Hond en kat verzekerd de wachtkamer uit
12.03.2007 / 11:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Proteq direct
Proteq direct
Hond en kat verzekerd de wachtkamer uit
Heerhugowaard, 12 maart 2007
Vanaf vandaag is het mogelijk voor huisdierbezitters om in de wachtkamer van hun
dierenartspraktijk een ongevallen- en ziektekostenverzekering af te sluiten voor hond of
kat. Een noviteit in verzekeringsland van initiatiefnemer Proteq dat met haar Proteq Dier
& Zorg Verzekering marktleider is in deze branche.
Het gaat in eerste instantie om een proef bij drie dierenartspraktijken. In de wachtkamer
wordt een laptop geplaatst waarop de huisdiereigenaar niet alleen de
verzekeringsmogelijkheden kan bekijken, maar ook de premie kan berekenen en zelfs de
polis ter plekke kan afsluiten. De verzekering gaat vervolgens de volgende dag in. Het
concept is in de branche van huisdierverzekeringen uniek en heeft ten doel om de
consument te attenderen op de mogelijkheid op het verzekeren van honden en katten. De
meest logische en relevante omgeving is nu eenmaal bij de dierenarts. De eigenaar van de
hond of kat is zich niet altijd bewust van de medische kosten die er zijn als de hond of
kat door de dierenarts verzorgd moet worden. Een operatie om bijvoorbeeld een gebroken
poot weer te genezen is snel een paar honderd euro. En rekeningen van meer dan 1.000 euro
zijn geen uitzondering. Ook een fysiotherapiebehandeling, gebitssanering, opname in een
dierenkliniek en medicijnen worden in de regel vergoed. Door de stijgende tarieven en
door de verhumanisering van de hond of kat stijgt de risicobeleving van de eigenaar en
daardoor dus ook de belangstelling voor huisdierverzekeringen. Immers, als de hond of kat
onderdeel uitmaakt van het gezin, dan wil je niet het risico lopen dat je financieel niet
in staat bent om de medische hulp te geven die nodig is.
Het plaatsen van een toepassing waarmee ter plekke online de verzekering afgesloten kan
worden, speelt in op de trend dat mensen steeds vaker via internet hun verzekering
afsluiten. Doordat het aanmelding- en acceptatietraject volledig automatisch verloopt,
kan de eigenaar van de hond of kat het nu daadwerkelijk direct in orde maken. Deze vorm
van faciliteren sluit aan bij de strategie van Proteq om de online verzekeraar van
Nederland te zijn.
De proef bij de dierenartspraktijken duurt 3 maanden en is geslaagd als blijkt dat klanten
van de dierenarts het een logische dienstverlening vinden en het aantoonbaar productie
oplevert. De dierenarts is overigens niet bevoegd te bemiddelen in verzekeringen. Het
concept is er dan ook op gebaseerd dat de dierenarts geen partij is in het afsluittraject
of een adviesrol vervult. Het kan gezien worden als een moderne vorm van de bekende
folderdisplay op de balie maar dan op een interactieve manier. Na afloop van de proef
wordt besloten of deze distributievorm navolging krijgt bij meerdere praktijken.
Over Proteq Dier & Zorg Verzekering
In 1998 is SNS REAAL gestart met het aanbieden van een ongevallen- en
ziektekostenverzekering voor honden en katten. De verzekering wordt aangeboden door
Proteq, onder de naam Dier & Zorg. Vanaf 1 januari 2006 onder de naam de Proteq Dier
& Zorg Verzekering. De afgelopen jaren heeft Proteq zich met de dierenverzekering
ontwikkeld tot marktleider in het segment. Bij dierenartsen en bij organisaties die
betrokken zijn bij het welzijn van honden en katten heeft de Proteq Dier & Zorg
Verzekering een goede naam en reputatie opgebouwd.