Océ

Océ N.V.

Sterkere focus Océ op groeimarkten

Poing, Duitsland, 6 maart 2007 ­ Océ N.V. gaat zijn focus op groeimarkten versterken, aldus bestuurs- voorzitter Rokus van Iperen vandaag tijdens een persconferentie op de vakbeurs Océ OpenHouse 2007. Deze week verwacht Océ ruim 7.000 klanten op de veertiende editie van deze grootste ditigale printing beurs in Europa, gehouden nabij München.

Deze groeistrategie is gebaseerd op het versterken van de distributiekracht, concurrerende producten en het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Op basis hiervan breidt Océ haar posities uit in de markt voor grootformaat printing en zet de onderneming zijn kennis op het gebied van klein formaat en continuous feed in om een leidende positie in cutsheet te bereiken.

Continu investeren in groei
Ten bate van technologische innovatie investeert Océ jaarlijks 7% van de omzet in research en development. De nieuwe printsystemen die Océ deze week op OpenHouse introduceert zijn het concrete resultaat van deze investeringen. Van Iperen zei dat efficiencymaatregelen, zoals in 2006 geïmplementeerd, over 2006 en 2007 een besparing zullen opleveren van 50 miljoen. Daarnaast zal Océ voor eind 2007 60% van de productiewaarde van Nederland naar Oost-Europa en Azië verplaatst hebben. Van Iperen kondigde ook diverse maatregelen aan om de distributiekracht te vergroten: `We breiden onze directe en indirecte verkoopkanalen uit, speciaal in Azië.'

Focus op groeimarkten
Océ is in de industrie actief in groeimarkten, waaronder de kantoormarkt in Europa. De kantoormarkt heeft wereldwijd een omvang van 30 miljard. Océ heeft een leidende positie in het zwart-wit segment van de technische documentatiemarkt (waaronder architecten en ontwerpers), een stabiele markt. Het kleursegment van de technische documentatiemarkt groeit met 6% per jaar. Ook commercial printing is een groeimarkt met een jaarlijkse groei van 7%. De display graphics markt (waaronder grote banners en reclamedoeken) groeit naar verwachting tot en met 2010 met 6% per jaar. De markt voor direct mail en marketing services, waarin Océ als één van de eersten actief was, groeit gemiddeld met 13% per jaar. De grafische markt is het grootste groeisegment voor Océ. Deze markt heeft een omvang van 400 miljard, waarvan circa 90% nog analoog is. `Océ heeft een goede uitgangspositie om te profiteren van de toename van digitaal printen in deze markt met circa 13% per jaar', aldus Van Iperen.

Leidende positie in zwart-wit uitbreiden Tom Egelund, Executive Vice President van de strategische business unit Wide Format Printing Systems, zei tijdens de persconferentie dat Océ zich concentreert op innovatie en distributie ten gunste van marktaandeel in technische documentatie systemen. In deze markt is Océ marktleider in het zwart-wit segment en wil ook in kleur de nummer één worden. Vorig jaar versterkte Océ zijn leiderschap in zwart-wit door 24% te groeien in het aantal plaatsingen in het laagvolume segment. Mede dankzij de recente introductie van de Océ TDS700 wil de Océ N.V.
Postbus 101, 5900 MA Venlo
Telefoon 077 359 2240
Océ investeerders informatie op Internet: http://www.investor.oce.com

Océ N.V.

onderneming die leidende positie behouden. In het laagvolume kleurensegment groeide het aantal plaatsingen met 38% dankzij de Océ TCS500 en Océ TCS300. Van de Océ CS2044 werden in de VS in 2006 70% meer printers verkocht dan in 2005. Op OpenHouse introduceert Océ enkele nieuwe printers in deze serie: de Océ CS2124 en de Océ CS2136.

Verbeteren positie in grootformaat
Tom Egelund zei tijdens de persconferentie dat de display graphics markt momenteel nog wordt gedomineerd door analoge technologie, maar dat Océ goede kansen ziet om deze markt te digitaliseren. Daarom introduceert de onderneming de Océ Arizona 250 GT. Deze flatbed en roll-to-roll UV curable inktjet printer is gebaseerd op Océ's VarioDot imaging technologie, die inkt aanbrengt in variabele hoeveelheden. Hierdoor krijgen klanten een nagenoeg fotografische kwaliteit, terwijl er op verschillende materialen geprint kan worden. 'Onze klanten kunnen met behulp van deze nieuwe technologie nieuwe toepassingen realiseren en nieuwe markten aanboren', aldus Egelund.

