AutoRai

Opel Corsa OPC: de krachtigste Corsa ooit

(3/12/2007)
Met de nieuwe Corsa OPC schakelt Opel een hogere versnelling in. Na de succesvolle marktintroductie van de vierde generatie van Opels bestseller vormt de OPC-versie voortaan de zuiverste uitdrukking van het dynamische karakter van de Corsa.

Een wendbaarheid en controle op topniveau garanderen puur rijplezier. Met de 141 kW/192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de compacte driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm wordt door de handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen overgebracht. Daarnaast kan de standaard âoverboostâ-functie het koppel indien nodig tijdelijk met ongeveer 15% opdrijven tot 266 Nm, voor een evenredige toename van de prestaties. Dit prestatieniveau garandeert het jongste lid van de sportieve OPC-familie, die in totaal vijf modellen telt, in alle omstandigheden een voortreffelijke trekkracht. Zo vraagt de acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling slechts 6,7 seconden. De Corsa OPC stelt zich tevreden met 7,9 liter benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit prestatieniveau. De eerste exemplaren staan in het voorjaar bij de Opel-dealers.

Design: afgeleid van sportwagens
De sportieve lijnen van de driedeurs Corsa komen nog beter tot hun recht in de OPC-versie. De dakspoiler en de krachtig gelijnde skirts aan de voor- én achterzijde, met opvallende openingen, zorgen ervoor dat de OPC de aandacht trekt. Elementen zoals de donkere, contrasterende diffuser met geïntegreerde, centraal geplaatste, driehoekige uitlaat en de speciaal ontworpen buitenspiegels zijn maar enkele van de vele voorbeelden die getuigen van de aandacht die de ingenieurs besteedden aan de verdere ontwikkeling van de opvallende, sportieve Corsa.

Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de typische OPC-dorpels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers en de (naargelang de kleur van de bekleding) blauw- of zilveromrande ventilatieroosters, trekt vooral het afgeplatte lederen sportstuur de aandacht. Nog een knipoog naar de wereld van de sportwagens is de center-ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de aluminium

pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer van het interieur. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen werden gezamenlijk ontwikkeld door Opel en Recaro. Deze stoelen, die niet zouden misstaan in een racewagen, bieden een optimale zijdelingse steun voor de bestuurder en de voorpassagier en beschikken over in de rugleuning geïntegreerde zijairbags, een primeur voor een neerklapbare contourstoel in een productieauto.

Onderstel op de Nordschleife van de Nürburgring getuned Het onderstel van de Corsa OPC heeft een unieke, zeer sportieve afstelling. Met intensieve testritten op de Nordschleife van de Nürburgring konden de ingenieurs een verfijnd evenwicht tussen een wendbaar weggedrag en een hoge mate van controle creëren. Enkele van de voornaamste wijzigingen zijn het sterkere asprofiel, dat de rolstijfheid met 25% verhoogt, een nieuwe afstelling van veren en schokdempers en een 15 mm verlaagde carrosserie. Ook het standaard uitschakelbare ESP-systeem werd afgestemd op het sportieve karakter van de auto. De nieuwe Corsa OPC wordt geleverd met 18â lichtmetalen velgen en 225/40 R18 banden. Het ruim bemeten 16â remsysteem met blauw gelakte remzadels staat garant voor een krachtige vertraging: de Corsa OPC kan rekenen op intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm vóór en 264 mm achter.

Progressief variabele stuurinrichting voor sportwagensensaties Een unicum in deze klasse is de progressief variabele stuurinrichting van de Corsa OPC, die een echt sportwagengevoel geeft. Met een verhouding van 13:1 op rechte stukken reageert het systeem al erg direct. Maar naarmate de stuurhoek toeneemt, stijgt ook het responsniveau, zodat de verhouding bij 90 graden 11,9:1 bedraagt. Die progressief variabele stuurinrichting zorgt er ook voor dat de respons bij grotere hoeken toeneemt tot 13,1:1 om de vereiste stuurinspanningen bij het manoeuvreren en parkeren te verminderen.

Brede range OPC-modellen
Met de introductie van de Corsa breidt het OPC-gamma van Opel uit tot vijf modellen. Bovenaan het gamma staat de Vectra OPC met een V6 turbomotor van 206 kW/280 pk, verkrijgbaar als GTS of Stationwagon. De Zafira OPC, âs werelds snelste in serie gebouwde compacte MPV met een topsnelheid van 231 km/u, heeft net als de Astra OPC een 177 kW/240 pk sterke 2-liter turbomotor. âDe OPC-modellen zijn high performance autoâs die het merk een extra dosis sensatie en passie geven. Daarom past de OPC-filosofie perfect bij de nieuwe Corsa, die zich positioneert als een jonge auto met een overvloed aan rijplezier,â aldus Alain Visser, Executive Director, European Opel Marketing.

