Consumentenbond

Medicijnen via internet, langzaam en duur
6 maart 2007
Zetpillen bij Handy-Med: `Zonder kauwen doorslikken'

Via internet bestelde medicijnen zijn duurder dan dezelfde middelen bij een reguliere apotheek. En wie de medicijnen snel in huis wil hebben, kan beter zelf naar de apotheek gaan. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond deze week in de nieuwe Gezondgids publiceert. De Consumentenbond deed bij Nederlandstalige online-apotheken in totaal 35 bestellingen. Het ging daarbij om veelgebruikte medicijnen als cholesterolverlagers, maagzuurremmers en anticonceptiemiddelen. Van de bestelde medicijnen zijn er 27 geleverd. De websites Mijn Apotheek, eFarma en Apotheek aan Huis waren alert. Zij namen contact op met de huisarts, waardoor zes middelen niet geleverd zijn. Gemiddeld duurde het vijf dagen voor de medicijnen thuisbezorgd werden. In twee gevallen lag de bestelling de volgende dag al op de deurmat, maar er waren ook uitschieters van tien en elf dagen. Van de twee orders bij de Landelijke Apotheek (www.medicijnenperpost.com) is nooit meer iets vernomen.

Internet-apotheken zijn erg verschillend van opzet en de informatievoorziening is wisselend. Klanten kunnen zelf het recept opsturen of anders - tegen betaling - online een consult afnemen. Medicijnen zijn via internet soms goedkoper dan bij de gewone apotheek. Maar wie online medicijnen bestelt, wordt geconfronteerd met bijkomende kosten voor bijvoorbeeld verzending, online consult en receptregels. Deze extra kosten kunnen oplopen tot EUR 30. Daardoor is de reguliere apotheek uiteindelijk niet alleen sneller, maar ook altijd goedkoper. Anders dan bij de reguliere apotheek is er via internet nauwelijks controle op eventuele nadelige combinaties van medicijnen. Bij één bestelling ging het overigens echt mis. Handy-Med leverde diclofenac-pijnstillers als zetpillen, in plaats van de bestelde tabletten. Opmerkelijk genoeg meldt het etiket: `zonder kauwen doorslikken'. De betrokken apotheek (Kranenborg uit Hoogezand) erkent de fout en belooft verbetering.

Advieslijn en boek
Bij de Consumentenbond komen regelmatig vragen binnen over medicijnen. Tot 23 maart is er daarom de speciale Advieslijn Medicijnen: (070) 445 45 66. Daar kan men terecht met vragen over bijsluiters, vergoedingen en wetgeving. Ook is er een nieuwe editie van het boek `Het juiste medicijn' (te koop voor EUR 25). Dit naslagwerk beschrijft voor tal van ziektes en medische klachten wat de beste medicijnen zijn, met welke bijwerkingen men rekening moet houden en wat de alternatieven zijn. De informatie uit het boek is voor leden ook gratis online te raadplegen via de `medicijnwijzer' op www.consumentenbond.nl.