Invloed door leiderschap
Volgens Jan Dix, Executive Vice President van Digital Document Systems en lid van de Raad van Bestuur, gebruikt Océ innovatie en distributie om zich te richten op groeigebieden in de markt voor production printing. In 2006 verstevigde Océ zijn leidende positie in de wereldwijde continuous feed markt door meer dan 50% van het aantal geplaatste systemen te realiseren. Vanuit deze positie wil Océ ook een aanzienlijk deel van de cutsheet markt verwerven.

Vraag naar kleur, personalisatie en Print on Demand De continuous feed markt wordt gekenmerkt door een sterke trend naar kleur en naar de mogelijkheid om transactie en direct mail documenten te personaliseren. Daarbij worden traditionele offset documenten als boeken steeds vaker geprint op basis van gevraagde aantallen. De nieuwe Océ VarioStream 9240 is ontwikkeld om op deze trend in te spelen. Met deze nieuwe printer uit de Océ VarioStream 9000 familie kunnen klanten zwart-wit printen, maar als het nodig is ook extra kleuren toevoegen. De Océ VarioStream 9240 biedt `four-over-four printing'; zwart plus drie Océ CustomTone kleuren op beide zijden van de print.

Streven naar leidende positie in cutsheet markt
Vanuit de sterke positie in de continuous feed markt benadert Océ actief de cutsheet markt. Op deze markt ervaart Océ een grote vraag naar de Océ VarioPrint 6250, een printer die is gebaseerd op de Océ Gemini Instant Duplex technologie. `Niet alle klanten printen zo'n hoog volume dat dit de investering in deze printer rechtvaardigt', zegt Dix. `Dus bieden we hen meer keus.' Een jaar na de introductie van de Gemini technologie lanceert de onderneming een Océ VarioPrint 6000 familie. Dankzij de Océ Gemini Instant Duplex technologie kunnen deze printers in één beweging de voor- en de achterzijde van een papier printen. De Océ VarioPrint 6200 produceert 200 prints per minuut en de Océ VarioPrint 6160 produceert 160 prints per minuut. Met deze introducties heeft Océ nu een serie hoogvolume cutsheet printers. `Momenteel zijn er wereldwijd circa 25.000 hoogvolume cutsheet printers geïnstalleerd. Océ verwacht binnen vijf jaar in deze markt een aandeel van circa Océ N.V.
Postbus 101, 5900 MA Venlo
Telefoon 077 359 2240
Océ investeerders informatie op Internet: http://www.investor.oce.com

Océ N.V.

20% te behalen,' zegt Jan Dix. `De systemen die we vandaag introduceren zijn concrete acties om dat te realiseren.'

Over Océ
Océ N.V. is een leidende, internationale onderneming op het gebied van printing en document management. Océ ontwikkelt en produceert printsystemen, software en services voor efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie. De producten en services van Océ staan bekend om hun kwaliteit, die is gebaseerd op betrouwbaarheid, productiviteit, levensduur, gebruikersgemak en milieuvriendelijkheid. Océ biedt de printers, software en services veelal aan via de eigen verkoop- en service-organisaties. Een beperkt deel van de producten wordt via derden gedistribueerd. Océ richt zich op professionele werkomgevingen, met name daar waar grote volumes documenten worden verwerkt. In 2006 bedroeg de omzet van Océ ongeveer 3,1 miljard. Wereldwijd werken er circa 24.000 mensen. Zie ook www.oce.com.

Océ N.V.
6 maart 2007

Voor verdere informatie
Océ N.V.:
Investor Relations: Pers: Carlo Schaeken Jan Hol Vice President Investor Relations Senior Vice President Corporate Communications Telefoon 077 359 2240 Telefoon 077 359 2000 E-mail investor@oce.com E-mail jan.hol@oce.com Océ N.V.
Postbus 101, 5900 MA Venlo
Telefoon 077 359 2240
Océ investeerders informatie op Internet: http://www.investor.oce.com




---- --