Deelgemeente Charlois Rotterdam

Otapan in Waalhaven

Vrijdagavond 23 februari arriveerde het veelbesproken schip Otapan. Omdat er onder omwonenden veel onrust was ontstaan, is vrijdagmiddag een bijeenkomst georganiseerd voor vertegenwoordigers van de drie bewonersorganisaties in de buurt van de Waalhaven. Wat werd besproken en welke afspraken zijn gemaakt?

Voordat het schip aanmeerde spraken Dick Lockhorst, voorzitter dagelijks bestuur deelgemeente Charlois, en Ed Goverde, portefeuillehouder Milieu deelgemeente Charlois met een afvaardiging van de bewonersorganisaties Heijplaat, Oud-Charlois en Wielewaal. Bij de informatiebijeenkomst waren ook Harry Paul, plaatsvervangend directeur generaal VROM-inspectie, Marcus van Driel, hoofd vergunningen DCMR Milieudienst Rijnmond en Frank van der Salm, coördinator vergunningen DCMR Milieudienst Rijnmond, aanwezig om tekst en uitleg te geven

Hoewel de deelgemeente niets aan de keuze van de locatie kan doen, voelen de bestuurders zich wel verantwoordelijk voor de zorg van de bewoners. Vandaar dat deze bijeenkomst is georganiseerd.

Drie belangrijke vragen werden als eerste beantwoord. Waarom worden de werkzaamheden in Rotterdam verricht? Hoe wordt de veiligheid van de mensen in de omgeving gegarandeerd? Waarom zijn de bewoners zo laat geïnformeerd?

Waarom in Rotterdam?

Harry Paul beseft terdege dat de communicatie misschien beter had gekund. Maar, zo vertelt hij, er is een Europese aanbesteding geweest. Het bedrijf Koole is gespecialiseerd in het verwijderen van asbest en heeft daarvoor de benodigde certificaten. Samen met J.A. Balck BV, gespecialiseerd in scheepsreparaties, vormde het bedrijf een team dat de beste kwalificaties had om het schip van asbest te ontdoen. Er is geen inspraak geweest over de locatie, omdat beide bedrijven over alle vereiste vergunningen beschikken.

DCMR Milieudienst Rijnmond verstrekt jaarlijks diverse vergunningen aan bedrijven. Deze bedrijven moeten aan strenge criteria voldoen voordat een vergunning wordt afgegeven. Regelmatig toetst de Milieudienst of de bedrijven volgens de procedures werken. De eisen die aan een vergunning worden gesteld zijn streng. Er wordt nadrukkelijk gekeken naar eventuele risicos voor de omgeving. Vandaar dat het niet gunnen van de werkzaamheden aan deze bedrijven in verband met de locatie nu niet aan de orde is.

Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd?

Voordat de aanbesteding is gedaan, heeft ingenieursbureau Oesterbaai het schip van onder tot boven bekeken en een uitvoerig plan van aanpak geschreven. Daarbij is nadrukkelijk gelet op de veiligheid voor de mensen die op het schip werken en de bewoners. Ook de veiligheid van het personeel van de nabijgelegen bedrijven wordt in de gaten gehouden. Dit plan van aanpak ligt voor de afgevaardigden van de bewonersorganisaties volledig ter inzage bij het bedrijf. De werkzaamheden moeten volgens dit plan worden uitgevoerd. Tijdens de werkzaamheden voert Oesterbaai de directie en ziet er nauwkeurig op toe dat alles volgens de voorschriften gebeurt. Verder is een onafhankelijk toezichtteam in het leven geroepen, bestaande uit arbeidsinspectie, DCMR Milieudienst Rijnmond, VROM, Verkeer en Waterstaat, Brandweer en politie. Het team brengt elke dag een rapport uit. De regie ligt in handen van VROM.

Het asbest bevindt zich in het schip, meldt Richard Timmerman, projectleider bij firma Koole. Alles wordt gestript zonder dat er vuur aan te pas komt. Bovendien worden alle stukken asbest vóór zij het schip verlaten tweemaal omwikkeld met speciaal materiaal. Eenmaal buiten wordt het materiaal nogmaals omwikkeld en via zuigers afgevoerd. Het asbest komt dus niet met de buitenlucht in aanraking.

Waarom zijn de bewoners zo laat geïnformeerd?

VROM had een aantal inschrijvingen en dus een aantal locaties waar de werkzaamheden eventueel kunnen plaatsvinden. Pas op 8 februari is definitief bepaald dat het werk aan de combinatie Koole en Balck wordt gegund. De deelgemeente is dezelfde avond geïnformeerd. Vanaf dat moment is door de deelgemeente alles in het werk gesteld om de bewoners van Heijplaat en Oud-Charlois op de hoogte te stellen. Binnen enkele werkdagen is de informatiebrief naar bewoners geregeld in overleg met DCMR, gevolgd door deze bijeenkomst met vertegenwoordigers. Veel sneller heeft dit alles niet gekund. Ed Goverde erkent dat abusievelijk de informatiebrief niet in de Wielewaal erbij is bezorgd en verontschuldigt zich hiervoor.

Afspraken

De verwachting is dat de werkzaamheden eind februari beginnen. De sanering van de Otapan zal enkele maanden in beslag nemen. De werkzaamheden zijn naar verwachting in juni afgerond. Uiterlijk 1 juli moet het saneren klaar zijn. Als alle asbest is verwijderd, blijft alleen een bonk staal over. Ed Goverde stelt aan de bewonersorganisaties voor om zich te beraden welke rol zij verder tijdens de periode van uitvoering willen spelen. Bijvoorbeeld door het vormen van een begeleidingscommissie, die periodiek kan worden geïnformeerd over de voortgang en bovendien een directe lijn onderhoudt naar de deskundigen van VROM en DCMR. Men mag te allen tijde het plan van aanpak van firma Oesterbaai inzien. Het is tevens mogelijk met een delegatie en eventueel een externe deskundige te kijken of de werkzaamheden volgens de opgestelde regels gebeuren. De bewonersorganisaties zeggen toe hierop binnen enkele dagen terug te komen.

Op de website van DCMR Milieudienst Rijnmond vindt u meer informatie over de Otapan, waaronder een lijst met veelgestelde vragen (en antwoorden) over de asbestverwijdering en de afvoer van het afval.

Heeft u verder nog vragen over de werkzaamheden aan het schip, dan kunt u contact opnemen met de meldkamer van DCMR Milieudienst Rijnmond, telefoonnummer (010) 4733 333.