Friesland Coberco Dairy Foods

Donderdag 8 maart 2007

Jaarcijfers 2006

Friesland Foods realiseert sterke stijging nettowinst met 22 procent

Sterke verbetering resultaten

* Nettowinst stijgt met 22 procent naar 128 miljoen euro
* Bedrijfsresultaat neemt met 22 procent toe tot 257 miljoen euro
* Stijging netto-omzet en nettowinst vooral in Azië, Afrika en het Midden-Oosten

* Resultaten kaas en ingrediënten stabiel
* Resultaten dagverse zuivelproducten in Nederland, melkpoeder en boter onder druk gebleven

Netto-omzet stijgt

* Netto-omzet stijgt, voor het eerst sinds 2002, met 6 procent naar 4,7 miljard euro

* Netto-omzet verbetert in bijna alle landen
* Kwaliteit van de omzet neemt verder toe

Versterking financiële positie

* Solvabiliteit stijgt naar 39,6 procent

* Financieringsratio's verder verbeterd

Kasstroom gering afgenomen

* Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele activiteiten gering afgenomen door hogere belastingafdrachten over voorgaande jaren en een hoger werkkapitaal

* Investeringen betreffen met name de uitbreiding van de productiecapaciteit van specialiteiten van Friesland Foods Domo in Borculo, het kleinverpakkingscentrum van Friesland Foods Cheese in Wolvega en de uitbreiding van de productie- en verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam

Dividend gestegen

* Totaal uit te keren dividend neemt met 22 procent toe
* Aantal aandelen A is in 2007 toegenomen met 1.339.587 naar 7.179.950 als gevolg van omzetting agioreserve A. Deze delen mee in het dividend over 2006

Aantal werknemers neemt af

* Daling aantal werknemers met ruim 1.100 (7 procent), met name door herstructureringen in Centraal-Europa

Meppel - Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 haar prestaties sterk verbeterd. De nettowinst is met 22 procent gestegen tot 128 miljoen euro (2005: 104 miljoen). De netto-omzet nam voor het eerst sinds 2002 toe en is met 6 procent gestegen tot 4,7 miljard euro (2005: 4,4 miljard). De toename is volledig toe te schrijven aan autonome groei. De stijging van de nettowinst is vooral gerealiseerd met de langhoudbare zuivelactiviteiten in Azië, Afrika en het Midden-Oosten.

Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie: "Friesland Foods heeft in 2006 goed vooruitgang geboekt. Gerichte aandacht voor groei in strategische markten, verbetering van de marges en verbetering van de prestaties in de productieketen hebben geleid tot een sterke stijging van de netto-omzet en nettowinst. De groei is met name gerealiseerd in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. In deze regio's hebben we, door de goede marktposities die we innemen, volop kunnen profiteren van de sterke economische ontwikkeling. Daar ben ik trots op. Want dat maakt Friesland Foods ook tot die heel bijzondere onderneming. Een Nederlandse zuivelonderneming met sterke markt- en merkposities in een groot aantal groeimarkten."

De resultaten op het gebied van kaas en ingrediënten waren ten opzichte van 2005 stabiel. De resultaten van dagverse zuivelactiviteiten in Nederland, melkpoeder en boter zijn ook gedurende 2006 onder druk blijven staan als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden. De aanhoudende retailconcurrentie in West-Europa en hogere energie- en verpakkingskosten zetten de marges in deze regio opnieuw onder druk. Nieuwe contracten voor energie konden alleen worden afgesloten tegen beduidend hogere prijzen. Al deze negatieve factoren konden slechts gedeeltelijk in de verkoopprijzen doorberekend worden.
De activiteiten in Roemenië en Griekenland ontwikkelen zich positief. Besloten is de activiteiten in Tsjechië en Slowakije te beëindigen bij gebrek aan voldoende groeiperspectief. In Hongarije waren stevige ingrepen nodig: het assortiment is gesaneerd en van onrendabele klanten is afscheid genomen. Door deze rationalisatie daalde de omzet, maar steeg het operationele resultaat.
Friesland Foods Professional wist haar resultaten te verbeteren in de segmenten fast food, semi-industrie en spuitbussenroom voor consumenten.

