Provincie Limburg

Basisschool De Meeuwbeemd en Scholen voor Praktijkonderwijs winnen onderwijsprijs Limburg

Maandag 12 maart ontvangen basisschool De Meeuwbeemd uit Venlo en de Scholen voor Praktijkonderwijs Parkstad Limburg uit Heerlen de tweejaarlijkse Onderwijsprijs Limburg uit handen van Martin Eurlings, gedeputeerde economische zaken en onderwijs. De prijs wordt uitgereikt op de scholen zelf. De winnende scholen ontvangen een trofee, de Bronzen Olifant, en een nominatie voor de landelijke finale van de Nationale Onderwijsprijs. Deze is op 27 maart 2007 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. De prijs is landelijk ingesteld om de creatieve kanten van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen. De Onderwijsprijs Limburg is een gezamenlijk initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP) en de Provincie Limburg.

De Meeuwbeemd wint de prijs in de categorie Primair Onderwijs met het project Geld voor geen geweld. De school is dit project gestart samen met Woningstichting Venlo-Blerick. In een herstructureringswijk in Venlo investeert deze woningstichting fors in de leefbaarheid. Naast fysieke ingrepen is er ook veel aandacht voor samenwerking met allerlei partners uit de wijk. Basisschool de Meeuwbeemd is één van die partners. Deze school betrekt kinderen, maar ook ouders bij het project. Met Geld voor geen geweld pakt men de verloedering in de wijk aan. Kinderen krijgen oog voor de kosten van vandalisme en zien dat je geld beter kunt besteden als er minder vernield wordt. De Heerlense scholen voor praktijkonderwijs zijn de winnaar in de categorie Voortgezet Onderwijs met het project Het Woonhuis. De leerlingen van deze scholen voor speciaal onderwijs worden voorbereid op zelfstandig wonen in al zijn facetten: wonen, werken, vrijetijdsbesteding. Ook wordt er gelet op sociale vaardigheden, budgetteren, gezonde voeding, lichaamsverzorging enz. De leerlingen zorgen voor huisdieren en planten. Tevens ontstaan er vanuit het woonhuis diverse buitenactiviteiten zoals een boodschappenservice. Er wordt gedacht over een strijkservice en kinderopvang. Samen met de leerlingen blijft de school zoeken naar meer vormen om samen aan te kunnen werken. Doel: hoe kunnen deze leerlingen straks zo goed mogelijk zelfstandig functioneren in de maatschappij.

6-3-2007 14:33