Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Verbinding Haarlem-Amsterdam-Utrecht onder de maat

ROVER en Gemeente roepen NS op dienstregeling te verbeteren

De gemeente Haarlem en de belangenvereniging voor reizigers met het openbaar vervoer, ROVER (afdeling Haarlem), hebben in een gezamenlijke brief de NS dringend verzocht de treinverbinding tussen Haarlem, Amsterdam CS en verder in de richting Utrecht ingrijpend te verbeteren.

Met de invoering van de nieuwe dienstregeling, eind 2006, is de intercity Haarlem- Maastricht opgeheven. Reizigers die met de trein richting Utrecht, en verder, reizen moeten sindsdien overstappen op Amsterdam CS. In de afgelopen maanden is gebleken dat de overstaptijd in Amsterdam in de spits door de grote loopafstand niet kan worden gehaald en reizigers hun aansluiting missen.

Daarnaast constateert Rover dat de treinen in de ochtendspits overvol zijn, wat de overstap extra bemoeilijkt. In de spits rijden op het traject richting Amsterdam, in vergelijking met 2006, 12 rijtuigen per uur minder. Dit betekent zo'n 500 à 600 zitplaatsen minder per uur. De belangenvereniging heeft in één maand tijd 2000 klachten over de NS dienstregeling gekregen, waarvan een kleine 500 het traject Haarlem-Amsterdam-Utrecht betreft.

De gemeente Haarlem en Rover hebben al vòòr ingang van de nieuwe dienstregeling aangegeven deze onacceptabel te vinden. De bezwaren hebben niet geleid tot aanpassingen van de dienstregeling. In de brief die nu bij de NS voorligt, presenteren zij de problemen die de praktijk van de afgelopen maanden heeft laten zien en verzoeken zij de vervoerder dringend de verbinding Haarlem-Amsterdam-Utrecht ingrijpend te verbeteren.

Pagina geplaatst: 6 maart 2007

Tekst brief aan NS:
Gemeente Haarlem
Maarten Divendal
Wethouder Onderwijs, Jeugd, Sport,
Beheer en onderhoud openbare ruimte en Milieu
Retouradres Postbus 511, 2003 PB Haarlem
Nederlandse Spoorwegen
Regio Randstad Noord
De heer H.J. Gelissen
Postbus 1283
1000 BG Amsterdam
Datum
Ons kenmerk
Onderwerp
Afschrift
22 februari 2007
SB/VV/2007/246
kwaliteit treinverbinding Haarlem-Amsterdam e.v.
provincie Noord-Holland bureau Verkeer en Vervoer
Gaarne bij beantwoording ons kenmerk vermelden.

Zuider Buiten Spaarne 22, 2012 AA Haarlem * 
Telefoon 023-5114540, telefax 023-5114508
www.haarlem.nl

Geachte heer Gelissen,

Sinds 10 december 2006 is de nieuwe dienstregeling 2007 van kracht voor het treinverkeer. De nieuwe dienstregeling bevat veel veranderingen ten opzichte van 2006 waaraan voor Haarlem grote bezwaren kleven, naast een enkele kleine verbetering.

Haarlem zowel als de belangenorganisaties hebben reeds in een eerder stadium in 2006 aangegeven dat de dienstregeling niet acceptabel was om een aantal met name genoemde redenen. Eén van de belangrijkste redenen was dat vanuit Haarlem in de richting van Utrecht dient te worden overgestapt op Amsterdam-CS.

Rover heeft via een gele kaarten actie (ruim 600 uitgezet) geprotesteerd tegen het plan om de intercity Haarlem-Maastricht op te heffen per 2007, omdat reizigers hun rechtstreekse verbinding met Amsterdam- Amstel, Duivendrecht, Amsterdam- Bijlmer, Utrecht e.v. verliezen. Ruim 500 mensen hebben de protestkaarten ondertekend en opgestuurd.

De dienstregeling is ook na de vele bezwaren niet aangepast. Als tegemoetkoming is in de dienstregeling wel een betere tijdligging over het uur van de treinen naar Amsterdam opgenomen. De overstap is blijven bestaan. Volgens u is de overstaptijd ruimschoots voldoende om de overstap te kunnen maken.

