Automobilist wil duidelijke benzineprijzen bij de pomp
Den Haag, 12 maart 2007
Het is de weggebruiker in veel gevallen absoluut onduidelijk wat hij
moet gaan betalen als hij ergens besluit te gaan tanken, dat blijkt uit
reacties van ANWB-leden. Ook het afficheren van korting op de
brandstofprijzen zegt de automobilist niets als niet wordt aangegeven
over welk bedrag de korting verleend wordt. De consument wil de prijs
zien die hij aan de kassa betaalt.
De ANWB dringt er bij de ministers van Economische Zaken, Financiën en
Verkeer en Waterstaat op aan te bevorderen dat de communicatie van
prijzen bij de pomphouders veel duidelijker wordt. Nu vindt de ANWB dat
deze wijze een goede marktwerking in de weg staat.
Een jaar geleden deed de minister van Verkeer en Waterstaat de
toezegging te bevorderen dat bij de tankstations langs de snelweg een
duidelijke prijs wordt aangegeven. Om na te gaan of tankstations hieraan
gevolg hebben gegeven, heeft de ANWB in de Kampioen van februari 2007 de
lezers gevraagd naar hun ervaringen. Er reageerden gedurende een maand
480 ANWB-leden. Meer dan de helft van de mensen vindt de prijzen
onduidelijk.
Naast de kritiek dat tankstations hun prijzen niet zichtbaar vanaf de
weg communiceren en onduidelijke kortingen geven valt het de ANWB op dat
de kritiek niet alleen tankstations langs snelwegen betreft. De kritiek
leidde in
twee derde van de gevallen naar tankstations langs andere wegen.
Op 15 maart is er over dit onderwerp een kamerdebat.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB