Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Uw brief - Ons kenmerk IZ/EA/2007/8203 Datum 12 maart 2007 Onderwerp Verslag Raad WSBVC 22 februari 2007

Hierbij zend ik u, mede namens Staatssecretaris Aboutaleb, het verslag van de Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken (WSBVC) op 22 februari 2007 in Brussel (onderdeel werkgelegenheid en sociaal beleid).

De Raad ging akkoord met de kernboodschappen in het kader van de Lissabonstrategie. Deze zijn verzonden naar de Voorjaarsraad, die op 8 en 9 maart aanstaande plaatsvindt. Uit de discussie rond het thema demografische verandering kwam naar voren dat er brede steun bestaat voor het door het Voorzitterschap gelanceerde idee van een Europese alliantie voor het gezin. Eveneens werd duidelijk dat de lidstaten en de Europese Commissie geen nieuwe methodes, structuren of instrumenten willen gebruiken voor dit initiatief, maar dat deze ingebed dienen te worden in de Lissabonstrategie.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. J.P.H. Donner)

Bijlage(n): Verslag

Ons kenmerk

Bijlage: Verslag van de Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 22 februari 2007

Onderdeel: Werkgelegenheid en Sociaal Beleid


1. Voorbereiding van de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad De Raad nam de gezamenlijke verslagen werkgelegenheid en sociale bescherming en sociale insluiting aan, evenals de landenspecifieke aanbevelingen en het besluit betreffende (het ongewijzigd laten van) de Lissabon richtsnoeren. De lidstaten waren ook akkoord met de kernboodschappen van de Raad WSB voor de Voorjaarstop. Een groot aantal lidstaten benadrukte de noodzaak om de sociale dimensie van de Lissabon strategie te versterken. Ook het Verenigd Koninkrijk steunde deze wens, onder de voorwaarde dat er geen nieuwe Europese sociale minimumnormen opgesteld worden; het bestaande acquis voldoet. Het Duitse Voorzitterschap benadrukte dat om de Lissabon doelstellingen te kunnen halen, de sociale dimensie van de strategie versterking behoeft. Teveel mensen blijven aan de kant staan en armoede en sociale uitsluiting worden te vaak van generatie op generatie overgedragen. Sociale doelstellingen dienen op gelijke voet te staan met economische en werkgelegenheidsdoelstellingen.

Commissaris Spidla sloot hierbij aan door te stellen dat het nastreven van sociale cohesie geen luxe is, maar een doel op zich en een onmisbaar middel om de inzetbaarheid van de beroepsbevolking te verbeteren en het innoverende vermogen van de economie te bevorderen. Hij benadrukte ook de onaanvaardbaarheid van kinderarmoede in Europa en de prioriteit die gegeven dient te worden aan het bewerkstelligen van sociale doorstroming. Hij kondigde verder aan dat het Commissievoorstel voor de geïntegreerde Lissabon doelstellingen 2008- 2010 een betere balans tussen economische, sociale en milieu doelen zal bevatten.

Het aanstaande Voorzitterschap van de EU, Portugal, daarin bijgevallen door Finland, onderstreepte dat groei en werkgelegenheid, de focus van de huidige doelstellingen, weliswaar bijdragen aan sociale cohesie maar dat dat alleen dat niet genoeg is. Een geïntegreerd sociaal beleid is nodig en de herziening van de Lissabon doelstellingen dient te worden aangegrepen om de balans te herstellen.

Vele lidstaten, waaronder Frankrijk, Spanje, Italië, België, maar ook Zweden en het VK, onderschreven deze oproep. Frankrijk benadrukte daarbij het belang om de sociale dimensie zichtbaarder te maken voor het verbeteren van het draagvlak voor Europa. Tsjechië kondigde verder aan de verbetering van de concurrentiepositie van de EU tot een belangrijk speerpunt van het eigen Voorzitterschap te willen maken (eerste helft 2009).


