TROS

Afdeling Marketing & Communicatie
Hilversum, 02-03-2007

Televisie
OPGELICHT?!
Uitzending dinsdag 6 maart
Nederland 1 - 21.05 uur

'WEET WAT JE DATE' IN OPGELICHT?!

Er zijn ruim twee miljoen singles in Nederland. Sommigen vinden dat prima, anderen zijn naarstig op zoek naar iemand om hun leven mee te delen. Maar juist in de moderne datingwereld, waar men flink wat geld neerlegt voor relatiebemiddeling en datingbureaus kan oplichting een bijzonder pijnlijke ervaring zijn. OPGELICHT?! toont de valkuilen.

HOLLANDSE MUZIEKAVONDEN AFGELAST
Een Brabantse evenementenorganisator belooft een gezellige avond vol muziek van eigen bodem. Inclusief bekende artiesten en een gegarandeerde volle zaal. De Brabander verkoopt zijn Hollandse Avonden aan verschillende kroegen, maar als het geld eenmaal geïnd is, belt hij plotseling af. Niet alleen de kroegeigenaren zijn gedupeerd door zijn werkwijze maar ook misbruikt de organisator de naam van menig artiest. De fans van de Nederlandse artiesten wachten namelijk in spanning op hun idool maar die komt vervolgens niet opdagen. De organisator laat zo een spoor van gedupeerden achter in het Brabantse land. In OPGELICHT?! de artiesten, de boekingskantoren, de kroegeigenaren en... de organisator.

KAMERVRAGEN OVER MISBRUIK POLITIELOGO'S
Veel ondernemers zijn de dupe geworden van een grove identiteitsfraude. Zij menen te maken te hebben met officiële bladen als de politiewijzer of de veiligheidswijzer. In werkelijkheid gaat het om een Gronings advertentiebureau dat zelfs het logo van het Korps Landelijke Politiediensten misbruikt om nieuwe klanten te werven. Het bureau gaat vrij ver; zo werd de domeinnaam van het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) gekraakt, een organisatie die juist strijdt tegen deze advertentiebureaus. En ook het logo van de Stichting Eerlijk Zaken Doen wordt door het bureau misbruikt. CDA-kamerlid Sybrand van Haersma Buma heeft aangegeven over dit onderwerp vragen te stellen aan zowel de minister van Economische Zaken als de minister van Binnenlandse Zaken. Hij vraagt zich af hoe het kan dat dit soort bedrijven met overheidslogo's aan de haal gaan.

Presentatie: Antoinette Hertsenberg