Opnieuw vliegtuig van de baan in Indonesië


07.03.2007 / 16:46 / Rubriek: Buitenland / Organisatie: Nat. lucht- en ruimtevaartlab

Nat. lucht- en ruimtevaartlab

Indonesië is recentelijk opgeschrikt door een aantal catastrofale ongevallen met passagiersvliegtuigen. Vandaag (7 maart 2007) vond opnieuw een ongeval plaats. Een Boeing 737-400 van Garuda Indonesia met 140 inzittenden schoot door tijdens de landing op de luchthaven van Yogyakarta. Het vliegtuig vloog in brand en volgens de laatste berichten zijn daarbij 49 inzittenden omgekomen. Dit is het tweede fatale ongeval met Indonesische luchtvaartmaatschappij in 2007. In totaal waren daarbij meer dan 150 slachtoffers te betreuren. Gegevens afkomstig uit de NLR-ATSI vliegveiligheidsdatabase laten zien dat er sinds 1997 in totaal 44 ongevallen zijn geweest met commerciële Indonesische luchtvaartmaatschappijen waarbij meer dan 700 passagiers omkwamen.

De gegevens uit de NLR-ATSI database laten verder zien dat de kans op een ongeval met een Indonesische luchtvaartmaatschappij circa 3 maal hoger is dan het wereldwijde gemiddelde. Een opmerkelijk feit is dat in bijna 40% van de 44 ongevallen met Indonesische luchtvaartmaatschappijen het vliegtuig tijdens de start of landing van de baan af reed. Wereldwijd gebeurt dit maar in 18% van alle ongevallen. Hoewel nader onderzoek noodzakelijk is naar dit verschil, lijken lokale weersomstandigheden een belangrijke factor te zijn geweest. Uit eerder onderzoek van NLR-ATSI blijkt dat o.a. regen en wind een grote invloed hebben op het risico van doorschieten tijdens de landing. In slechts 10% van alle gevallen dat een vliegtuig doorschiet tijdens de start of landing zijn er slachtoffers te betreuren.

Sinds de jaren negentig is het aantal commerciële luchtmaatschappijen in Indonesië verdrievoudigd. Deze groei komt voornamelijk van 'low cost' maatschappijen.

De Boeing 737-400 van Garuda Indonesia was gebouwd in 1992 en wordt sinds oktober 2002 door Garuda Indonesia geleased. Het vliegtuig heeft meer dan 33.000 vlieguren gemaakt.

Over het NLR Air Transport Safety Institute:
Het NLR Air Transport Safety Institute doet onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid van de luchtvaart. Belangrijkste taken van het instituut zijn het verder verbeteren van de veiligheid van het vliegverkeer, en het mogelijk maken van groei binnen veiligheidsgrenzen. NLR-ATSI draagt op basis van onderzoek en analyses oplossingen aan die efficiënter en veiliger vliegen mogelijk maken. De internationale klantenkring van NLR-ATSI bestaat o.a. uit luchthavens, luchtverkeersleiding, overheden, regelgevers en toezichthouders. Het instituut kenmerkt zich door een integrale aanpak van het veiligheidsvraagstuk. Het sluit direct aan bij de multidisciplinaire werkwijze van het NLR, waar het is ondergebracht. Daardoor kan het optimaal gebruik maken van de hoogwaardige kennis en faciliteiten van het NLR. Het NLR heeft al veel opdrachten uitgevoerd op het gebied van veilig vliegverkeer, zoals het in kaart brengen van het safety management van de luchtvaartspelers in Zwitserland en het vaststellen van de veiligheid van nieuwe vliegprocedures voor vliegvelden als Schiphol, Zürich en Reykjavik.
www.nlr-atsi.com