Opel Corsa OPC â overzicht van de voornaamste gegevens: Lengte
4.040 mm
Breedte

1.713 mm
Hoogte

1.488 mm
Wielbasis

2.511 mm
Spoorbreedte voor/achter

1.485 / 1.478 mm
Leeggewicht (zonder bestuurder)

1.203 kg
Motor
Viercilinder turbo
Cilinderinhoud

1.598 cm3
Max. vermogen
141 kW (192 pk) bij 5.850 t/min
Max. koppel
230 Nm bij 1.980 - 5.800 t/min
Max. koppel met âoverboostâ-functie
266 Nm
Transmissie
Handgeschakelde zesversnellingsbak
Topsnelheid
225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u

7,2 seconden
Acceleratie van 80 tot 120 km/u in vijfde versnelling 6,7 seconden
Verbruik in de stad/buiten de stad/gemengd
10,5/6,4/7,9 liter
CO -emissies
190 g/km

Alle gegevens verwijzen naar het Europese basismodel met standaarduitrusting.
De verbruiksgegevens volgens 1999/100/EU houden rekening met het leeggewicht van de wagen zoals voorgeschreven door deze richtlijn. De gepubliceerde prestatiecijfers zijn mogelijk met het leeggewicht exclusief bestuurder plus 200 kg bagage.

Chassis Corsa OPC: grondige tuning op de Nürburgring Puur rijplezier stond bovenaan het prioriteitenlijstje bij de ontwikkeling van het onderstel van de Corsa OPC. Deze sportieve compacte auto kan dan ook prat gaan op een uitgewogen compromis tussen een levendig rijgedrag en uitgesproken controle. Het technisch team, bestaande uit specialisten afkomstig van de serieproductie en van de afdeling Special Vehicles, gebruikte de technische basis van de Corsa Sport om in samenwerking met de experts van Lotus Engineering een nog sportievere set-up te realiseren. De basistuning werd bepaald op het Spaanse testcircuit van Idiada en vervolgens verhuisde de ontwikkeling naar de Nordschleife van de Nürburgring. Ervaren chassisingenieurs vergeleken vijf testautoâs met verschillende afstellingen. Ook racecoureur en merkambassadeur Manuel Reuter maakte deel uit van het testteam. De gegevens die de testcoureurs op het circuit inzamelden, werden voortdurend gecontroleerd op de landwegen van het Eifel-gebergte rond de Nürburgring om na te gaan of ze ook tot uiting kwamen in de realiteit van het dagelijkse verkeer. Ook in Opels testcentrum in Pferdsfeld waren er dergelijke controleritten. De laatste proef was een speciale duurtest: over een periode van amper tien dagen moest de Opel Corsa OPC zijn duurzaamheid bewijzen met een 10.000 km lange uithoudingstest op de Nordschleife van de Nürburgring.

Het chassis van de OPC, dat met 15 mm werd verlaagd in vergelijking met de standaard Corsa, onderscheidt zich door een sterker achterasprofiel, dat de rolstijfheid met 25% verhoogt. De veren en schokdempers werden aan die nieuwe afstelling aangepast en de ingenieurs kozen de optimale parameters voor de gasschokdempers. Ook het standaard aanwezige uitschakelbare ESP-systeem werd afgestemd op het sportieve karakter van de auto. De nieuwe Corsa OPC is in Nederland geschoeid met lichtmetalen 7,5J x 18â velgen en 235/35 R18 banden. Het ruim bemeten 16â-remsysteem met blauw gelakte remzadels staat garant voor krachtige vertragingen: de Corsa OPC kan bogen op intern geventileerde schijfremmen met een diameter van 308 mm aan de voorzijde en 264 mm achter.

Progressief variabele stuurinrichting voor sportwagenprestaties Een primeur voor dit segment is de progressief variabele stuurinrichting van de Corsa OPC, die een echt sportwagengevoel geeft. Met een verhouding van 13,0:1 op rechte stukken reageert het systeem al erg direct. Maar naarmate de stuurhoek groter wordt, stijgt ook het responsniveau, zodat de verhouding bij 90 graden 11,9:1 bedraagt. De progressief variabele stuurinrichting zorgt er bovendien voor dat de respons bij grotere hoeken stijgt tot 13,3:1 om de vereiste stuurinspanningen bij het manoeuvreren en parkeren te verminderen.

Design: expressieve vormgeving met een passie voor de driehoek Het OPC-gamma was nog nooit zo uitgebreid en gevarieerd. Dat gaf het designteam de mogelijkheid om van de Corsa OPC een uitzonderlijke auto te maken. OPC-designer Ulli Hochmuth, die sinds 1999 verantwoordelijk is voor de vormgeving van Opels sportiefste modellen, zegt: âDe Corsa OPC richt zich op een aanzienlijk jonger publiek dan de rest van zijn gamma. Daarom hebben we de sportieve lijnen van de Corsa nog expressiever gemaakt. We wilden een onmiskenbare rijmachine creëren.â

De krachtige skirts vóór en achter met opvallende kieuwen geven de compacte, stoer ogende sportieve versie een krachtige uitstraling, terwijl de achterspoiler en donker contrasterende diffuser in de achterbumper zijn uiterlijk en de neerwaartse druk ten goede komen. De voor- en achterpartij worden met elkaar verbonden door sportief gelijnde zijdrempels en net als bij andere OPC-modellen onderscheidt het radiatorrooster zich door een dwarslat in carrosseriekleur.