Inmiddels is de dienstregeling enkele maanden van kracht. Op papier ziet het er redelijk uit. In die maanden is echter gebleken dat de verbinding met Amsterdam zeer te wensen overlaat.

Rover heeft geconstateerd dat de overstap in Amsterdam in de spits door de grote loopafstand niet kan worden gehaald en dat de overstaptijd te kort is.

Van de 6 treinen per uur, biedt alleen de trein van kwart over en kwart voor in Amsterdam-CS een overstap op hetzelfde perron op een aansluitende IC-trein naar Amsterdam-Amstel, Duivendrecht, Amsterdam-Bijlmer, Utrecht e.v. Bij de overige treinen zijn de loopafstanden zo lang en door de drukte zo moeizaam dat reizigers dagelijks moeten rennen in een poging hun aansluiting te halen. Met name de loopafstand van perron 1 naar de overige perrons is te groot, omdat dit perron een eind buiten het station ligt. Zeker niet-dagelijkse reizigers, slecht ter been zijnde reizigers of reizigers met koffers en tassen halen de aansluiting niet. En als de trein ook maar enigszins vertraagd is, is de overstap sowieso onmogelijk. Kleine vertragingen komen in de spits regelmatig voor.

Daarnaast wordt geconstateerd dat de treinen in de ochtendspits overvol zijn, hetgeen niet alleen onacceptabel is maar ook nog eens de overstap extra bemoeilijkt vanwege de grote drukte.

In 2006 reden er in de spits elk half uur de volgende treinstellen: IC Maastricht: 12 rijtuigen, sneltrein Breda-Haarlem-Amsterdam: 6 dubbeldeksrijtuigen, stoptrein Uitgeest-Haarlem-Amsterdam: 6 rijtuigen. Totaal 30 treinstellen. In 2007 is de IC naar Maastricht vervallen en is de IC Zandvoort-Haarlem- Amsterdam met 3 dubbeldeksrijtuigen erbij gekomen. Dit betekent een achteruitgang met 6 rijtuigen per half uur, oftewel 12 rijtuigen per uur, wat betekent dat er zo'n 500 a 600 zitplaatsen per uur minder zijn. De treinen van 7:30, 7:45, 8:00 uur puilen dan ook uit.

Reizigers die vanaf station Haarlem-Spaarnwoude naar Amsterdam reizen kunnen alleen gebruik maken van de treinen die om kwart over en kwart voor van Haarlem vertrekken. Door de grote drukte kunnen zij vaak alleen met grote moeite instappen. Dit levert extra vertraging op, waardoor de (krappe) aansluiting in Amsterdam nog meer onder druk komt.

Rover heeft in één maand 2000 klachten over de NS dienstregeling gekregen waarvan een kleine 500 het traject Haarlem - Amsterdam - Utrecht betreffen. De klachten komen neer op: de overstap in Amsterdam is slecht en de treinen zitten bomvol in de spits.

Rover zowel als ikzelf vinden dat Haarlemmers die reizen naar Amsterdam CS, Amsterdam-Amstel, Duivendrecht, Amsterdam-Bijlmer en Utrecht e.v. in de praktijk een ondermaats treinproduct aangeboden krijgen waarbij het rennen is voor een zitplaats en/of overstap.

Eén suggestie voor verbetering wil ik u wel meegeven, namelijk het doortrekken van de stoptrein van Den Haag CS- Haarlem naar Amsterdam met een stop op station Haarlem Spaarnwoude. Hiermee wordt zowel de capaciteit op Haarlem NS als op Haarlem Spaarnwoude vergroot.

Ik verzoek u dringend mede namens Rover de verbinding van Haarlem met Amsterdam CS. e.v. ingrijpend te verbeteren zodat het treinproduct minimaal het kwaliteitspeil van 2006 evenaart.

Hoogachtend,

Maarten Divendal

Gaarne bij beantwoording ons kenmerk vermelden.
Zuider Buiten Spaarne 22, 2012 AA Haarlem * Telefoon 023-5114540, telefax 023-5114508 www.haarlem.nl
Wethouder Verkeer en Vervoer