Opel Corsa OPC: de krachtigste Corsa ooit
(3/12/2007)
Met de nieuwe Corsa OPC schakelt Opel een hogere versnelling in. Na de
succesvolle marktintroductie van de vierde generatie van Opels
bestseller vormt de OPC-versie voortaan de zuiverste uitdrukking van
het dynamische karakter van de Corsa.
Een wendbaarheid en controle op topniveau garanderen puur rijplezier.
Met de 141 kW/192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de
compacte driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij
een topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm wordt door
de handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen overgebracht.
Daarnaast kan de standaard âoverboostâ-functie het koppel indien nodig
tijdelijk met ongeveer 15% opdrijven tot 266 Nm, voor een evenredige
toename van de prestaties. Dit prestatieniveau garandeert het jongste
lid van de sportieve OPC-familie, die in totaal vijf modellen telt, in
alle omstandigheden een voortreffelijke trekkracht. Zo vraagt de
acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling slechts 6,7
seconden. De Corsa OPC stelt zich tevreden met 7,9 liter benzine per
100 kilometer, een bescheiden waarde op dit prestatieniveau. De eerste
exemplaren staan in het voorjaar bij de Opel-dealers.
Design: afgeleid van sportwagens
De sportieve lijnen van de driedeurs Corsa komen nog beter tot hun
recht in de OPC-versie. De dakspoiler en de krachtig gelijnde skirts
aan de voor- én achterzijde, met opvallende openingen, zorgen ervoor
dat de OPC de aandacht trekt. Elementen zoals de donkere,
contrasterende diffuser met geïntegreerde, centraal geplaatste,
driehoekige uitlaat en de speciaal ontworpen buitenspiegels zijn maar
enkele van de vele voorbeelden die getuigen van de aandacht die de
ingenieurs besteedden aan de verdere ontwikkeling van de opvallende,
sportieve Corsa.
Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de
typische OPC-dorpels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers
en de (naargelang de kleur van de bekleding) blauw- of zilveromrande
ventilatieroosters, trekt vooral het afgeplatte lederen sportstuur de
aandacht. Nog een knipoog naar de wereld van de sportwagens is de
center-ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de
aluminium
pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer van het
interieur. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen werden
gezamenlijk ontwikkeld door Opel en Recaro. Deze stoelen, die niet
zouden misstaan in een racewagen, bieden een optimale zijdelingse
steun voor de bestuurder en de voorpassagier en beschikken over in de
rugleuning geïntegreerde zijairbags, een primeur voor een
neerklapbare contourstoel in een productieauto.
Onderstel op de Nordschleife van de Nürburgring getuned
Het onderstel van de Corsa OPC heeft een unieke, zeer sportieve
afstelling. Met intensieve testritten op de Nordschleife van de
Nürburgring konden de ingenieurs een verfijnd evenwicht tussen een
wendbaar weggedrag en een hoge mate van controle creëren. Enkele van
de voornaamste wijzigingen zijn het sterkere asprofiel, dat de
rolstijfheid met 25% verhoogt, een nieuwe afstelling van veren en
schokdempers en een 15 mm verlaagde carrosserie. Ook het standaard
uitschakelbare ESP-systeem werd afgestemd op het sportieve karakter
van de auto. De nieuwe Corsa OPC wordt geleverd met 18â lichtmetalen
velgen en 225/40 R18 banden. Het ruim bemeten 16â remsysteem met blauw
gelakte remzadels staat garant voor een krachtige vertraging: de Corsa
OPC kan rekenen op intern geventileerde schijfremmen met een diameter
van 308 mm vóór en 264 mm achter.
Progressief variabele stuurinrichting voor sportwagensensaties
Een unicum in deze klasse is de progressief variabele stuurinrichting
van de Corsa OPC, die een echt sportwagengevoel geeft. Met een
verhouding van 13:1 op rechte stukken reageert het systeem al erg
direct. Maar naarmate de stuurhoek toeneemt, stijgt ook het
responsniveau, zodat de verhouding bij 90 graden 11,9:1 bedraagt. Die
progressief variabele stuurinrichting zorgt er ook voor dat de respons
bij grotere hoeken toeneemt tot 13,1:1 om de vereiste
stuurinspanningen bij het manoeuvreren en parkeren te verminderen.
Brede range OPC-modellen
Met de introductie van de Corsa breidt het OPC-gamma van Opel uit tot
vijf modellen. Bovenaan het gamma staat de Vectra OPC met een V6
turbomotor van 206 kW/280 pk, verkrijgbaar als GTS of Stationwagon. De
Zafira OPC, âs werelds snelste in serie gebouwde compacte MPV met een
topsnelheid van 231 km/u, heeft net als de Astra OPC een 177 kW/240 pk
sterke 2-liter turbomotor. âDe OPC-modellen zijn high performance
autoâs die het merk een extra dosis sensatie en passie geven. Daarom
past de OPC-filosofie perfect bij de nieuwe Corsa, die zich
positioneert als een jonge auto met een overvloed aan rijplezier,â
aldus Alain Visser, Executive Director, European Opel Marketing.