De verkopen van de hoofdmerken namen ten opzichte van 2005 toe met 13 procent. Vooral de omzetstijging van de merken Dutch Lady, Frisian Flag, Peak, Rainbow, Friso, Frico en Domo was opvallend. De uitgaven voor reclame & promotie zijn met 6 procent gestegen naar 194 miljoen euro.

Resultaat
Het bedrijfsresultaat is met 46 miljoen euro (22 procent) gestegen naar 257 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet (ROS) is gestegen van 4,8 naar 5,5 procent.

De post grond- en hulpstoffen en handelsgoederen is gering toegenomen tot 2,9 miljard euro. De toename met 96 miljoen euro (3 procent) is het gevolg van het hogere verkoopvolume. In 2006 is er 6,9 miljard kilo melk verwerkt waarvan 5,3 miljard kilo afkomstig is van Nederlandse leden-melkveehouders. Als gevolg van het gestegen aanbod van melk van de leden-melkveehouders is de melkaanvoer in Nederland met 95 miljoen kilo toegenomen ten opzichte van 2005. Op basis van de geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de index-ondernemingen in 2006 is in de jaarrekening uitgegaan van een melkprijs van 31,17 euro per 100 kilogram melk (inclusief 5,374 procent BTW). Ten opzichte van de marktconforme melkprijs 2005 betekent dit, gecorrigeerd voor verschillen in vet- en eiwitgehaltes van de melk, een daling van 0,66 euro (inclusief BTW) per 100 kilogram melk (2,1 procent).

De personeelskosten zijn gestegen met 3 procent naar 439 miljoen euro. Dit is voornamelijk het gevolg van hogere pensioenlasten. Het aantal medewerkers nam met 1.126 af tot 15.312. In Centraal-Europa verminderde het personeelsbestand met 900 personen als gevolg van herstructureringen. Door de toename van de omzet nam in Zuidoost-Azië, met name in Vietnam en Thailand, het aantal medewerkers juist toe met 184 personen.

De kosten voor reorganisaties bedragen 24 miljoen euro (2005: 16 miljoen). Het betreffen voornamelijk herstructureringen bij Friesland Foods Cheese en Friesland Foods Central Europe.

De belastinglasten zijn toegenomen met 8 miljoen euro naar 63 miljoen euro. De belastingdruk is gedaald van 31 procent naar 28 procent van de winst voor belasting als gevolg van een gunstiger mix van belastingtarieven.

De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen tot 128 miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet is uitgekomen op 2,7 procent (2005: 2,4 procent).

Kasstroom
De nettokasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2006 235 miljoen euro (2005: 243 miljoen). Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele activiteiten gering afgenomen door hogere belastingafdrachten over voorgaande jaren en een hoger werkkapitaal als gevolg van hogere voorraden en handelsvorderingen door de toegenomen omzet.

De investeringen in materiële activa zijn met 19 miljoen euro afgenomen naar 166 miljoen euro. De belangrijkste investeringen betreffen de uitbreiding van de productiecapaciteit van specialiteiten van Friesland Foods Domo in Borculo, het kleinverpakkingscentrum van Friesland Foods Cheese in Wolvega en de uitbreiding van de productie- en verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam.

Financiële positie verbeterd
De balanspositie van Friesland Foods is in 2006 opnieuw verbeterd. De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het balanstotaal) is gestegen naar 39,6 procent (2005: 38,2 procent). De nettoschuld is met 7 miljoen euro afgenomen tot 574 miljoen euro. Dit ondanks de investering in de uitbreiding van het belang in dochteronderneming PT Frisian Flag Indonesia met 21,9 procent tot 78,1 procent.

De financiële kengetallen zijn verder verbeterd. Aan de normen van financiers wordt ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld ten opzichte van het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten niet meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2006 bedroeg deze ratio 1,4 : 1 (2005: 1,7 : 1). Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten ten opzichte van de rente (rentedekking) tenminste 3,5 : 1 zijn. Ultimo 2006 bedroeg deze ratio 12,8 : 1 (2005: 11,0 : 1).