---

Ons kenmerk

Scheidend EMCO voorzitter Maarten Camps (Nederland) benadrukte de noodzaak om werkgelegenheid bovenaan de Lissabon agenda te blijven plaatsen. Belangrijke beleidsspeerpunten zijn de begeleiding naar een baan van het meest kansarme deel van de beroepsbevolking, de ontwikkeling van een levenscyclus benadering van werk en de invoering van een integrale flexicurity benadering, zodat er in- en doorstroming op de arbeidsmarkt is en segmentatie wordt tegengegaan. Hij gaf verder aan dat de samenwerking tussen het EMCO en het EPC in het kader van de landenspecifieke aanbevelingen zeer positief verlopen is en smaakt naar meer.

SPC Voorzitter Willame (België) onderstreepte het pleidooi voor een socialere Lissabon strategie. Actieve insluiting is een speerpunt van het SPC: mensen actief hulp bieden bij het vinden en behouden van werk, de toegankelijkheid van sociale diensten waarborgen en de vaststelling van een minimum inkomen voor iedereen.

2. Kansen en uitdagingen ten gevolge van de demografische veranderingen in Europa Er vond een gedachtewisseling plaats over het structureren van het Europese debat over demografische veranderingen op basis van een achtergrond notitie van het Voorzitterschap met enkele vragen. Het Duitse Voorzitterschap gaf aan dat demografische veranderingen met zich meebrengen dat de Europeanen met minder zullen zijn, dat ze gemiddeld ouder zullen zijn en dat de samenstelling van de bevolking meer divers zal zijn. Dat is geen probleem maar een uitdaging en het biedt kansen, maar dan is actie nodig en wel onmiddellijk. Die strategie dient coherent te zijn, zich over een langere periode uit te strekken en ingebed te zijn in de Lissabon strategie. Meer in het bijzonder noemde het Duitse Voorzitterschap een viertal concrete punten. Ouders moeten in staat zijn om het aantal kinderen te onderhouden dat zij wensen, voor de huidige en uiteraard ook de volgende generaties kinderen moet gezorgd worden voor een klimaat en omstandigheden waarin ze op passende wijze kunnen opgroeien, het potentieel dat ouderen vormen moet ten volle worden gebruikt en geen generatie mag op de volgende meer afwentelen dan men van de vorige heeft gevergd. De Europese alliantie voor het gezin die het Duitse Voorzitterschap heeft voorgesteld, moet een zichtbare uitdrukking worden van de aandacht die aan het thema gegeven dient te worden en een platform vormen voor het uitwisselen van informatie en best practices. Het Duitse Voorzitterschap herhaalde nogmaals dat het niet de bedoeling is om nieuwe structuren, methodes of instrumenten in het leven te roepen; alles moet gebeuren op basis van hetgeen al bestaat. Commissaris Spidla dankte het Duitse Voorzitterschap voor het initiatief en de twee volgende voorzitterschappen voor de aandacht die zij aan het thema zullen blijven besteden. Hij kan ook instemmen met de invulling die het voorzitterschap voorstelt om aan de actie te geven. Nadrukkelijk waarschuwde hij voor het optuigen van nieuwe structuren. Er dient geen nieuw proces in het kader van de open methode van coördinatie te worden opgezet. De Lissabon strategie biedt voldoende ruimte en mogelijkheden om de actie rond demografie in op te nemen.


---

Ons kenmerk

In reactie op de vragen van het Voorzitterschap naar de wenselijkheid van een meerjaren strategie op basis van de voorgestelde prioriteiten en een jaarlijkse rapportage aan de Voorjaarsraad, betoogden de lidstaten bijna zonder uitzondering dat er geen nieuw proces volgens de open methode van coördinatie dient te worden gestart en dat de bestaande werkmethodes, structuren, instrumenten gebruikt moeten worden, dat wil zeggen dat de hele actie moet worden ingebed in de Lissabonstrategie. De lidstaten konden ook instemmen met een meerjarenaanpak. Zij konden zich in algemene zin ook vinden in de prioriteiten zoals door het Voorzitterschap voorgesteld. Deze betroffen vergrijzing, gezinsvriendelijk beleid, menselijk kapitaal, hoogwaardige kinderopvang, combinatie arbeid en zorg, betere kansen voor immigrantenjeugd, versterking intergenerationele solidariteit en de invloed van demografische verandering op de lokale en regionale infrastructuur en sociale cohesie.