Opel Corsa OPC â overzicht van de voornaamste gegevens:
Lengte
4.040 mm
Breedte
1.713 mm
Hoogte
1.488 mm
Wielbasis
2.511 mm
Spoorbreedte voor/achter
1.485 / 1.478 mm
Leeggewicht (zonder bestuurder)
1.203 kg
Motor
Viercilinder turbo
Cilinderinhoud
1.598 cm3
Max. vermogen
141 kW (192 pk) bij 5.850 t/min
Max. koppel
230 Nm bij 1.980 - 5.800 t/min
Max. koppel met âoverboostâ-functie
266 Nm
Transmissie
Handgeschakelde zesversnellingsbak
Topsnelheid
225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u
7,2 seconden
Acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling
6,7 seconden
Verbruik in de stad/buiten de stad/gemengd
10,5/6,4/7,9 liter
CO -emissies
190 g/km
Alle gegevens verwijzen naar het Europese basismodel met
standaarduitrusting.
De verbruiksgegevens volgens 1999/100/EU houden rekening met het
leeggewicht van de wagen zoals voorgeschreven door deze richtlijn. De
gepubliceerde prestatiecijfers zijn mogelijk met het leeggewicht
exclusief bestuurder plus 200 kg bagage.
Chassis Corsa OPC: grondige tuning op de Nürburgring
Puur rijplezier stond bovenaan het prioriteitenlijstje bij de
ontwikkeling van het onderstel van de Corsa OPC. Deze sportieve
compacte auto kan dan ook prat gaan op een uitgewogen compromis tussen
een levendig rijgedrag en uitgesproken controle. Het technisch team,
bestaande uit specialisten afkomstig van de serieproductie en van de
afdeling Special Vehicles, gebruikte de technische basis van de Corsa
Sport om in samenwerking met de experts van Lotus Engineering een nog
sportievere set-up te realiseren. De basistuning werd bepaald op het
Spaanse testcircuit van Idiada en vervolgens verhuisde de ontwikkeling
naar de Nordschleife van de Nürburgring. Ervaren chassisingenieurs
vergeleken vijf testautoâs met verschillende afstellingen. Ook
racecoureur en merkambassadeur Manuel Reuter maakte deel uit van het
testteam. De gegevens die de testcoureurs op het circuit inzamelden,
werden voortdurend gecontroleerd op de landwegen van het
Eifel-gebergte rond de Nürburgring om na te gaan of ze ook tot uiting
kwamen in de realiteit van het dagelijkse verkeer. Ook in Opels
testcentrum in Pferdsfeld waren er dergelijke controleritten. De
laatste proef was een speciale duurtest: over een periode van amper
tien dagen moest de Opel Corsa OPC zijn duurzaamheid bewijzen met een
10.000 km lange uithoudingstest op de Nordschleife van de
Nürburgring.
Het chassis van de OPC, dat met 15 mm werd verlaagd in vergelijking
met de standaard Corsa, onderscheidt zich door een sterker
achterasprofiel, dat de rolstijfheid met 25% verhoogt. De veren en
schokdempers werden aan die nieuwe afstelling aangepast en de
ingenieurs kozen de optimale parameters voor de gasschokdempers. Ook
het standaard aanwezige uitschakelbare ESP-systeem werd afgestemd op
het sportieve karakter van de auto. De nieuwe Corsa OPC is in
Nederland geschoeid met lichtmetalen 7,5J x 18â velgen en 235/35 R18
banden. Het ruim bemeten 16â-remsysteem met blauw gelakte remzadels
staat garant voor krachtige vertragingen: de Corsa OPC kan bogen op
intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm aan de
voorzijde en 264 mm achter.
Progressief variabele stuurinrichting voor sportwagenprestaties
Een primeur voor dit segment is de progressief variabele
stuurinrichting van de Corsa OPC, die een echt sportwagengevoel geeft.
Met een verhouding van 13,0:1 op rechte stukken reageert het systeem
al erg direct. Maar naarmate de stuurhoek groter wordt, stijgt ook het
responsniveau, zodat de verhouding bij 90 graden 11,9:1 bedraagt. De
progressief variabele stuurinrichting zorgt er bovendien voor dat de
respons bij grotere hoeken stijgt tot 13,3:1 om de vereiste
stuurinspanningen bij het manoeuvreren en parkeren te verminderen.
Design: expressieve vormgeving met een passie voor de driehoek
Het OPC-gamma was nog nooit zo uitgebreid en gevarieerd. Dat gaf het
designteam de mogelijkheid om van de Corsa OPC een uitzonderlijke auto
te maken. OPC-designer Ulli Hochmuth, die sinds 1999 verantwoordelijk
is voor de vormgeving van Opels sportiefste modellen, zegt: âDe Corsa
OPC richt zich op een aanzienlijk jonger publiek dan de rest van zijn
gamma. Daarom hebben we de sportieve lijnen van de Corsa nog
expressiever gemaakt. We wilden een onmiskenbare rijmachine creëren.â
De krachtige skirts vóór en achter met opvallende kieuwen geven de
compacte, stoer ogende sportieve versie een krachtige uitstraling,
terwijl de achterspoiler en donker contrasterende diffuser in de
achterbumper zijn uiterlijk en de neerwaartse druk ten goede komen. De
voor- en achterpartij worden met elkaar verbonden door sportief
gelijnde zijdrempels en net als bij andere OPC-modellen onderscheidt
het radiatorrooster zich door een dwarslat in carrosseriekleur.
