Ingezonden persbericht


Politieke partijen bieden kiezer weinig op internet

PERSBERICHT DAADKRACHT

Nijmegen, 6 maart 2007

Politieke partijen laten kiezer links liggen op internet. Vrijwel alle politieke partijen die meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen hebben een eigen website, maar bieden de kiezer weinig. De partijen bieden op hun websites tijdens het hoogtepunt van hun campagnes hoofdzakelijk informatie als een kandidatenlijst, een verkiezingsprogramma en nieuwsberichten. Ruim 41% van de berichten is meer dan 3 dagen oud. Ook kunnen kiezers beter geen vraag stellen via de website. Meer dan 30% van de partijen reageerde niet binnen 8 dagen.

Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder alle politieke partijen die meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 uitgevoerd door bestuurskundig adviesbureau Daadkracht uit Nijmegen. Van de 140 deelnemende partijen hebben 137 een website. Hiervan hebben 122 partijen een eigen provinciale website en 15 verstrekken via de landelijke website informatie over de provinciale afdeling. De websites zijn onderzocht op onder andere functionaliteiten van de website, actualiteit, reactiemogelijkheid en het beantwoorden van e-mails.

Functionaliteiten
De provinciale partijen bieden vooral informatie over het verkiezingsprogramma (91%), de kandidatenlijst (91%) en nieuwsberichten (77%). De partijen maken weinig tot geen gebruik van andere functionaliteiten om de kiezer te informeren, zoals links over de verkiezingen (18%), foto´s (12%), een nieuwsbrief (33%) of veelgestelde vragen (2%). Interactieve mogelijkheden om de kiezer te betrekken, zoals een weblog waar je op kan reageren (22%), peiling (12%), discussieforum (12%) en RSS/XML (22%) benutten de partijen mondjesmaat. Contact opnemen met de lijsttrekker via de e-mail is in 60% van de gevallen niet mogelijk.

Activeren van kiezers
De provinciale partijen doen relatief weinig om kiezers via internet te activeren. Minder dan een kwart van de partijen roept kiezers op een steentje bij te dragen aan de campagne. De mogelijkheden om de partijen te ondersteunen lopen uiteen van het aanmelden voor campagneactiviteiten, het downloaden van een poster voor je raam tot het versturen van e- cards. Ruim 10% van de websites heeft een webshop waarin je merchandise van de partij kan kopen.

E-mailrespons
Ruim 90% van de provinciale partijen biedt een reactiemogelijkheid op hun website. 13 politieke partijen vermelden geen e-mail adres op hun website. Meer dan 30% van deze partijen reageerde na 8 dagen niet op een vraag van een kiezer per e-mail.

Top 3
De top drie van de provinciale partijen:

1. PvdA Groningen. Score: 67,2%

2. GroenLinks Brabant. Score: 59,2%

3. PvdA Drenthe en GroenLinks Friesland: Score beiden: 57,6%