Hond en kat verzekerd de wachtkamer uit

12.03.2007 / 11:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Proteq direct

Proteq direct

Hond en kat verzekerd de wachtkamer uit

Heerhugowaard, 12 maart 2007

Vanaf vandaag is het mogelijk voor huisdierbezitters om in de wachtkamer van hun dierenartspraktijk een ongevallen- en ziektekostenverzekering af te sluiten voor hond of kat. Een noviteit in verzekeringsland van initiatiefnemer Proteq dat met haar Proteq Dier & Zorg Verzekering marktleider is in deze branche.

Het gaat in eerste instantie om een proef bij drie dierenartspraktijken. In de wachtkamer wordt een laptop geplaatst waarop de huisdiereigenaar niet alleen de verzekeringsmogelijkheden kan bekijken, maar ook de premie kan berekenen en zelfs de polis ter plekke kan afsluiten. De verzekering gaat vervolgens de volgende dag in. Het concept is in de branche van huisdierverzekeringen uniek en heeft ten doel om de consument te attenderen op de mogelijkheid op het verzekeren van honden en katten. De meest logische en relevante omgeving is nu eenmaal bij de dierenarts. De eigenaar van de hond of kat is zich niet altijd bewust van de medische kosten die er zijn als de hond of kat door de dierenarts verzorgd moet worden. Een operatie om bijvoorbeeld een gebroken poot weer te genezen is snel een paar honderd euro. En rekeningen van meer dan 1.000 euro zijn geen uitzondering. Ook een fysiotherapiebehandeling, gebitssanering, opname in een dierenkliniek en medicijnen worden in de regel vergoed. Door de stijgende tarieven en door de verhumanisering van de hond of kat stijgt de risicobeleving van de eigenaar en daardoor dus ook de belangstelling voor huisdierverzekeringen. Immers, als de hond of kat onderdeel uitmaakt van het gezin, dan wil je niet het risico lopen dat je financieel niet in staat bent om de medische hulp te geven die nodig is.

Het plaatsen van een toepassing waarmee ter plekke online de verzekering afgesloten kan worden, speelt in op de trend dat mensen steeds vaker via internet hun verzekering afsluiten. Doordat het aanmelding- en acceptatietraject volledig automatisch verloopt, kan de eigenaar van de hond of kat het nu daadwerkelijk direct in orde maken. Deze vorm van faciliteren sluit aan bij de strategie van Proteq om de online verzekeraar van Nederland te zijn.

De proef bij de dierenartspraktijken duurt 3 maanden en is geslaagd als blijkt dat klanten van de dierenarts het een logische dienstverlening vinden en het aantoonbaar productie oplevert. De dierenarts is overigens niet bevoegd te bemiddelen in verzekeringen. Het concept is er dan ook op gebaseerd dat de dierenarts geen partij is in het afsluittraject of een adviesrol vervult. Het kan gezien worden als een moderne vorm van de bekende folderdisplay op de balie maar dan op een interactieve manier. Na afloop van de proef wordt besloten of deze distributievorm navolging krijgt bij meerdere praktijken.

Over Proteq Dier & Zorg Verzekering
In 1998 is SNS REAAL gestart met het aanbieden van een ongevallen- en ziektekostenverzekering voor honden en katten. De verzekering wordt aangeboden door Proteq, onder de naam Dier & Zorg. Vanaf 1 januari 2006 onder de naam de Proteq Dier & Zorg Verzekering. De afgelopen jaren heeft Proteq zich met de dierenverzekering ontwikkeld tot marktleider in het segment. Bij dierenartsen en bij organisaties die betrokken zijn bij het welzijn van honden en katten heeft de Proteq Dier & Zorg Verzekering een goede naam en reputatie opgebouwd.