De aandacht voor detail stond even hoog op het prioriteitenlijstje van
de ontwerpers als de expressieve vormgeving, wat onder meer blijkt uit
het veelvuldige gebruik van driehoeken. In de Corsa OPC gebruiken de
designers deze vorm op tal van plaatsen: van de structuur van het
radiatorrooster en de frames van de mistlampen tot de perfecte,
centraal geplaatste driehoekige uitlaat in de achterbumper. De twee
steunen op de unieke, dunne buitenspiegels vormen een driehoek en ook
de spaken van de speciale, fijn afgewerkte lichtmetalen 18â-velgen
zijn driehoekig. Zelfs het antisliprubber op de aluminium pedalen is
gemakkelijk herkenbaar als onderdeel van de Corsa OPC.
Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de
typische OPC-drempels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers
en de (naargelang de kleur van de bekleding) blauw- of zilveromrande
ventilatieroosters, trekt vooral het afgeplatte lederen sportstuur de
aandacht. Nog een knipoog naar de wereld van de sportwagens is de
center-ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de
aluminium pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer van
het interieur. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen werden
in samenwerking met Recaro ontwikkeld. De stoelen, die uit een
raceauto lijken te komen, bieden een optimale zijdelingse steun en
beschermen bestuurder en voorpassagier met geïntegreerde zijairbags.
Motor: hoog prestatieniveau, nog meer koppel met âoverboostâ-functie
De turbomotor van de Corsa OPC ontwikkelt 141 kW/192 pk bij 5.850
t/min. In vergelijking met de huidige turboversies van de
Astra-generatie, werd de geleiding van de inductielucht en de
uitlaatgassen verder geoptimaliseerd. Dat komt niet alleen het
maximumvermogen van de motor ten goede, maar ook het koppel. Het
maximumkoppel van 230 Nm is zo beschikbaar in een breed
toerentalbereik tussen 1.980 en 5.850 t/min en wordt via de standaard
gemonteerde zesversnellingsbak naar de voorwielen gestuurd. Bovendien
kan de standaard âoverboostâ-functie het koppel indien nodig tijdelijk
met ongeveer 15% verhogen tot 266 Nm, voor een evenredige stijging van
de prestaties.
De combinatie van deze elementen zorgt ervoor dat de meest compacte
van alle OPC-modellen de prestaties van een sportauto laat optekenen.
De turbomotor stuwt de Corsa in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en
maakt een top van 225 km/u mogelijk, terwijl de indrukwekkende
tussenacceleraties het hoge koppel bewijzen: de driedeurs heeft aan
6,7 seconden voldoende om van 80 naar 120 km/u te versnellen in de
vijfde versnelling. De Corsa OPC stelt zich tevreden met 7,9 liter
benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit
prestatieniveau.
Zijn ingenieuze, erg lichte constructie onderscheidt deze krachtbron
van een standaardmotor. Inclusief aluminium lagerdeksel weegt het
grijze gietijzeren motorblok namelijk slechts 27 kg. Dankzij het
gebruik van aluminium is zware geluidsdemping voor de motor minder
noodzakelijk.
In de Corsa OPC zijn de cilinderkop, het oliecarter en het speciaal
voor de turbomotor ontwikkelde inlaatspruitstuk met een aan de zijkant
gemonteerde gasklep allemaal van aluminium vervaardigd. De behuizing
van de turbolader werd in het gegoten uitlaatspruitstuk geïntegreerd
â een typisch Opel-ontwerp dat het gewicht en de reactietijd van de
turbo optimaliseert. De watergekoelde turbolader werd door Opel
ontwikkeld in samenwerking met specialist BorgWarner Turbo Systems
(vroeger KKK). Hij kan prat gaan op een verfijnde geometrie,
verbeterde materialen en een langere levensduur. Met een gewicht van
131 kg is de high performance motor uiterst licht en slechts 15 kg
zwaarder dan zijn atmosferische tegenhanger. De nieuwe turbomotoren
van concurrenten in deze inhoudsklasse zijn tot 15 kg zwaarder.
Ook de kleppentiming van de vierkleppenmotor werd geoptimaliseerd. In
vergelijking met de atmosferische versie, daalde de nokkenasspreiding
van 232º tot 223º, en de slag van de kleppen van 8,5/9,5 mm tot 7
mm. De maximale overdruk van 1,3 bar van de turbolader zorgt namelijk
automatisch voor een goede vulling. Met een toerentalbegrenzing op
6.500 t/min onderscheidt de directe kleplichthoogte via afgeplatte
klepstoters zich door een geoptimaliseerd gewicht en wrijving.
Met een boring/slag van 79/81,5 mm en een cilinderinhoud van 1.598
cm' levert de compacte OPC-motor topprestaties wat betreft specifiek
vermogen (88 kW/120 pk per liter cilinderinhoud) en specifiek koppel
(144 Nm per liter). Deze krachtbron is dan ook bij uitstek geschikt
voor toekomstige modellen. De dicht bij de motor geplaatste
katalysator en de nieuwe motorsturing die wordt gebruikt in
hybridetechnologie, voldoen reeds aan de toekomstige Euro 5
emissienormen. Ook met de vereisten om te werken op aardgas (CNG) en
biobrandstof (alcohol) werd vanaf de ontwerpfase rekening gehouden.
Van 192 tot 280 pk: vijfkoppige OPC-familie
Met de introductie van de nieuwe Corsa OPC heeft Opels familie van
high performance modellen er in Nederland een vijfde telg bij. De
OPC-versies wekken emoties op en vormen qua dynamiek de topmodellen in
hun respectievelijke gammaâs. De vermogens lopen uiteen van 192 pk van
de gloednieuwe Corsa OPC tot 280 pk (Vectra GTS OPC en Vectra
Stationwagon OPC).
