding in en is een symbool van creativiteit, toekomst gericht denken en ambitie. De burgemeester vervult een belangrijke rol bij het realiseren van het plukken van de vruchten van de herindeling.


4. Bestuursvaardigheden

Inlevingsvermogen

De burgemeester onderkent, toont respect en houdt rekening met gevoelens en behoeften van anderen, kan zich daarin verplaatsen en toont zich bewust van de invloed van het eigen handelen op derden. De burgemeester is in staat om met een ieder goed en passend om te gaan. Aardig zijn en een positieve uitstraling hebben is belangrijk. Maar ook streng zijn als het moet.

Mondelinge communicatie

De burgemeester is in staat om ideeën en feiten in begrijpelijke taal voor anderen duidelijk te maken. Tevens wordt duidelijk getoond ook anderen te kunnen verstaan. De burgemeester is een communicator pur sang die vertrouwd is met media en het belang van media op waarde weet te schatten.

Daadkracht

De burgemeester is in staat kansen te signaleren en er naar te handelen. Hij/zij begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten. De burgemeester onderneemt acties om doelen te bereiken. Hij/zij is in staat processen die dreigen vast te lopen of zijn vastgelopen vlot te trekken. Leiderschap is een kerncompetentie.

Omgevingsbewustzijn

De burgemeester laat blijken goed te zijn geïnformeerd over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en deze kennis effectief te benutten voor de eigen functie of samenwerkingsverbanden.

Netwerkvaardigheid

De burgemeester is in staat tot het ontwikkelen en bestendigen van relaties en samenwerkingsverbanden binnen en buiten de eigen gemeente en deze te benutten voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

Visie uitdragen

De burgemeester is in staat om op aansprekende wijze de richting over te brengen waarin de gemeente zal gaan en de doelen die moeten worden nagestreefd. Hij/zij is tevens in staat daarvoor draagvlak te creëren.


5. Persoonlijkheidsprofiel

Ambitieniveau

Lansingerland zoekt een ambitieuze burgemeester, die voornemens is ten minste één ambtsperiode te blijven. De ambitie moet zich onder meer uiten door te kunnen opereren in een dynamische gemeente en daarbij maximaal zijn gericht op de onderlinge samenwerking om de ontwikkelde plannen tot uitvoering te brengen en te laten slagen. Tevens dient er sprake te zijn van een grote betrokkenheid bij de samenleving van Lansingerland. De burgemeester heeft in overleg met het college de ruimte om zelfstandig een portefeuille te kunnen beheren.

Bestuurlijke ervaring

Van de burgemeester wordt een ruime bestuurlijke ervaring verwacht, in het bijzonder op het gebied van de een nog sterk groeiende gemeente en de interbestuurlijke samenwerking. Van de burgemeester wordt verwacht begrip en inzicht te tonen voor de specifieke wensen van Lansingerland. Een breed (bestuurlijk) netwerk is een noodzaak, waarbij de burgemeester in het verleden bewezen heeft effectief te kunnen lobbyen.

Openbare orde en veiligheid

Van de burgemeester wordt verlangd dat deze als portefeuillehouder openbare orde en veiligheid met specifieke aandacht voor het veiligheidsgevoel voor de gehele gemeente actief, doortastend en daadkrachtig optreedt.

Persoonlijkheid

Er dicht op zitten en toch afstand houden vanwege het dienen van het algemene belang. Een zo complex proces als het vorm en inhoud geven aan het bouwen van een nieuwe, nog steeds groeiende gemeente vraagt afstand zonder afstandelijk te worden. Het vraagt om een warme, toegankelijke en laagdrempelige persoonlijkheid, die tegelijkertijd de positie en waardigheid van het ambt weet uit te stralen


6. Overige onderwerpen

Nevenfuncties

Nevenfuncties kunnen conform de door de gemeenteraad vastgestelde gedragscode burgemeester worden uitgeoefend, waarbij het belang van de gemeente Lansingerland het eerste ijkpunt is.

Huisvesting

De gemeente Lansingerland beschikt niet over een ambtswoning. Er wordt verwacht dat de burgemeester spoedig in de gemeente komt wonen.

Assessment

Van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Lansingerland wordt verwacht dat ze bereid zijn een assessment te ondergaan.

Provincie Zuid-Holland maakt het aantal binnengekomen sollicitatiebrieven op haar website bekend.