De aandacht voor detail stond even hoog op het prioriteitenlijstje van de ontwerpers als de expressieve vormgeving, wat onder meer blijkt uit het veelvuldige gebruik van driehoeken. In de Corsa OPC gebruiken de designers deze vorm op tal van plaatsen: van de structuur van het radiatorrooster en de frames van de mistlampen tot de perfecte, centraal geplaatste driehoekige uitlaat in de achterbumper. De twee steunen op de unieke, dunne buitenspiegels vormen een driehoek en ook de spaken van de speciale, fijn afgewerkte lichtmetalen 18â-velgen zijn driehoekig. Zelfs het antisliprubber op de aluminium pedalen is gemakkelijk herkenbaar als onderdeel van de Corsa OPC.

Sportiviteit domineert ook de cockpit van de Corsa OPC. Naast de typische OPC-drempels, de chroomomrande instrumenten met rode wijzers en de (naargelang de kleur van de bekleding) blauw- of zilveromrande ventilatieroosters, trekt vooral het afgeplatte lederen sportstuur de aandacht. Nog een knipoog naar de wereld van de sportwagens is de center-ring in het stuur. De middenconsole in pianolakafwerking en de aluminium pedalen onderstrepen de sportieve en kwalitatieve sfeer van het interieur. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen werden in samenwerking met Recaro ontwikkeld. De stoelen, die uit een raceauto lijken te komen, bieden een optimale zijdelingse steun en beschermen bestuurder en voorpassagier met geïntegreerde zijairbags.

Motor: hoog prestatieniveau, nog meer koppel met âoverboostâ-functie De turbomotor van de Corsa OPC ontwikkelt 141 kW/192 pk bij 5.850 t/min. In vergelijking met de huidige turboversies van de Astra-generatie, werd de geleiding van de inductielucht en de uitlaatgassen verder geoptimaliseerd. Dat komt niet alleen het maximumvermogen van de motor ten goede, maar ook het koppel. Het maximumkoppel van 230 Nm is zo beschikbaar in een breed toerentalbereik tussen 1.980 en 5.850 t/min en wordt via de standaard gemonteerde zesversnellingsbak naar de voorwielen gestuurd. Bovendien kan de standaard âoverboostâ-functie het koppel indien nodig tijdelijk met ongeveer 15% verhogen tot 266 Nm, voor een evenredige stijging van de prestaties.

De combinatie van deze elementen zorgt ervoor dat de meest compacte van alle OPC-modellen de prestaties van een sportauto laat optekenen. De turbomotor stuwt de Corsa in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en maakt een top van 225 km/u mogelijk, terwijl de indrukwekkende tussenacceleraties het hoge koppel bewijzen: de driedeurs heeft aan 6,7 seconden voldoende om van 80 naar 120 km/u te versnellen in de vijfde versnelling. De Corsa OPC stelt zich tevreden met 7,9 liter benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit prestatieniveau.

Zijn ingenieuze, erg lichte constructie onderscheidt deze krachtbron van een standaardmotor. Inclusief aluminium lagerdeksel weegt het grijze gietijzeren motorblok namelijk slechts 27 kg. Dankzij het gebruik van aluminium is zware geluidsdemping voor de motor minder noodzakelijk.

In de Corsa OPC zijn de cilinderkop, het oliecarter en het speciaal voor de turbomotor ontwikkelde inlaatspruitstuk met een aan de zijkant gemonteerde gasklep allemaal van aluminium vervaardigd. De behuizing van de turbolader werd in het gegoten uitlaatspruitstuk geïntegreerd â een typisch Opel-ontwerp dat het gewicht en de reactietijd van de turbo optimaliseert. De watergekoelde turbolader werd door Opel ontwikkeld in samenwerking met specialist BorgWarner Turbo Systems (vroeger KKK). Hij kan prat gaan op een verfijnde geometrie, verbeterde materialen en een langere levensduur. Met een gewicht van 131 kg is de high performance motor uiterst licht en slechts 15 kg zwaarder dan zijn atmosferische tegenhanger. De nieuwe turbomotoren van concurrenten in deze inhoudsklasse zijn tot 15 kg zwaarder.

Ook de kleppentiming van de vierkleppenmotor werd geoptimaliseerd. In vergelijking met de atmosferische versie, daalde de nokkenasspreiding van 232º tot 223º, en de slag van de kleppen van 8,5/9,5 mm tot 7 mm. De maximale overdruk van 1,3 bar van de turbolader zorgt namelijk automatisch voor een goede vulling. Met een toerentalbegrenzing op 6.500 t/min onderscheidt de directe kleplichthoogte via afgeplatte klepstoters zich door een geoptimaliseerd gewicht en wrijving.

Met een boring/slag van 79/81,5 mm en een cilinderinhoud van 1.598 cm' levert de compacte OPC-motor topprestaties wat betreft specifiek vermogen (88 kW/120 pk per liter cilinderinhoud) en specifiek koppel (144 Nm per liter). Deze krachtbron is dan ook bij uitstek geschikt voor toekomstige modellen. De dicht bij de motor geplaatste katalysator en de nieuwe motorsturing die wordt gebruikt in hybridetechnologie, voldoen reeds aan de toekomstige Euro 5 emissienormen. Ook met de vereisten om te werken op aardgas (CNG) en biobrandstof (alcohol) werd vanaf de ontwerpfase rekening gehouden.

Van 192 tot 280 pk: vijfkoppige OPC-familie

Met de introductie van de nieuwe Corsa OPC heeft Opels familie van high performance modellen er in Nederland een vijfde telg bij. De OPC-versies wekken emoties op en vormen qua dynamiek de topmodellen in hun respectievelijke gammaâs. De vermogens lopen uiteen van 192 pk van de gloednieuwe Corsa OPC tot 280 pk (Vectra GTS OPC en Vectra Stationwagon OPC).

Hieronder het overzicht van alle OPC-versies:

Opel Astra OPC: compacte supersnelle hatchback

Met de Astra OPC dringt Opel diep door in het territorium van de gevestigde waardes onder de sportwagens. De voorwielaangedreven coupévormige driedeurs wordt aangedreven door een 177 kW/240 pk sterke 2-liter turbobenzinemotor die in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 244 km/u haalt. Het verbruik van 9,2 liter per 100 kilometer onderstreept de opmerkelijke efficiëntie van deze motor, die aan een sportief gespreide handgeschakelde zesversnellingsbak wordt gekoppeld.

Het opvallende uiterlijk identificeert de Astra OPC duidelijk als het topmodel in zijn gamma. Het carrosseriedesign met lage skirts voor, centrale luchtinlaat en grote 18â-velgen in het typische OPC-design met zes spaken (bandenmaat 225/40) verraden het dynamische potentieel van de auto, net als de centraal geplaatste, trapeziumvormige uitlaat. Binnenin dragen de Recaro-sportstoelen, de sportinstrumenten in OPC-design en de aluminium pedalen bij tot de ultrasportieve sfeer.

Het adjectief âhightechâ is beslist ook van toepassing op het chassis van de Astra OPC. Dat beschikt standaard namelijk over de IDSPlus-technologie (Interactive Driving System) met een elektronisch netwerk en coördinatie van de rijhulpsystemen zoals de elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus), de tractiecontrole (TC^Plus) en diverse functies van het uiterst krachtige 17â-remsysteem. Een belangrijk onderdeel van dit netwerk is het CDC-systeem, de elektronische dempersturing die de kenmerken van de schokdempers voortdurend en automatisch aanpast aan het wegdek, de bewegingen van de auto en de specifieke rijstijl van de bestuurder. Bovendien kan de bestuurder een nog sportievere stand selecteren door de SportSwitch in te drukken.

Omwille van zijn dynamisch potentieel werd de Astra OPC uitvoerig getest in de centra van Rüsselsheim, en werd een uitgebreid programma met afstellings- en duurtests op de Nordschleife van de Nürburgring en in Opels testcentrum in Dudenhofen afgewerkt. De compacte hot hatch sportwagen werd bijgeslepen door tweevoudig Le Mans-winnaar Manuel Reuter.

Opel Zafira OPC: sportieve MPV met uitzonderlijke rijdynamiek

De Opel Zafira OPC is niet alleen één van de snelste in serie gebouwde compacte MPVâs ter wereld, hij biedt ook een ongeëvenaarde mix van een sportieve rijdynamiek en een onovertroffen veelzijdigheid. Net als de Astra OPC wordt hij aangedreven door een 2-liter benzinemotor met 240 pk in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor stuwt de voorwielaangedreven MPV in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 231 km/u.

Het sportieve potentieel van de Zafira OPC komt ook in zijn design tot uiting: zo beschikt hij over een diepe skirt voor met centrale luchtinlaat om de motor te koelen en mistlampen in specifieke behuizingen, 18â-velgen in het exclusieve OPC-design met bandenmaat 225/40, geaccentueerde zijdrempels en een opvallende achterpartij met een dubbele trapeziumvormige uitlaat.

In het interieur wordt het exclusieve karakter van de auto benadrukt door een sportstuur, instrumenten en deurdrempels met OPC-design, en met name met de kwalitatieve Recaro-sportstoelen. De zevenzitter is optioneel verkrijgbaar met nappaleder en kan prat gaan op het flexibele en gepatenteerde Flex7-stoelsysteem, waarmee men hem in enkele seconden omvormt tot zes-, vijf-, vier-, drie- of tweezitter zonder dat de stoelen verwijderd hoeven te worden.

Net als de motor draagt de afstelling van het OPC-chassis bij aan het sportieve karakter en het hoge veiligheidsniveau. Dat wordt nog versterkt door het uiterst krachtige remsysteem en het IDSPlus2-systeem, de nieuwste generatie van het befaamde chassiscontrolesysteem. Dit systeem netwerkt en coördineert alle rijhulpsystemen zoals het ESPPlus, het TC^Plus, diverse remfuncties en de elektronische dempersturing (CDC). Het resultaat: een uitstekend en dynamisch weggedrag. Voor een nog sportiever weggedrag, kan de bestuurder de SportSwitch gebruiken om het chassis stijver af te stellen.