Dividend gestegen
Het totaal uit te keren dividend op aandelen A en B is ten opzichte van 2005 gestegen met 22 procent. Per aandeel A bedraagt het dividend 2,39 euro (2005: 2,57 euro). Per (certificaat van) aandeel B bedraagt het dividend 6,81 euro (2005: 5,32 euro). Het op aandelen A uit te keren dividend heeft, evenals in 2005, het statutair vastgestelde maximum bereikt. De daling van het dividend per aandeel A is te verklaren door de omzetting van de agioreserve A in aandelen A. Op basis van het uitgekeerde dividend A keert Zuivelcoöperatie Friesland Foods aan de leden-melkveehouders 0,33 euro exclusief BTW per 100 kilo melk uit (2005: 0,29 euro exclusief BTW).

Ontwikkeling per regio
In Europa nam de netto-omzet in het verslagjaar fractioneel toe tot 3,6 miljard euro. De toename is met name gerealiseerd in Nederland, Griekenland, Roemenië en België. Als gevolg van herstructureringen nam de omzet in Tsjechië, Slowakije en Hongarije af. Het bedrijfsresultaat steeg met 2 miljoen euro tot 162 miljoen euro. Als percentage van de netto-omzet is het bedrijfsresultaat constant gebleven met 4,5 procent. Het resultaat in Europa blijft onder druk staan als gevolg van het lage prijsniveau van consumentenproducten in met name Nederland en Duitsland en de lage opbrengsten voor boterproducten. De exportrestituties op kaas, condensmelk en mager- en volmelkpoeder zijn verder gedaald.

In Azië is de netto-omzet met 20 procent gestegen naar 873 miljoen euro (2005: 729 miljoen). Het bedrijfsresultaat nam met 60 procent toe tot 99 miljoen (2005: 62 miljoen). Het bedrijfsresultaat als percentage van netto-omzet nam toe van 8,5 naar 11,3 procent. De vestigingen in Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië presteerden belangrijk beter. Belangrijkste redenen voor de resultaatverbetering zijn efficiency maatregelen en het kunnen doorberekenen van de gestegen energie- en inkoopprijzen in de verkoopprijzen.

In de overige regio's nam de netto-omzet met 15 procent toe tot 314 miljoen euro (2005: 273 miljoen). De belangrijkste landen zijn Saoedi-Arabië en Nigeria. Het bedrijfsresultaat nam hier toe met 62 procent tot 36 miljoen euro (2005: 22 miljoen) met name als gevolg van hogere volumes. Hier nam het bedrijfsresultaat als percentage van netto-omzet toe van 8,1 naar 11,5 procent.

Vooruitzichten
In 2007 wordt Friesland Foods geconfronteerd met de versnelde afbouw van restituties door de Europese Unie met circa 30 miljoen euro. Verder ligt het consumentenprijsniveau in West-Europa, met name voor de standaardproducten, nog altijd op een te laag niveau en is het onzeker of de marges gedurende 2007 verbeterd kunnen worden. Verwacht wordt dat de markt in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en West-Afrika blijft groeien. Vooralsnog liggen de grondstofprijzen als gevolg van de hoge vraag vanuit groeimarkten op een hoog niveau. Het uiteindelijke effect hiervan op de marges is nog onduidelijk. De ontwikkeling van de valuta blijft een onzekere factor. Over de resultaatverwachting voor 2007 wordt dan ook geen uitspraak gedaan.

Status accountantscontrole
De in dit persbericht gepresenteerde verkorte financiële overzichten zijn gebaseerd op de opgemaakte jaarrekening per 31 december 2006. Ingevolge artikel 2: 395 BW melden wij dat onze accountant Deloitte Accountants B.V. bij de opgemaakte jaarrekening een goedkeurende accountantsverklaring heeft verstrekt. Voor het inzicht dat is vereist voor een verantwoorde oordeelsvorming omtrent de financiële positie en de resultaten van Koninklijke Friesland Foods N.V. en voor een toereikend inzicht in de reikwijdte van de controle van Deloitte Accountants B.V. dient dit persbericht te worden gelezen in samenhang met de jaarrekening waaraan dit is ontleend, alsmede met de door Deloitte Accountants B.V. daarbij op 2 maart 2007 verstrekte accountantsverklaring.


---
_____________________________