Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Wethouder bezoekt Kunst op Straat - persbericht 019, 7 maart 2007

Op 12 maart a.s. bezoekt Cor Drost, wethouder onderwijs, de W.A. Scholtenschool in het kader van het scholenproject Kunst op Straat. Dit project is opgezet als gemeentelijk participatie-traject naast de kunstopdracht in het Stadshart. Het lesprogramma hiervoor is ontwikkeld door t Kielzog-CKC. Iedere groep 7 van de 19 basisscholen in de gemeente is druk bezig met het project. Samen met kunstenaars en leraren gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen identiteit en die van de school. Het resultaat is het ontwerp van een kunstwerk op het eigen schoolplein in de vorm van een gezeefdrukte banier.

Op 4 en 11 april aanstaande gaat de kinderjury bekijken welke ontwerpen het leukste zijn om op de banieren te worden gezeefdrukt. Per school wordt één banier gemaakt. Op 4 april zal Albert Goederond ook bij de jurering aanwezig zijn. Hij vormt samen met Patty Struik het kunstenaarsduo LaSalle, die momenteel bezig zijn het kunstwerk voor het Stadshart te ontwikkelen. De banieren komen te hangen aan polyester masten en worden bij iedere school op het schoolplein geplaatst. De feestelijke onthulling vindt plaats in mei of juni.

Bij de onthulling van de banieren verschijnt een full-colour kunstkrant in tabloid formaat, uitgegeven in samenwerking met De Regiokrant. Deze wordt huis aan huis verspreid. In deze krant komen alle scholen in woord en beeld aan de orde. Oftewel leerlingen, leraren en kunstenaars die de lessen begeleiden, vertellen hoe ze het project hebben ervaren.

Kunst op Straat wordt mede mogelijk gemaakt door Regionaal Cultuurplan Gorecht, Cultuurfonds Bank Nederlandse Gemeenten, SNS Reaalfonds en Mondriaan Stichting, Stimuleringsfonds voor beeldende kunst, vormgeving en cultureel erfgoed. Overige sponsoren voor dit project zijn Destic, Veendam, Aannemersbedrijf Lamein b.v. te Hoogezand, Installatiebedrijf Mulder Sappemeer b.v, Rabobank Midden-Groningen, SNS bank te Hoogezand en Vereniging van Eigenaren De Hooge Meeren.