Opel Vectra GTS OPC en Vectra Stationwagon OPC: krachtig duo

Met de vijfdeurs Vectra GTS OPC en de Vectra Stationwagon OPC biedt Opel twee autoâs aan in het segment van de sportieve middenklassers. Ze zijn niet alleen de topmodellen van het Opel-gamma, maar behoren ook tot de krachtigste voorwielaandrijvers op de markt. Beide worden aangedreven door een 2,8 liter grote V6-motor van Opel met twin-scroll turbo en variabele kleppentiming. Dankzij hun vermogen van 206 kW/280 pk hebben de GTS en de Stationwagon nog slechts 6,3 respectievelijk 6,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren terwijl hun topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u.

Beide Opel Vectra OPC-versies hebben een diepe skirt voor en spotvormige mistlampen. Tot de hoogtepunten behoren de lichtmetalen 18â-velgen in exclusief OPC-design met zes spaken (bandenmaat 235/40) en uitgesproken deurdrempels. Beide modellen worden aan de achterzijde gekenmerkt door prominente bumpers met diffuser-achtige contouren, een discrete spoilerlip en een dubbele trapeziumvormige uitlaat.

In het interieur wordt de sportieve sfeer versterkt door de zijdrempels met OPC-design, de exclusieve Recaro-sportstoelen, het ergonomische driespaaks lederen stuur en een lederen sportversnellingspook, uniek ontworpen sportinstrumenten, speciale kleuren en een snelheidsmeter tot 300 km/u.

Om het sportieve weggedrag en het hoge actieve veiligheidsniveau te garanderen, beschikken beide Vectra OPC-modellen over het allernieuwste Interactive Driving System, IDSPlus2. Alle elektronische rijhulpsystemen â de elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus), de tractiecontrole (TC^Plus), de onderstuurcontrole (Understeer Control Logic, UCL), de Cornering Brake Control (CBC), diverse remfuncties en de elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) â zijn genetwerkt en gecoördineerd in een uitermate efficiënt systeem. Voor een nog sportiever weggedrag kan de bestuurder met behulp van de SportSwitch een stijvere en directere chassisafstelling selecteren. Het indrukwekkend sterke remsysteem biedt de remkracht van een rasechte sportwagen.

Naast het opwindende design, de toptechnologie en de uitstekende rijprestaties bieden de meest sportieve modellen van het Vectra-gamma ook een comfortuitrusting en een even volledige veiligheidsuitrusting met zes airbags, actieve hoofdsteunen voorin, het PRS-systeem (Pedal Release System) en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes.

Opel OPC-modellen: feiten en cijfers in chronologische volgorde
* 1997: Opel richt het Opel Performance Center (OPC) GmbH op
* 1999: Marktintroductie van de Astra OPC (atmosferische
2-litermotor, 118 kW/160 pk); de beperkte reeks van 3.000 exemplaren was binnen vier maanden uitverkocht
* 2001: Marktintroductie van de Zafira OPC (2-liter turbomotor, 147 kW/200 pk), ongeveer 12.000 exemplaren verkocht tot modelupdate in 2005

* 2002: Marktintroductie van de tweede generatie van de Astra OPC (2-liter turbomotor, 147 kW/200 pk) in driedeurs- en stationwagon versie

* 2005: Tot modelupdate in de zomer ongeveer 20.000 OPC-versies verkocht in Europa

* 2005: Marktintroductie van de huidige Astra OPC (2-liter turbomotor, 177 kW/240 pk)

* 2005: Marktintroductie van de tweede Zafira OPC (2-liter turbomotor, 177 kW/240 pk)

* 2005: Marktintroductie van de Vectra GTS OPC en Vectra Stationwagon OPC (2,8-liter V6 turbomotor, 188 kW/255 pk)
* 2006: Marktintroductie van de Meriva OPC (1,6-liter turbomotor, 132 kW/180 pk)*

* 2006: 2,8-liter V6-turbomotor met 206 kW/280 pk voor Vectra GTS OPC en Vectra Stationwagon OPC

* 2007: Marktintroductie van de Corsa OPC (1,6-liter turbomotor, 141 kW/192 pk)


* Niet beschikbaar op de Nederlandse markt

Stoelen: sportief contourdesign, nieuwe geometrie

Met een perfecte zijdelingse steun â het belangrijkste kenmerk van elke sportstoel â, een ideale rijhouding voor lange ritten en een hoge mate van stoelcomfort voor inzittenden met welk postuur dan ook, zijn de voorstoelen van de Corsa OPC van alle markten thuis. De stoelen, die door Opel en Recaro samen werden ontworpen, zien er niet alleen uit alsof ze uit een racewagen komen, maar zijn ook gebaseerd op een kunststof frame. Dat heeft als voordeel dat de contouren en de drukverdeling beter gecontroleerd kunnen worden dan bij de klassieke, in serie gebouwde personenwagenstoelen met stalen frame. De stoelen van de Corsa worden gemaakt door een thermoplastisch spuitgietprocédé met glasvezel om het plastic te verstevigen.

De integratie van hoofdsteunen en zijairbags garandeert een hoge mate van veiligheid. Door de overeenkomstige uitsparingen in de rugleuning kan men achteraf vierpuntsgordels monteren. Dat gaat echter niet ten koste van het gebruiksgemak, want de OPC-stoelen zijn voorzien van het bekende Easy Entry-systeem voor een vlotte toegang tot de achterbank. De hoogteregeling is standaard, net als de verwarmde voorstoelen voor het optionele interieur in nappaleder.

De geometrie van de nieuwe stoelen combineert een goede zijdelingse steun met een comfortabele zithouding. âWe hebben de zitting zodanig ontworpen dat ze achter smaller is voor een goede ondersteuning en vóór breder om voldoende ruimte te bieden voor de benen, verduidelijkt Armin RoÃmann, Design Engineer. De vorm werd ontworpen met behulp van het computergestuurde menselijke model RAMSIS. De ergonomie en het comfort op lange ritten werden in een reeks verschillende praktische tests geëvalueerd door stoelexperts. Zo werden er in de prototypemodellen sensoren gebruikt om op lange ritten op een objectieve manier te bepalen of de bestuurder al dan niet comfortabel zit. Als de bestuurder de houding over een lange periode kan aanhouden, is de ergonomie optimaal.

De nieuwe OPC-stoel doorstond deze test met glans en dat geldt ook voor een andere controle: in Opels testcentrum in Dudenhofen probeerden werknemers met de meest uiteenlopende gestaltes de stoelen uit. Daarna gaven ze punten voor criteria zoals de instap, de stoelpositie, zijdelingse steun en lendensteun. De zijairbags in de sportstoelen van de Corsa OPC zijn eveneens een innovatie. Ze werden door Opel en Recaro ontwikkeld en werden in de rugleuning geïntegreerd, een primeur voor in serie gebouwde, neerklapbare contourstoelen.

Nürburgring: tweede thuis van Opel en OPC

Eind 2006 gingen Adam Opel GmbH en Nürburgring GmbH een strategisch partnerschap aan dat de traditionele connectie tussen beide ondernemingen een formeler karakter gaf. Het contract, dat in eerste instantie werd afgesloten voor een periode van drie jaar, omvat het exclusieve gebruik van het Grand Prix-circuit en de Nordschleife voor voorstellingen, perspresentaties en speciale evenementen. De verhoogde aanwezigheid van het OPC-logo op en om de Nürburgring en de genetwerkte communicatie-initiatieven tussen beide ondernemingen maken eveneens deel uit van de overeenkomst.

Beide partijen zien het partnerschap als een uitstekende basis voor synergieën. âDe Nürburgring is al sinds mensenheugenis ons thuiscircuit voor de autosport en de ontwikkeling van productiemodellen. Trouwens, al onze OPC-modellen worden hier afgesteld,â verklaarde Alain Visser, Opel Executive Director Sales, Marketing en Aftersales, om het belang van de âRingâ te benadrukken. Dr. Walter Kafitz, Director van Nürburgring GmbH, voegde eraan toe dat "Opel en de Nürburgring twee merken met een rijke traditie zijn, twee merken met een grote populariteit en gemeenschappelijke interesses. Dat willen we in de toekomst sterker benadrukken."

Traditiegetrouw: vier miljoen ontwikkelings- en testkilometers sinds 1960

De âRingâ, die voor heel wat mensen synoniem is met autosport en legendarische races, speelt een even belangrijke rol in de chassis- en ophangingsontwikkeling voor de productiemodellen van Opel. Sinds 1960 heeft Opel al ruim vier miljoen test- en ontwikkelingskilometers afgelegd op het circuit. Op het 20,8 kilometer lange circuit in het Eifel-gebergte, dat ook door de adembenemende beboste heuvels (de âgroene helâ) kronkelt en een hoogteverschil van 290 meter overbrugt, werden klassiekers zoals de Opel GT en de Commodore GS/E tot het uiterste gedreven.

âMet zijn combinatie van bochten, hellingen en diverse wegoppervlakken leunt de âRingâ dichter bij de realiteit van het rijden aan dan welk ander circuit ook ter wereld,â aldus chassisingenieur Otwin Fleischmann. âOm die reden is het een perfecte aanvulling op de testcentra in Dudenhofen en Pferdsfeld en op de testlaboratoria in het ITDC-centrum in Rüsselsheim (International Technical Development Center)â.

Op de Nordschleife van de Nürburgring worden alle mogelijke aspecten van het weggedrag getest: rijgedrag en remstabiliteit in extreme omstandigheden, rol- en duikneigingen, banden en nog veel meer. De âRingâ slaagt erin om de afstelling van een chassis tot in het kleinste detail bloot te leggen. Onverbiddelijk. En onvervangbaar.

Daarom is Opel het hele testseizoen lang aanwezig op de Nürburgring, van eind maart tot midden september. Naargelang het type en de omvang van het huidige testprogramma zijn er tot 15 testingenieurs en monteurs gestationeerd op dit cruciale ontwikkelingscircuit. Permanente gasten op het circuit zijn de OPC-modellen: als meest sportieve modellen in het modellengamma moeten ze telkens opnieuw hun duurzaamheid op de limiet bewijzen.

De verscheidene kenmerkende circuitsecties testen de duurzaamheid van het chassis tot het uiterste. In de 'Schwedenkreuz', bijvoorbeeld, analyseren testcoureurs de zelfsturende eigenschappen bij hoge snelheden en in de 'Arembergâ die daarop volgt, gaan ze na in welke mate de achterkant uitbreekt in scherpe bochten. Secties zoals de âMetzgesfeldâ, 'Wehrseifenâ en âSchwalbenschwanzâ benadrukken het stuurgedrag van de auto op de limiet â treedt er onderstuur op, blijft de auto neutraal of heeft hij de neiging rond zijn verticale as te gieren, met een mogelijke spin tot gevolg? Stuk voor stuk vragen waarop de âRingâ een duidelijk antwoord biedt.

âFuchsröhreâ en âTiergartenâ zijn vreemde namen en al even moeilijk in te schatten. In deze bochten duikt de auto met hoge snelheid een vallei in en wordt hij van alle kanten meedogenloos aangevallen. De ophanging wordt tot het uiterst uitgerekt en de flexie- en torsiestijfheid van de coureurs worden zwaar op de proef gesteld. Het tegenovergestelde gebeurt met de sprong aan de 'Pflanzengarten' waar de auto steeds lichter en lichter wordt om vervolgens door de lucht te vliegen en tot slot hard te landen. Hier worden de grip en balans tot het uiterste getest. En dan is er ten slotte het lange rechte stuk aan de âDöttinger Höheâ, een uitgelezen testsectie voor abrupte uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheden die de allerhoogste controleerbaarheid en stabiliteit eisen van de auto.

Het belangrijkste meetinstrument op de Nordschleife is echter de bestuurder. De subjectieve indrukken van de ervaren testingenieurs bieden immers doorslaggevende informatie voor de afstelling van de auto. De OPC-modellen omvatten de kennis en ervaring van twee voormalige Opel fabriekscoureurs, die tot de beste en meest succesvolle toerwagencoureurs van Europa behoren: Manuel Reuter en Joachim Winkelhock. Ze zijn allebei erg vertrouwd met de Nürburgring en zijn de voornaamste leden van het testteam tijdens de afstellingstesten. In oktober 2005 vestigde Manuel Reuter een nieuw record voor autoâs in de klasse tot twee liter toen hij met een Astra OPC een ronde door de âgroene helâ aflegde in 8 minuten, 35 seconden en 93 hondersten. Met een Zafira OPC haalde hij in mei 2006 een vergelijkbare krachttoer uit in de klasse van de MPVâs met een snelste rondetijd van 8 minuten, 54 seconden en 38 honderdsten.

âVolgens mij wordt hij de volgende bestsellerâ

Michael F. Meyer, Director Product Marketing, staat aan het hoofd van Opels OPC-team voor productiemodellen. Een interview over verkoopcijfers, uitrusting en productie.

Vraag: In 1999 werd de Astra OPC geïntroduceerd als het allereerste OPC-model. Hoeveel OPC-exemplaren zijn er sindsdien op de Europese wegen beland?

Tussen 1999 en het einde van 2006 hebben we in heel Europa in het totaal 30.000 OPC-modellen verkocht. De Astra OPC is de populairste versie in het huidige gamma: daarvan vonden in 2006 alleen al bijna 4.500 exemplaren een eigenaar. Dat is een opmerkelijk succes en nog positiever voor ons is dat OPC-klanten een duidelijke voorkeur hebben voor erg goed uitgeruste autoâs. Zo beschikt ongeveer 60% van de Vectraâs OPC over een navigatiesysteem. Dat is heel wat meer dan in de basismodellen. Dat geldt trouwens ook voor de optie Adaptive Forward Lighting en het lederen interieur, die door respectievelijk 30 en 40 procent meer klanten worden gekozen. Ook in de Astra OPC zijn deze voorzieningen 30 tot 40 procent populairder dan in de basisversies.

En hoe populair is OPC-blauw?

In de Astra, Zafira en Vectra OPC-modellen kiest bijna 50% van de klanten voor OPC-blauw. Zoals bekend zijn de modellen ook verkrijgbaar in aantrekkelijk Magma Red, Star Silver en Sapphire Black.

Wat is uw verkoopdoelstelling voor de nieuwe Corsa OPC?

Wat mij betreft wordt hij de nieuwe bestseller. Van maart tot eind 2007 verwachten we ongeveer 3.000 nieuwe registraties. Het spreekt voor zich dat we in het eerste volledige verkoopjaar, 2008, nog meer exemplaren willen verkopen. De vraag zal wellicht het grootst zijn in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland, maar ook in Griekenland, Frankrijk en Spanje zijn er veel OPC-liefhebbers. En natuurlijk spelen ook groeimarkten zoals Rusland een rol.

De andere Corsa-modellen zijn even populair bij mannen als bij vrouwen. Welke verhouding mannen/vrouwen verwacht u met de Corsa OPC te bereiken?

Zoals voor alle OPC-modellen schatten we dat de nieuwe Corsa OPC vooral zal worden gekocht door mannen tussen 25 en 40 jaar. Maar de exacte cijfers laten we graag aan de markt over. Met de Zafira OPC bijvoorbeeld, richtten we ons vooral op dynamische gezinnen, maar werd hij uiteindelijk vooral gekocht door kinderloze koppels met twee inkomens en een actieve levensstijl die vaak van het luxesegment kwamen. En wanneer ik de reacties van mijn vrouwelijke collegaâs zie, denk ik dat de Corsa OPC nog wel een andere verrassing in petto heeft.

