Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Automobilist wil duidelijke benzineprijzen bij de pomp

Den Haag, 12 maart 2007

Het is de weggebruiker in veel gevallen absoluut onduidelijk wat hij moet gaan betalen als hij ergens besluit te gaan tanken, dat blijkt uit reacties van ANWB-leden. Ook het afficheren van korting op de brandstofprijzen zegt de automobilist niets als niet wordt aangegeven over welk bedrag de korting verleend wordt. De consument wil de prijs zien die hij aan de kassa betaalt.

De ANWB dringt er bij de ministers van Economische Zaken, Financiën en Verkeer en Waterstaat op aan te bevorderen dat de communicatie van prijzen bij de pomphouders veel duidelijker wordt. Nu vindt de ANWB dat deze wijze een goede marktwerking in de weg staat.

Een jaar geleden deed de minister van Verkeer en Waterstaat de toezegging te bevorderen dat bij de tankstations langs de snelweg een duidelijke prijs wordt aangegeven. Om na te gaan of tankstations hieraan gevolg hebben gegeven, heeft de ANWB in de Kampioen van februari 2007 de lezers gevraagd naar hun ervaringen. Er reageerden gedurende een maand 480 ANWB-leden. Meer dan de helft van de mensen vindt de prijzen onduidelijk.

Naast de kritiek dat tankstations hun prijzen niet zichtbaar vanaf de weg communiceren en onduidelijke kortingen geven valt het de ANWB op dat de kritiek niet alleen tankstations langs snelwegen betreft. De kritiek leidde in
twee derde van de gevallen naar tankstations langs andere wegen.

Op 15 maart is er over dit onderwerp een kamerdebat.

Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)