GroenLinks

GroenLinks wil uitleg over afblazen donorcampagne

6 maart 2007

Femke Halsema wil van minister Klink van VWS uitleg hebben over het afblazen van de donorcampagne van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ). De minister heeft afgelopen donderdag laten weten niet akkoord te gaan met het materiaal van de campagne. Hierdoor moeten een miljoen al gedrukte folders en stickers vernietigd worden. Halsema vraagt zich af of hier sprake is van een nieuwe betuttelende houding van het kabinet.

De Volkskrant schrijft vandaag meer over deze kwestie, het afgekeurde materiaal is te vinden op de website van GroenLinks:http://www.groenlinks.nl/2ekamer/96001005%20Adv%2018.pdfhttp://www.groenlinks.nl/2ekamer/96001005%20Adv%2040.pdfSchriftelijke vragen van het lid Halsema (GroenLinks) aan de minister van VWS over campagne voor orgaandonatie, d.d. 5 maart 2007.Is het juist dat het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) in uw opdracht werkt aan een publiekscampagne met als doel meer mensen er van te overtuigen zich als orgaandonor te laten registreren? Is het juist dat het NIGZ samen met reclamebureau Roorda te Amsterdam een reclamecampagne heeft ontwikkeld, waarvan de kern is de vraag: weet je partner of je geregistreerd bent? Is het juist dat het beeldmateriaal bij deze campagne bestaat uit fotos van personen, die intiem zijn met elkaar en waarbij op één van de deels ontblote lichamen zich een sticker bevindt met de tekst ik ben donor geregistreerd, en jij? Is het juist dat u afgelopen donderdag, 1 maart 2007, aan het NIGZ heeft laten ! weten dat u niet kunt instemmen met het beeld (beeldmateriaal) dat in het kader van deze campagne ontwikkeld is? Klopt het dat u bezwaar zich er op richt dat er te veel bloot in het beeldmateriaal aanwezig is en het beeld van de campagne daardoor niet passend is voor een orgaandonatiecampagne? Zo nee, wat waren dan u bezwaren? Staat uw besluit volledig op zich zelf of speelde bij u mee dat het nieuwe sociaal christelijke kabinet, dat fatsoensnormen hoog in het vaandel voert, niet geassocieerd wil worden met dit beeldmateriaal? Heeft u zich bij uw oordeelsvorming laten leiden door de mogelijk effectiviteit van de ontwikkelde campagne, of betrof het meer een afweging van goede smaak? Kunt u mij er van overtuigen dat uw afweging terecht was? Bent u bereid aan te geven welke extra kosten gemaakt moeten worden, nu er nieuw beeldmateriaal dient te worden ontwikkeld? Is het juist dat er bijvoorbeeld enkele honderdduizenden folders en stickers vernietigd moeten worden en dat ook de! geplande opname voor een reclamespot plotseling zijn geschrapt?