Hieronder het overzicht van alle OPC-versies:
Opel Astra OPC: compacte supersnelle hatchback
Met de Astra OPC dringt Opel diep door in het territorium van de
gevestigde waardes onder de sportwagens. De voorwielaangedreven
coupévormige driedeurs wordt aangedreven door een 177 kW/240 pk
sterke 2-liter turbobenzinemotor die in 6,4 seconden van 0 naar 100
km/u accelereert en een topsnelheid van 244 km/u haalt. Het verbruik
van 9,2 liter per 100 kilometer onderstreept de opmerkelijke
efficiëntie van deze motor, die aan een sportief gespreide
handgeschakelde zesversnellingsbak wordt gekoppeld.
Het opvallende uiterlijk identificeert de Astra OPC duidelijk als het
topmodel in zijn gamma. Het carrosseriedesign met lage skirts voor,
centrale luchtinlaat en grote 18â-velgen in het typische OPC-design
met zes spaken (bandenmaat 225/40) verraden het dynamische potentieel
van de auto, net als de centraal geplaatste, trapeziumvormige uitlaat.
Binnenin dragen de Recaro-sportstoelen, de sportinstrumenten in
OPC-design en de aluminium pedalen bij tot de ultrasportieve sfeer.
Het adjectief âhightechâ is beslist ook van toepassing op het chassis
van de Astra OPC. Dat beschikt standaard namelijk over de
IDSPlus-technologie (Interactive Driving System) met een elektronisch
netwerk en coördinatie van de rijhulpsystemen zoals de elektronische
stabiliteitsregeling (ESPPlus), de tractiecontrole (TC^Plus) en
diverse functies van het uiterst krachtige 17â-remsysteem. Een
belangrijk onderdeel van dit netwerk is het CDC-systeem, de
elektronische dempersturing die de kenmerken van de schokdempers
voortdurend en automatisch aanpast aan het wegdek, de bewegingen van
de auto en de specifieke rijstijl van de bestuurder. Bovendien kan de
bestuurder een nog sportievere stand selecteren door de SportSwitch in
te drukken.
Omwille van zijn dynamisch potentieel werd de Astra OPC uitvoerig
getest in de centra van Rüsselsheim, en werd een uitgebreid programma
met afstellings- en duurtests op de Nordschleife van de Nürburgring
en in Opels testcentrum in Dudenhofen afgewerkt. De compacte hot hatch
sportwagen werd bijgeslepen door tweevoudig Le Mans-winnaar Manuel
Reuter.
Opel Zafira OPC: sportieve MPV met uitzonderlijke rijdynamiek
De Opel Zafira OPC is niet alleen één van de snelste in serie
gebouwde compacte MPVâs ter wereld, hij biedt ook een ongeëvenaarde
mix van een sportieve rijdynamiek en een onovertroffen veelzijdigheid.
Net als de Astra OPC wordt hij aangedreven door een 2-liter
benzinemotor met 240 pk in combinatie met een handgeschakelde
zesversnellingsbak. De motor stuwt de voorwielaangedreven MPV in 7,8
seconden van 0 naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 231 km/u.
Het sportieve potentieel van de Zafira OPC komt ook in zijn design tot
uiting: zo beschikt hij over een diepe skirt voor met centrale
luchtinlaat om de motor te koelen en mistlampen in specifieke
behuizingen, 18â-velgen in het exclusieve OPC-design met bandenmaat
225/40, geaccentueerde zijdrempels en een opvallende achterpartij met
een dubbele trapeziumvormige uitlaat.
In het interieur wordt het exclusieve karakter van de auto benadrukt
door een sportstuur, instrumenten en deurdrempels met OPC-design, en
met name met de kwalitatieve Recaro-sportstoelen. De zevenzitter is
optioneel verkrijgbaar met nappaleder en kan prat gaan op het
flexibele en gepatenteerde Flex7-stoelsysteem, waarmee men hem in
enkele seconden omvormt tot zes-, vijf-, vier-, drie- of tweezitter
zonder dat de stoelen verwijderd hoeven te worden.
Net als de motor draagt de afstelling van het OPC-chassis bij aan het
sportieve karakter en het hoge veiligheidsniveau. Dat wordt nog
versterkt door het uiterst krachtige remsysteem en het
IDSPlus2-systeem, de nieuwste generatie van het befaamde
chassiscontrolesysteem. Dit systeem netwerkt en coördineert alle
rijhulpsystemen zoals het ESPPlus, het TC^Plus, diverse remfuncties en
de elektronische dempersturing (CDC). Het resultaat: een uitstekend en
dynamisch weggedrag. Voor een nog sportiever weggedrag, kan de
bestuurder de SportSwitch gebruiken om het chassis stijver af te
stellen.
Opel Vectra GTS OPC en Vectra Stationwagon OPC: krachtig duo
Met de vijfdeurs Vectra GTS OPC en de Vectra Stationwagon OPC biedt
Opel twee autoâs aan in het segment van de sportieve middenklassers.
Ze zijn niet alleen de topmodellen van het Opel-gamma, maar behoren
ook tot de krachtigste voorwielaandrijvers op de markt. Beide worden
aangedreven door een 2,8 liter grote V6-motor van Opel met twin-scroll
turbo en variabele kleppentiming. Dankzij hun vermogen van 206 kW/280
pk hebben de GTS en de Stationwagon nog slechts 6,3 respectievelijk
6,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren terwijl hun
topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u.
Beide Opel Vectra OPC-versies hebben een diepe skirt voor en
spotvormige mistlampen. Tot de hoogtepunten behoren de lichtmetalen
18â-velgen in exclusief OPC-design met zes spaken (bandenmaat 235/40)
en uitgesproken deurdrempels. Beide modellen worden aan de achterzijde
gekenmerkt door prominente bumpers met diffuser-achtige contouren, een
discrete spoilerlip en een dubbele trapeziumvormige uitlaat.
In het interieur wordt de sportieve sfeer versterkt door de
zijdrempels met OPC-design, de exclusieve Recaro-sportstoelen, het
ergonomische driespaaks lederen stuur en een lederen
sportversnellingspook, uniek ontworpen sportinstrumenten, speciale
kleuren en een snelheidsmeter tot 300 km/u.
Om het sportieve weggedrag en het hoge actieve veiligheidsniveau te
garanderen, beschikken beide Vectra OPC-modellen over het
allernieuwste Interactive Driving System, IDSPlus2. Alle elektronische
rijhulpsystemen â de elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus), de
tractiecontrole (TC^Plus), de onderstuurcontrole (Understeer Control
Logic, UCL), de Cornering Brake Control (CBC), diverse remfuncties en
de elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) â
zijn genetwerkt en gecoördineerd in een uitermate efficiënt systeem.
Voor een nog sportiever weggedrag kan de bestuurder met behulp van de
SportSwitch een stijvere en directere chassisafstelling selecteren.
Het indrukwekkend sterke remsysteem biedt de remkracht van een
rasechte sportwagen.
Naast het opwindende design, de toptechnologie en de uitstekende
rijprestaties bieden de meest sportieve modellen van het Vectra-gamma
ook een comfortuitrusting en een even volledige veiligheidsuitrusting
met zes airbags, actieve hoofdsteunen voorin, het PRS-systeem (Pedal
Release System) en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes.
Opel OPC-modellen: feiten en cijfers in chronologische volgorde
* 1997: Opel richt het Opel Performance Center (OPC) GmbH op
* 1999: Marktintroductie van de Astra OPC (atmosferische
2-litermotor, 118 kW/160 pk); de beperkte reeks van 3.000
exemplaren was binnen vier maanden uitverkocht
* 2001: Marktintroductie van de Zafira OPC (2-liter turbomotor, 147
kW/200 pk), ongeveer 12.000 exemplaren verkocht tot modelupdate in
2005
* 2002: Marktintroductie van de tweede generatie van de Astra OPC
(2-liter turbomotor, 147 kW/200 pk) in driedeurs- en stationwagon
versie
* 2005: Tot modelupdate in de zomer ongeveer 20.000 OPC-versies
verkocht in Europa
* 2005: Marktintroductie van de huidige Astra OPC (2-liter
turbomotor, 177 kW/240 pk)
* 2005: Marktintroductie van de tweede Zafira OPC (2-liter
turbomotor, 177 kW/240 pk)
* 2005: Marktintroductie van de Vectra GTS OPC en Vectra
Stationwagon OPC (2,8-liter V6 turbomotor, 188 kW/255 pk)
* 2006: Marktintroductie van de Meriva OPC (1,6-liter turbomotor,
132 kW/180 pk)*
* 2006: 2,8-liter V6-turbomotor met 206 kW/280 pk voor Vectra GTS
OPC en Vectra Stationwagon OPC
* 2007: Marktintroductie van de Corsa OPC (1,6-liter turbomotor, 141
kW/192 pk)
* Niet beschikbaar op de Nederlandse markt
Stoelen: sportief contourdesign, nieuwe geometrie
Met een perfecte zijdelingse steun â het belangrijkste kenmerk van
elke sportstoel â, een ideale rijhouding voor lange ritten en een hoge
mate van stoelcomfort voor inzittenden met welk postuur dan ook, zijn
de voorstoelen van de Corsa OPC van alle markten thuis. De stoelen,
die door Opel en Recaro samen werden ontworpen, zien er niet alleen
uit alsof ze uit een racewagen komen, maar zijn ook gebaseerd op een
kunststof frame. Dat heeft als voordeel dat de contouren en de
drukverdeling beter gecontroleerd kunnen worden dan bij de klassieke,
in serie gebouwde personenwagenstoelen met stalen frame. De stoelen
van de Corsa worden gemaakt door een thermoplastisch
spuitgietprocédé met glasvezel om het plastic te verstevigen.
De integratie van hoofdsteunen en zijairbags garandeert een hoge mate
van veiligheid. Door de overeenkomstige uitsparingen in de rugleuning
kan men achteraf vierpuntsgordels monteren. Dat gaat echter niet ten
koste van het gebruiksgemak, want de OPC-stoelen zijn voorzien van het
bekende Easy Entry-systeem voor een vlotte toegang tot de achterbank.
De hoogteregeling is standaard, net als de verwarmde voorstoelen voor
het optionele interieur in nappaleder.
De geometrie van de nieuwe stoelen combineert een goede zijdelingse
steun met een comfortabele zithouding. âWe hebben de zitting zodanig
ontworpen dat ze achter smaller is voor een goede ondersteuning en
vóór breder om voldoende ruimte te bieden voor de benen,
verduidelijkt Armin RoÃmann, Design Engineer. De vorm werd ontworpen
met behulp van het computergestuurde menselijke model RAMSIS. De
ergonomie en het comfort op lange ritten werden in een reeks
verschillende praktische tests geëvalueerd door stoelexperts. Zo
werden er in de prototypemodellen sensoren gebruikt om op lange ritten
op een objectieve manier te bepalen of de bestuurder al dan niet
comfortabel zit. Als de bestuurder de houding over een lange periode
kan aanhouden, is de ergonomie optimaal.
De nieuwe OPC-stoel doorstond deze test met glans en dat geldt ook
voor een andere controle: in Opels testcentrum in Dudenhofen
probeerden werknemers met de meest uiteenlopende gestaltes de stoelen
uit. Daarna gaven ze punten voor criteria zoals de instap, de
stoelpositie, zijdelingse steun en lendensteun.
De zijairbags in de sportstoelen van de Corsa OPC zijn eveneens een
innovatie. Ze werden door Opel en Recaro ontwikkeld en werden in de
rugleuning geïntegreerd, een primeur voor in serie gebouwde,
neerklapbare contourstoelen.
Nürburgring: tweede thuis van Opel en OPC
Eind 2006 gingen Adam Opel GmbH en Nürburgring GmbH een strategisch
partnerschap aan dat de traditionele connectie tussen beide
ondernemingen een formeler karakter gaf. Het contract, dat in eerste
instantie werd afgesloten voor een periode van drie jaar, omvat het
exclusieve gebruik van het Grand Prix-circuit en de Nordschleife voor
voorstellingen, perspresentaties en speciale evenementen. De verhoogde
aanwezigheid van het OPC-logo op en om de Nürburgring en de
genetwerkte communicatie-initiatieven tussen beide ondernemingen maken
eveneens deel uit van de overeenkomst.
Beide partijen zien het partnerschap als een uitstekende basis voor
synergieën. âDe Nürburgring is al sinds mensenheugenis ons
thuiscircuit voor de autosport en de ontwikkeling van
productiemodellen. Trouwens, al onze OPC-modellen worden hier
afgesteld,â verklaarde Alain Visser, Opel Executive Director Sales,
Marketing en Aftersales, om het belang van de âRingâ te benadrukken.
Dr. Walter Kafitz, Director van Nürburgring GmbH, voegde eraan toe
dat "Opel en de Nürburgring twee merken met een rijke traditie zijn,
twee merken met een grote populariteit en gemeenschappelijke
interesses. Dat willen we in de toekomst sterker benadrukken."
Traditiegetrouw: vier miljoen ontwikkelings- en testkilometers sinds
1960
De âRingâ, die voor heel wat mensen synoniem is met autosport en
legendarische races, speelt een even belangrijke rol in de chassis- en
ophangingsontwikkeling voor de productiemodellen van Opel. Sinds 1960
heeft Opel al ruim vier miljoen test- en ontwikkelingskilometers
afgelegd op het circuit. Op het 20,8 kilometer lange circuit in het
Eifel-gebergte, dat ook door de adembenemende beboste heuvels (de
âgroene helâ) kronkelt en een hoogteverschil van 290 meter overbrugt,
werden klassiekers zoals de Opel GT en de Commodore GS/E tot het
uiterste gedreven.
âMet zijn combinatie van bochten, hellingen en diverse wegoppervlakken
leunt de âRingâ dichter bij de realiteit van het rijden aan dan welk
ander circuit ook ter wereld,â aldus chassisingenieur Otwin
Fleischmann. âOm die reden is het een perfecte aanvulling op de
testcentra in Dudenhofen en Pferdsfeld en op de testlaboratoria in het
ITDC-centrum in Rüsselsheim (International Technical Development
Center)â.
Op de Nordschleife van de Nürburgring worden alle mogelijke aspecten
van het weggedrag getest: rijgedrag en remstabiliteit in extreme
omstandigheden, rol- en duikneigingen, banden en nog veel meer. De
âRingâ slaagt erin om de afstelling van een chassis tot in het
kleinste detail bloot te leggen. Onverbiddelijk. En onvervangbaar.
Daarom is Opel het hele testseizoen lang aanwezig op de Nürburgring,
van eind maart tot midden september. Naargelang het type en de omvang
van het huidige testprogramma zijn er tot 15 testingenieurs en
monteurs gestationeerd op dit cruciale ontwikkelingscircuit.
Permanente gasten op het circuit zijn de OPC-modellen: als meest
sportieve modellen in het modellengamma moeten ze telkens opnieuw hun
duurzaamheid op de limiet bewijzen.
De verscheidene kenmerkende circuitsecties testen de duurzaamheid van
het chassis tot het uiterste. In de 'Schwedenkreuz', bijvoorbeeld,
analyseren testcoureurs de zelfsturende eigenschappen bij hoge
snelheden en in de 'Arembergâ die daarop volgt, gaan ze na in welke
mate de achterkant uitbreekt in scherpe bochten. Secties zoals de
âMetzgesfeldâ, 'Wehrseifenâ en âSchwalbenschwanzâ benadrukken het
stuurgedrag van de auto op de limiet â treedt er onderstuur op, blijft
de auto neutraal of heeft hij de neiging rond zijn verticale as te
gieren, met een mogelijke spin tot gevolg? Stuk voor stuk vragen
waarop de âRingâ een duidelijk antwoord biedt.
âFuchsröhreâ en âTiergartenâ zijn vreemde namen en al even moeilijk
in te schatten. In deze bochten duikt de auto met hoge snelheid een
vallei in en wordt hij van alle kanten meedogenloos aangevallen. De
ophanging wordt tot het uiterst uitgerekt en de flexie- en
torsiestijfheid van de coureurs worden zwaar op de proef gesteld. Het
tegenovergestelde gebeurt met de sprong aan de 'Pflanzengarten' waar
de auto steeds lichter en lichter wordt om vervolgens door de lucht te
vliegen en tot slot hard te landen. Hier worden de grip en balans tot
het uiterste getest. En dan is er ten slotte het lange rechte stuk aan
de âDöttinger Höheâ, een uitgelezen testsectie voor abrupte
uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheden die de allerhoogste
controleerbaarheid en stabiliteit eisen van de auto.
Het belangrijkste meetinstrument op de Nordschleife is echter de
bestuurder. De subjectieve indrukken van de ervaren testingenieurs
bieden immers doorslaggevende informatie voor de afstelling van de
auto. De OPC-modellen omvatten de kennis en ervaring van twee
voormalige Opel fabriekscoureurs, die tot de beste en meest
succesvolle toerwagencoureurs van Europa behoren: Manuel Reuter en
Joachim Winkelhock. Ze zijn allebei erg vertrouwd met de Nürburgring
en zijn de voornaamste leden van het testteam tijdens de
afstellingstesten. In oktober 2005 vestigde Manuel Reuter een nieuw
record voor autoâs in de klasse tot twee liter toen hij met een Astra
OPC een ronde door de âgroene helâ aflegde in 8 minuten, 35 seconden
en 93 hondersten. Met een Zafira OPC haalde hij in mei 2006 een
vergelijkbare krachttoer uit in de klasse van de MPVâs met een snelste
rondetijd van 8 minuten, 54 seconden en 38 honderdsten.
âVolgens mij wordt hij de volgende bestsellerâ
Michael F. Meyer, Director Product Marketing, staat aan het hoofd van
Opels OPC-team voor productiemodellen. Een interview over
verkoopcijfers, uitrusting en productie.
Vraag: In 1999 werd de Astra OPC geïntroduceerd als het allereerste
OPC-model. Hoeveel OPC-exemplaren zijn er sindsdien op de Europese
wegen beland?
Tussen 1999 en het einde van 2006 hebben we in heel Europa in het
totaal 30.000 OPC-modellen verkocht. De Astra OPC is de populairste
versie in het huidige gamma: daarvan vonden in 2006 alleen al bijna
4.500 exemplaren een eigenaar. Dat is een opmerkelijk succes en nog
positiever voor ons is dat OPC-klanten een duidelijke voorkeur hebben
voor erg goed uitgeruste autoâs. Zo beschikt ongeveer 60% van de
Vectraâs OPC over een navigatiesysteem. Dat is heel wat meer dan in de
basismodellen. Dat geldt trouwens ook voor de optie Adaptive Forward
Lighting en het lederen interieur, die door respectievelijk 30 en 40
procent meer klanten worden gekozen. Ook in de Astra OPC zijn deze
voorzieningen 30 tot 40 procent populairder dan in de basisversies.
En hoe populair is OPC-blauw?
In de Astra, Zafira en Vectra OPC-modellen kiest bijna 50% van de
klanten voor OPC-blauw. Zoals bekend zijn de modellen ook verkrijgbaar
in aantrekkelijk Magma Red, Star Silver en Sapphire Black.
Wat is uw verkoopdoelstelling voor de nieuwe Corsa OPC?
Wat mij betreft wordt hij de nieuwe bestseller. Van maart tot eind
2007 verwachten we ongeveer 3.000 nieuwe registraties. Het spreekt
voor zich dat we in het eerste volledige verkoopjaar, 2008, nog meer
exemplaren willen verkopen. De vraag zal wellicht het grootst zijn in
Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland, maar ook in
Griekenland, Frankrijk en Spanje zijn er veel OPC-liefhebbers. En
natuurlijk spelen ook groeimarkten zoals Rusland een rol.
De andere Corsa-modellen zijn even populair bij mannen als bij
vrouwen. Welke verhouding mannen/vrouwen verwacht u met de Corsa OPC
te bereiken?
Zoals voor alle OPC-modellen schatten we dat de nieuwe Corsa OPC
vooral zal worden gekocht door mannen tussen 25 en 40 jaar. Maar de
exacte cijfers laten we graag aan de markt over. Met de Zafira OPC
bijvoorbeeld, richtten we ons vooral op dynamische gezinnen, maar werd
hij uiteindelijk vooral gekocht door kinderloze koppels met twee
inkomens en een actieve levensstijl die vaak van het luxesegment
kwamen. En wanneer ik de reacties van mijn vrouwelijke collegaâs zie,
denk ik dat de Corsa OPC nog wel een andere verrassing in petto heeft.
OPC Line en OPC Collection: dynamische look voor auto en bestuurder
Klanten die op zoek zijn naar een sportieve outfit (hetzij voor
zichzelf, hetzij voor hun Opel), moeten niet verder zoeken dan het
OPC-gamma. Na de introductie van de nieuwe Astra heeft Opel met de OPC
Collection en OPC-carrosseriekits alles in huis om in de behoeften van
de OPC-fan te voorzien.
Met ruim 20.000 verkochte pakketten in 2006 worden de
OPC-carrosseriekits steeds populairder bij kopers van een nieuwe Opel:
75% van alle kits worden gekocht door nieuwe kopers en 25% door
huidige eigenaars. De sportieve OPC-carrosseriekits zijn leverbaar op
twee verschillende versies voor de Opel Corsa, Tigra TwinTop, Zafira
en Signum, en voor alle Astra- en Vectra-modellen.
Klanten krijgen de keuze tussen twee OPC-pakketten. Naargelang het
model en pakket omvatten ze een voorspoiler, een achterskirt, een
achterspoiler, zijdrempels in carrosseriekleur, bumpers in
sportdesign, donker getinte koplampen en achterlichten, een
dakspoiler, een driespaaks lederen stuurwiel en een
sportversnellingspookknop. De onderdelen zijn ook afzonderlijk
verkrijgbaar. Het OPC-gamma omvat bovendien sportieve lichtmetalen
velgen van 16 tot 18 inch en (naargelang het model) in verschillende
designs.
Alle componenten worden ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim door
de designers en ingenieurs die ook de looks en technologie van de
OPC-modellen verzorgen. Ze worden bovendien geproduceerd door dezelfde
leveranciers om de hoogste kwaliteitsnormen te verzekeren. Alle
onderdelen zijn perfect op elkaar afgestemd om optimale plaatsing en
functionaliteit te verzekeren. Wanneer men het pakket bestelt bij de
aanschaf van de auto, wordt het ook rechtstreeks in de Opel-fabriek op
de auto gemonteerd.
Dankzij de exclusieve collectie van nauwkeurig geselecteerde
accessoires en kleding, die door de Opel-dealers wordt aangeboden
onder de naam OPC Collection, kunnen eigenaars hun eigen verschijning
bovendien afstemmen op de dynamische vormgeving van hun auto. De stijl
en kleuren van de OPC-modellen komen terug in de hele collectie, van
de coole, elegante zonnebril en de exclusieve chronometer tot de
sportief-elegante pull-overs en jassen.
OPC Performance Training: sessie rijplezier met Manuel Reuter
Sinds oktober 2006 biedt Opel een OPC Performance Training aan.
Daartoe deed de fabrikant een beroep op een befaamd instructeur: met
ruim 200 DTM-races op zijn palmares speelt Manuel Reuter met zijn
vaardigheden en expertise als meest ervaren Opel-fabriekscoureur een
doorslaggevende rol in de training. Reuter is een meester in snelheid
en overziet persoonlijk elke sessie. Hij wordt bijgestaan door drie
ervaren instructeurs die stuk voor stuk kunnen bogen op een
indrukwekkende race- en rallyervaring.
In de eerste zes weken alleen al namen ruim 500 bestuurders â onder
wie heel wat eigenaars van een OPC-model â deel aan de Performance
Training in Opels testcentrum in Dudenhofen. Ze waren allemaal
uitermate enthousiast over de hele ervaring. In een evaluatie na de
sessie gaven ze een gemiddelde score van 6,8 op 7.
Die schitterende score mag eigenlijk niet verbazen. Met een kostprijs
van 480 euro is de OPC Performance Training niet alleen relatief
goedkoop ten opzichte van vergelijkbare initiatieven, maar met
elementen zoals de cursus autobeheersing biedt ze ook heel wat meer
dan een klassiek rijveiligheidsprogramma. Het circuit, dat speciaal
voor de trainingsessies werd aangelegd centraal in het testcentrum
(kostprijs: zoân ⬠500.000,-), is bijna 1 kilometer lang en werd
ontworpen naar het voorbeeld van een racecircuit. Hier vindt de
laatste praktijkles van de Performance Training plaats. Maar
daarvóór zijn er oefensessies over remmen en uitwijken,
bochtbeheersing, van rijstrook veranderen bij hoge snelheid en slalom.
Telemetrie: speciaal gps-systeem registreert elk manoeuvre
Dankzij een speciaal gps-systeem dat in de autoâs werd geplaatst,
kunnen deelnemers zien hoe goed ze het vermogen van de Astra OPC of
Vectra OPC onder controle hebben of hoe dicht ze de grenzen van de
rijdynamiek benaderen. Tijdens een laatste rit op het circuit wordt
elke acceleratie en elk remmanoeuvre geregistreerd en de resulterende
gegevens tonen de precieze afstand tot de pylonen.
Die informatie wordt steeds vergeleken met een ronde die Manuel Reuter
diezelfde ochtend aflegde om - ongeacht het weer - een representatieve
maatstaf te hebben. âWanneer ze deze gegevens in handen krijgen,
zeggen veel deelnemers dat dit stukje papier voor hen meer waard is
dan een trofee,â aldus Manuel Reuter.
Rit op de kombaan
Voordat de deelnemers het testcentrum verlaten, is er nog één
speciaal hoogtepunt: een rit op de kombaan. Het cirkelvormige circuit
met dwarshelling is bijna vijf kilometer lang en men kan er met
snelheden tot 225 km/u rijden zonder zijdelingse krachten. Dat
betekent dat de bestuurder alleen bij nog hogere snelheden actief moet
sturen.
In de Performance Training zelf ligt de nadruk op veiligheid en het
verbeteren van de rijcapaciteiten, maar het rijplezier is minstens
even belangrijk als de praktische aspecten. De deelnemers ervaren de
toptechnologie van de OPC-modellen en kunnen het volledige potentieel
van de wagens benutten.
AutoRai