Ingezonden persbericht


450 Bedrijven gevraagd om openheid merkproducten

Persbericht

Amsterdam, 7 maart 2007

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Welke merkproducten zullen dit jaar door Fairfood als fair worden beoordeeld?

â-º Voor de 2e keer stuurt Fairfood de jaarlijkse Product Fairness Questionnaire, dit jaar naar 450 bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie â-º De Product Fairness Questionnaire 2006 heeft er toe geleid dat er voor het eerst een overzicht is van faire en unfaire merkproducten â-º Eind juni 2007 maakt Fairfood de (un)fairness van de 1600 onderzochte voedsel- en drankproducten bekend

De bevolking in ontwikkelingslanden verdient vaak nauwelijks iets aan haar agrarische producten, terwijl westerse bedrijven de grootste winst opstrijken. Dat zoiets niet fair is, zal door weinig mensen worden tegengesproken. Het probleem is alleen dat je aan een product niet kunt zien of het honger en armoede in ontwikkelingslanden veroorzaakt of juist helpt op te lossen. Daarom krijgen vanaf dinsdag 6 maart 450 bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie de kans om openheid te geven over hun merkproducten.

Fairfood wil consumenten in staat stellen om voor faire voedsel- en drankproducten te kiezen. Daarom vergelijkt Fairfood de eerlijkheid van 1600 merkproducten door middel van een vragenlijst, de Product Fairness Questionnaire. Fairfood houdt dit jaarlijkse onderzoek voor de 2e maal. De vragen, allen gebaseerd op internationale modelgedragsnormen, informeren naar de prestaties op (de verhoging van) sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het loon van werknemers, kinderarbeid, milieuvervuiling, belastingonduiking en corruptie. Hoe pakt Faifood dit aan? Het competitie element per productgroep vormt de basis van de aanpak. Fairfood onderzoekt dit jaar 100 productgroepen, ieder bestaande uit gemiddeld 16 merkproducten. Binnen de productgroep pindakaas bijvoorbeeld worden merken als C1000, Skippy, Calvé, Euro Shopper, Edah en Pindy vergeleken. De potten pindakaas waarvan het productieproces bovengemiddeld eerlijk is, worden fair genoemd. De merkproducten worden jaarlijks onderzocht; om de concurrentie voor te blijven moeten bedrijven er voor zorgen dat hun producten steeds eerlijker worden geproduceerd. Met als positief gevolg dat de fairness lat binnen een productgroep steeds hoger komt te liggen.

Uit het fairness onderzoek van 2006 is gebleken dat bedrijven vaak onvoldoende kennis hebben van de omstandigheden waaronder hun product wordt geproduceerd. Er is ook positief nieuws; zo kwamen er 300 merkproducten als fair uit het onderzoek en beloven veel bedrijven beterschap. Faire producten kunnen worden verzocht hun antwoorden nader te onderbouwen. De ananasschijven van Dole werden door Fairfood als fair beoordeeld; op verzoek heeft Dole kunnen onderbouwen dat er geen kinderarbeid gebruikt wordt bij de productie van haar ananasschijven. Een ander voorbeeld is dat de tonijnproducenten Princes en Anova hebben aangetoond dat de ILO (International Labour Organization) werkuren in de tonijnverwerkingsfabrieken in Mauritius, Vietnam en Indonesië niet worden overschreden.

In juni 2007 zullen de resultaten van de Product Fairness Questionnaire 2007 bekend worden gemaakt op de Fairfood website, www.fairfood.org. Fairfood maakt de fairness van de verschillende merkproducten ook bekend in de media.
---

Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.