Consumentenautoriteit


Persbericht l 6 maart 2007 l Consumentenautoriteit opent meldpunt misleidende loterijen

Jaarlijks worden in Nederland en wereldwijd honderdduizenden consumenten de dupe van misleidende loterijen en misleidende prijzenfestivals. Recent Brits onderzoek heeft uitgewezen dat mensen in alle lagen van de bevolking slachtoffer kunnen worden van dergelijke misleidende praktijken.

Om consumenten hiertegen beter te beschermen start de Consumentenautoriteit een campagne onder het motto: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het niet waar". Op ConsuWijzer, het informatieloket van de Consumentenautoriteit, vinden consumenten informatie over hoe je een dergelijke praktijk kan herkennen en hoe je kunt voorkomen hiervan slachtoffer te worden. De Consumentenautoriteit roept consumenten op dergelijke misleidende praktijken te melden via ConsuWijzer.

De Consumentenautoriteit richt zich in 2007 op misleidende loterijen en prijzenfestivals. Onder misleidende prijzenfestivals verstaat de Consumentenautoriteit promotionele acties die consumenten ten onrechte in de veronderstelling doen verkeren dat zij een prijs hebben gewonnen. Voordat zij de prijs kunnen ontvangen, moeten consumenten een of meerdere bestellingen doen. Bij neploterijen worden consumenten via een misleidende uitnodiging overgehaald een geldbedrag over te maken in de veronderstelling dat zij vervolgens een grote prijs in ontvangst kunnen nemen.

De Consumentenautoriteit werkt bij de aanpak van neploterijen nauw samen met het Openbaar Ministerie. Bij misleidende prijzenfestivals werkt de Consumentenautoriteit samen met de Stichting Reclame Code en het projectbureau Kansspelen van het Ministerie van Justitie. Omdat blijkt dat veel van deze praktijken vanuit Nederland worden gericht op buitenlandse consumenten werkt de Consumentenautoriteit ook samen met buitenlandse collega-toezichthouders.

De campagne van de Consumentenautoriteit vindt plaats in het kader van de `fraud prevention month', een initiatief van het internationale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten wereldwijd alert te maken op frauduleuze praktijken.

Meer informatie:
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit telefoon: 070-330 59 71
mobiel: 06-5252 7011
e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl