Medicijnen via internet, langzaam en duur
6 maart 2007
Zetpillen bij Handy-Med: `Zonder kauwen doorslikken'
Via internet bestelde medicijnen zijn duurder dan dezelfde middelen
bij een reguliere apotheek. En wie de medicijnen snel in huis wil
hebben, kan beter zelf naar de apotheek gaan. Dat blijkt uit onderzoek
dat de Consumentenbond deze week in de nieuwe Gezondgids publiceert.
De Consumentenbond deed bij Nederlandstalige online-apotheken in
totaal 35 bestellingen. Het ging daarbij om veelgebruikte medicijnen
als cholesterolverlagers, maagzuurremmers en anticonceptiemiddelen.
Van de bestelde medicijnen zijn er 27 geleverd. De websites Mijn
Apotheek, eFarma en Apotheek aan Huis waren alert. Zij namen contact
op met de huisarts, waardoor zes middelen niet geleverd zijn.
Gemiddeld duurde het vijf dagen voor de medicijnen thuisbezorgd
werden. In twee gevallen lag de bestelling de volgende dag al op de
deurmat, maar er waren ook uitschieters van tien en elf dagen. Van de
twee orders bij de Landelijke Apotheek (www.medicijnenperpost.com) is
nooit meer iets vernomen.
Internet-apotheken zijn erg verschillend van opzet en de
informatievoorziening is wisselend. Klanten kunnen zelf het recept
opsturen of anders - tegen betaling - online een consult afnemen.
Medicijnen zijn via internet soms goedkoper dan bij de gewone
apotheek. Maar wie online medicijnen bestelt, wordt geconfronteerd met
bijkomende kosten voor bijvoorbeeld verzending, online consult en
receptregels. Deze extra kosten kunnen oplopen tot EUR 30. Daardoor is
de reguliere apotheek uiteindelijk niet alleen sneller, maar ook
altijd goedkoper. Anders dan bij de reguliere apotheek is er via
internet nauwelijks controle op eventuele nadelige combinaties van
medicijnen. Bij één bestelling ging het overigens echt mis. Handy-Med
leverde diclofenac-pijnstillers als zetpillen, in plaats van de
bestelde tabletten. Opmerkelijk genoeg meldt het etiket: `zonder
kauwen doorslikken'. De betrokken apotheek (Kranenborg uit Hoogezand)
erkent de fout en belooft verbetering.
Advieslijn en boek
Bij de Consumentenbond komen regelmatig vragen binnen over medicijnen.
Tot 23 maart is er daarom de speciale Advieslijn Medicijnen: (070) 445
45 66. Daar kan men terecht met vragen over bijsluiters, vergoedingen
en wetgeving. Ook is er een nieuwe editie van het boek `Het juiste
medicijn' (te koop voor EUR 25). Dit naslagwerk beschrijft voor tal
van ziektes en medische klachten wat de beste medicijnen zijn, met
welke bijwerkingen men rekening moet houden en wat de alternatieven
zijn. De informatie uit het boek is voor leden ook gratis online te
raadplegen via de `medicijnwijzer' op www.consumentenbond.nl.
Consumentenbond