Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 7 maart 2007

Amsterdam City Vibes wijst bezoekers van themajaar hippe plekken in Amsterdam

Gratis boekje met tips uit zes stadsdelen voor themajaar feel the rhythm - music & dance

Amsterdam staat dit jaar in het teken van feel the rhythm - music & dance. Ter gelegenheid hiervan heeft Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) een gids uitgegeven met veel insider tips op het gebied van uitgaan in zes stadsdelen. Van het hippe Centrum, het relaxte Westerpark, het historische Oud-Zuid tot en met de eigentijdse architectuur in Zeeburg, het kunstzinnige Oud-West en het opkomende Noord aan de overkant van het IJ. Handig is ook de uitklapbare plattegrond, zodat je snel kunt zien waar je moet zijn. De uitgaansgids Amsterdam City Vibes is gratis verkrijgbaar in zowel het Nederlands, Engels, Duits en Frans bij onder meer de VVV-informatiekantoren van ATCB en de Ticketshop van AUB. Het boekje zal voor vele bezoekers uit binnen- en buitenland een eye opener zijn, omdat het de adressen geeft die bij trendy Amsterdammers populair zijn. Het project kwam tot stand in samenwerking met de gemeente Amsterdam (Economische Zaken) en de zes stadsdelen.

Bezoekers uit binnen- en buitenland vinden het complete aanbod van het themajaar 2007 amsterdam feel the rhythm - music & dance in een kleurrijke brochure. Deze algemene promotiebrochure is in het Nederlands en Engels sinds januari verkrijgbaar bij onder meer de VVV-informatiekantoren van ATCB en vele culturele instellingen en hotels. Daarnaast wordt de brochure in het buitenland verspreid via toeristische beurzen en de vestigingen van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Tips per stadsdeel

Eén van de sterke punten van Amsterdam is dat de stad zo compact gebouwd is. Rond de binnenstad bevinden zich diverse stadsdelen die niet alleen snel te bereiken zijn maar bezoekers ook allemaal iets bijzonders bieden. Het boekje Amsterdam City Vibes geeft per stadsdeel een mix van tips op het gebied van bijzondere theaters, danceclubs, buurtcafés, bezienswaardigheden en hotels. Deze zijn een aanvulling op de algemene brochure 2007: Amsterdam feel the rhythm - music & dance. Een aantal voorbeelden:
. Centrum: de Melkweg, Theater Frascati, Odeon, Bitterzoet, de Kleine Komedie, Club More en de Zebra Lounge.
. Oud-West: het Filmmuseum, het Gasthuis, de Ten Katemarkt, de Hollandsche Manege en het Orgelpark.
. In Zeeburg: Club Fifteen, Muziekgebouw aan 't IJ, het Bimhuis, Pakhuis de Zwijger, het Lloyd Hotel en Panama.
. In Noord: de NDSM-werf, Buiksloterkerk, IJ-kantine, het Over het IJ Festival en Hotel de Goudfazant.
. Westerpark: de Westergasfabriek, het Ketelhuis, Pont 13, Strand West, Museum Het Schip en het Cosmic Theater.
. Oud-Zuid: het Concertgebouw, de Albert Cuypmarkt, het standbeeld voor André Hazes, Vak Zuid en de P.C.Hooftstraat..

In Amsterdam kunnen bezoekers het hele jaar 2007 een feest meebeleven op het gebied van muziek en dans, tijdens het toeristisch themajaar 2007 Amsterdam feel the rhythm. Niet alleen liefhebbers van klassieke muziek en dans maar ook van jazz, pop en opwindende dance events. Het initiatief voor dit themajaar is genomen door het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en de culturele sector. Hoofdsponsor van de toeristische themajaren is The Amsterdam Diamond Group; sponsor is Canal Bus. Meer informatie op www.amsterdammusicdance.com

NB: persberichten van ATCB zijn digitaal te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl of www.amsterdamimage.com

NB: Publieksinformatie, tel.: 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.

---- --