Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
16 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer H.IJ. van der Roest
(ingekomen op 2 februari 2007
en antwoorden door het college verzonden op 6 maart 2007)

Het verkeer over de Meerndijk en Castellumlaan in De Meern is enorm druk. Tellingen in maart 2005 wezen uit dat per etmaal het aantal verkeersbewegingen 14.000 tot 15.000 bedraagt, waarbij ongeveer de helft van het verkeer zogenaamd 'doorgaand' verkeer is naar de A12.

Door de taskforce verkeer De Meern zijn een aantal zaken afgesproken waaronder de autoverbinding tussen Veldhuizen en De Meern via een 30-km weg naast de HOV-baan op de Rijksstraatweg. Tevens is afgesproken dat de Vicuslaan, de aftakking van de Castellumlaan naar de Langerakbaan, zo spoedig mogelijk aangelegd worden. Beide projecten zijn nu in voorbereiding. De afgelopen twee jaar zijn er veel huizen opgeleverd in de Balije, Vleuterweide, de Woerd en 't Zand. Het bouwverkeer naar deze wijken zou, bij afspraak in de taskforce, omgeleid worden via de hoofdinstractuurwegen rondom De Meern, te weten de Veldhuizerweg, Landschapsbaan, burg. Middelweerdbaan, Langerakbaan, Oudenrijnse weg en Letschertweg. De ringstructuur rondom De Meern is het afgelopen jaar voltooid via de aansluiting van de Landschapsbaan op de burg. Middelweerdbaan en de definitieve inrichting van de Oudenrijnseweg. Helaas is de 2e aansluiting van de A12 vertraagd. Dat houdt in dat de Veldhuizerweg nog steeds 1 aansluiting kent naar de A12.

Op de Letschertweg staan verkeersborden waarop aangegeven staat dat tractoren niet toegestaan zijn. Veel bouwverkeer richting onder meer 't Zand en de Woerd, zoals zandwagens, wordt uitgevoerd met tractoren. Via de Meerndijk, de Meernbrug en de Castellumlaan worden de laatste tijd veelvuldig tractoren met aanhangers gesignaleerd. Aangezien deze, zeker op de Castellumlaan, elkaar niet kunnen passeren, leidt dit tot aanvaardbare situaties voor fietsers en ander langzaam verkeer op de niet fysiek afgescheiden fietspaden.

Deze gegevens leiden D66 en PvdA tot de volgende vragen:
1. Bent u bereid om op korte termijn verkeerstellingen uit te voeren op en rondom de Meerndijk en Castellumlaan, inclusief nummerbordtellingen van bestemmings- en doorgaand verkeer?


Nee, het uitvoeren van tellingen op korte termijn, terwijl de werkzaamheden in het gebied nog volop in gang zijn, achten wij niet zinvol.

2. Zo ja, wilt u tevens een meetpunt instellen bij de Meernbrug? Dit punt was niet meegenomen in maart 2005.


In het onderzoek uit 2005 was ook het telpunt Meernbrug opgenomen. Juist dit telpunt geeft een beeld van het autoverkeer dat zijn bestemming heeft in De Meern ten zuiden en ten noorden van de Leidsche Rijn. Om een zinvolle vergelijking mogelijk te maken ligt het voor de hand in de toekomst het telpunt Meernbrug onderdeel uit te laten maken van een meting.

3. Zo ja, wilt u tevens meetpunten aanbrengen bij de Veldhuizerweg en de Oudenrijnse weg?


De meetpunten Veldhuizerweg/ Oudenrijnseweg maken deel uit van de reguliere (jaarlijkse) verkeersmonitoring.

4. Bent u bereid om de borden, verboden voor tractoren, tot de oplevering van 't Zand, de Woerd, enz., te verwijderen op de ringstructuur rondom De Meern?


Nee, dit is om reden van verkeersveiligheid niet gewenst.

5. Bent u het met D66 en PvdA eens dat, nu de ringstructuur rondom De Meern voltooid is, er begonnen kan worden aan de herinrichting van de Meerndijk, zoals ooit al in 1998 besloten is door de toenmalige gemeente Vleuten-de Meern?


Ja, de voorbereidingen voor de aanpak van de Meerndijk zijn in volle gang. Zo zal in maart 2007 een discussieavond worden gehouden met het bewonersplatform van de Meerndijk en de Castellumlaan.

6. De financiering van de herinrichting, bij monde van wethouder van Kleef tijdens de vergadering de commissie Stedelijke Ontwikkeling van 4 april jl. en bevestigd door wethouder Giesberts ijdens de geheime vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling over de financiering van het Centrumplan de Meern, is separaat geregeld. Bent u derhalve bereid, nu al te beginnen aan de herinrichting van de Meerndijk?


Zie antwoord 5. Het College is van mening dat de aanpak van de Meerndijk niet los gezien kan worden van het Centrumplan De Meern.

7. Bent u bereid om bij de rotonde van de Letschertweg met de Meerndijk en bij de rotonde van de burg. Middelweerdbaan en Castellumlaan, borden te plaatsen die aangeven dat alleen bestemmingsverkeer de keuze zou moeten maken voor de Meerndijk en Castellumlaan?


Bij de kruising van de wegen C.H. Letschertweg en Meerndijk en bij de rotonde van de Burgemeester Middelweerdbaan en 't Zand zijn in 2005 reeds routeborden aangebracht in overleg met de bewoners van ondermeer de Castellumlaan, waarop de doorgaande route vermeld staat en men gestimuleerd wordt deze route te gebruiken. Een aantal borden is niet meer in goede staat of niet meer aanwezig. Aanvullend is er op voornoemde rotonde een drempel aangelegd op de weg 't Zand (zuidzijde)waarmee de beperkingen van de route door het centrum worden geĂŻntroduceerd.

8. De aanleg van de HOV-baan op de Rijksstraatweg-Oost zal binnenkort aanvangen. Aan welke verkeersmaatregelen wordt daarbij gedacht?


De werkzaamheden voor de Rijksstraatweg Oost moeten nog verder worden voorbereid, inclusief de te treffen concrete maatregelen.

9. Bent u bereid om te onderzoeken om de Oudenrijnseweg en de Veldhuizerweg 4-baans te maken?


Nee, eerder onderzoek heeft uitgewezen dat zowel wat betreft verkeersveiligheid als wegcapaciteit een vierbaansweg ongewenst is.

10. Over de HOV-baan rijdt GVU-buslijn 28. Deze bus rijdt uiteindelijk via de Majellaknoop richting Utrecht CS. BBA-streekvervoerlijn 128 en 180 rijden via knooppunt Welgelegen richting Utrecht CS. Vanaf de Meernbrug zijn de streekbussen daardoor gemiddeld 10 tot 15 minuten sneller op Utrecht CS dan de HOV-buslijn 28. De BBA bussen hebben daardoor, volgens veler waarneming, een veel hoger bezettingsgraad dan de GVU-bus. Bent u bereid om, in ieder geval tijdelijk, te bespreken of de HOV-bus eveneens via knooppunt Welgelegen kan rijden zodat het centrum van de Meern vaker op een snellere manier verbonden wordt met Utrecht CS?


Nee, dit is niet mogelijk omdat lijn 28 Parkwijk bedient en in de toekomst Leidsche Rijn Centrum (inclusief station). De buslijnen 128 en 180 rijden in de toekomst ook niet meer via de Rijksstraatweg, maar via de HOV-baan en het Strijkviertel.


---- --