Het VK en Nederland wezen er op dat in het kader van de Lissabonstrategie al een meerjaren aanpak bestaat en stelden zich kritisch op ten aanzien van de vraag van de Commissie naar de wenselijkheid van het beoordelen van de vorderingen van de lidstaten in haar jaarlijkse voortgangsrapportages. Van Nederlandse zijde werd voorts aandacht gevraagd voor de positie en de emancipatie van de vrouw. De verdeling tussen arbeid en zorg en goede kinderopvang zijn onderwerpen die door vele lidstaten als prioriteiten worden aangemerkt. Veel lidstaten pleitten, gezien het lage geboortecijfer in de EU, voor een beleid dat ouders in staat stelt om het aantal kinderen te krijgen en te onderhouden dat zij wensen. De volledige benutting van het potentieel dat ouderen vormen, is tevens een veel genoemde prioriteit in het beleid dat lidstaten dienen te voeren, evenals de noodzaak van een beleid gericht op actief ouder worden. Het Duitse Voorzitterschap concludeerde tot slot dat er geen nieuwe structuren dienen te worden opgezet. De Commissie zal in haar voortgangsverslag wel de voortgang die de lidstaten maken, proberen te beoordelen. Het Duitse Voorzitterschap benadrukte het belang van sociale partners bij de acties die ondernomen moeten worden. Het spreekt vanzelf dat beleid zal worden gevoerd dat de nationale tradities en omstandigheden respecteert. Het Duitse Voorzitterschap dankte ten slotte voor de steun die het Duitse initiatief voor een Europese alliantie voor het gezin heeft gekregen en memoreerde nog een aantal belangrijke punten, die in de discussie naar voren kwamen. Zo zegt Europa "ja" tegen kinderen en een verbetering van de combinatie van beroep en gezin voor zowel mannen als vrouwen. Alle kinderen (met extra aandacht voor kinderen van migranten) moeten goede en gelijke startkansen krijgen. Actief ouder worden staat hoog op de prioriteiten lijst.

De Ontwerp resolutie inzake de kansen en problemen ten gevolge van de demografische veranderingen in Europa, de bijdrage van ouderen aan de economische en sociale ontwikkeling werd aangenomen.
Het Duitse Voorzitterschap sloot af met te zeggen dat de Raad WSB het gremium is waarin de komende tijd verder over dit onderwerp zal worden gesproken.


---

Ons kenmerk

3. Werkprogramma 2007 van het Comité voor de werkgelegenheid De scheidend voorzitter van het EMCO zette in zijn laatste interventie het EMCO werkprogramma uiteen. Hij wees op de EMCO activiteiten in het kader van de Europese werkgelegenheidsstrategie, de activiteiten ten behoeve van het Duitse en het Portugese voorzitterschap (actief ouder worden en de evaluatie van 10 jaar werkgelegenheidstrategie) en de follow up die gegeven wordt aan een aantal Commissie initiatieven waarvan die inzake flexicurity de belangrijkste is. Voorzitter Müntefering bedankte, namens de Raad, de heer Camps voor het vele werk dat hij gedurende de afgelopen twee jaar heeft verricht.

4. Werkprogramma 2007 van het Comité voor sociale bescherming SPC Voorzitter Elise Willame zette kort het werkprogramma uiteen. Belangrijke speerpunten zullen zijn de verdieping van de open methode van coördinatie op het gebied van sociale insluiting, een aantal activiteiten rond pensioenen en met betrekking tot gezondheidszorg en de sociale diensten van algemeen belang. Het SPC zal zich in de tweede helft van dit jaar ook gaan bezighouden met de midterm review van de sociale agenda.


5. Mededeling van de Commissie over de nieuwe EU strategie voor de veiligheid en gezondheid op het werk 2007-2013"
Het betreft een mededeling van de Europese Commissie die zij op 21 februari heeft gepubliceerd. In zijn presentatie van de nieuwe strategie wees Commissaris Spidla met name op de doelstelling om het arbeidsverzuim ten gevolge van arbeidsongevallen en slechte gezondheid met 25% terug te dringen.


---