OPC Line en OPC Collection: dynamische look voor auto en bestuurder

Klanten die op zoek zijn naar een sportieve outfit (hetzij voor zichzelf, hetzij voor hun Opel), moeten niet verder zoeken dan het OPC-gamma. Na de introductie van de nieuwe Astra heeft Opel met de OPC Collection en OPC-carrosseriekits alles in huis om in de behoeften van de OPC-fan te voorzien.

Met ruim 20.000 verkochte pakketten in 2006 worden de OPC-carrosseriekits steeds populairder bij kopers van een nieuwe Opel: 75% van alle kits worden gekocht door nieuwe kopers en 25% door huidige eigenaars. De sportieve OPC-carrosseriekits zijn leverbaar op twee verschillende versies voor de Opel Corsa, Tigra TwinTop, Zafira en Signum, en voor alle Astra- en Vectra-modellen.

Klanten krijgen de keuze tussen twee OPC-pakketten. Naargelang het model en pakket omvatten ze een voorspoiler, een achterskirt, een achterspoiler, zijdrempels in carrosseriekleur, bumpers in sportdesign, donker getinte koplampen en achterlichten, een dakspoiler, een driespaaks lederen stuurwiel en een sportversnellingspookknop. De onderdelen zijn ook afzonderlijk verkrijgbaar. Het OPC-gamma omvat bovendien sportieve lichtmetalen velgen van 16 tot 18 inch en (naargelang het model) in verschillende designs.

Alle componenten worden ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim door de designers en ingenieurs die ook de looks en technologie van de OPC-modellen verzorgen. Ze worden bovendien geproduceerd door dezelfde leveranciers om de hoogste kwaliteitsnormen te verzekeren. Alle onderdelen zijn perfect op elkaar afgestemd om optimale plaatsing en functionaliteit te verzekeren. Wanneer men het pakket bestelt bij de aanschaf van de auto, wordt het ook rechtstreeks in de Opel-fabriek op de auto gemonteerd.

Dankzij de exclusieve collectie van nauwkeurig geselecteerde accessoires en kleding, die door de Opel-dealers wordt aangeboden onder de naam OPC Collection, kunnen eigenaars hun eigen verschijning bovendien afstemmen op de dynamische vormgeving van hun auto. De stijl en kleuren van de OPC-modellen komen terug in de hele collectie, van de coole, elegante zonnebril en de exclusieve chronometer tot de sportief-elegante pull-overs en jassen.

OPC Performance Training: sessie rijplezier met Manuel Reuter

Sinds oktober 2006 biedt Opel een OPC Performance Training aan. Daartoe deed de fabrikant een beroep op een befaamd instructeur: met ruim 200 DTM-races op zijn palmares speelt Manuel Reuter met zijn vaardigheden en expertise als meest ervaren Opel-fabriekscoureur een doorslaggevende rol in de training. Reuter is een meester in snelheid en overziet persoonlijk elke sessie. Hij wordt bijgestaan door drie ervaren instructeurs die stuk voor stuk kunnen bogen op een indrukwekkende race- en rallyervaring.

In de eerste zes weken alleen al namen ruim 500 bestuurders â onder wie heel wat eigenaars van een OPC-model â deel aan de Performance Training in Opels testcentrum in Dudenhofen. Ze waren allemaal uitermate enthousiast over de hele ervaring. In een evaluatie na de sessie gaven ze een gemiddelde score van 6,8 op 7.

Die schitterende score mag eigenlijk niet verbazen. Met een kostprijs van 480 euro is de OPC Performance Training niet alleen relatief goedkoop ten opzichte van vergelijkbare initiatieven, maar met elementen zoals de cursus autobeheersing biedt ze ook heel wat meer dan een klassiek rijveiligheidsprogramma. Het circuit, dat speciaal voor de trainingsessies werd aangelegd centraal in het testcentrum (kostprijs: zoân ⬠500.000,-), is bijna 1 kilometer lang en werd ontworpen naar het voorbeeld van een racecircuit. Hier vindt de laatste praktijkles van de Performance Training plaats. Maar daarvóór zijn er oefensessies over remmen en uitwijken, bochtbeheersing, van rijstrook veranderen bij hoge snelheid en slalom.

Telemetrie: speciaal gps-systeem registreert elk manoeuvre

Dankzij een speciaal gps-systeem dat in de autoâs werd geplaatst, kunnen deelnemers zien hoe goed ze het vermogen van de Astra OPC of Vectra OPC onder controle hebben of hoe dicht ze de grenzen van de rijdynamiek benaderen. Tijdens een laatste rit op het circuit wordt elke acceleratie en elk remmanoeuvre geregistreerd en de resulterende gegevens tonen de precieze afstand tot de pylonen.

Die informatie wordt steeds vergeleken met een ronde die Manuel Reuter diezelfde ochtend aflegde om - ongeacht het weer - een representatieve maatstaf te hebben. âWanneer ze deze gegevens in handen krijgen, zeggen veel deelnemers dat dit stukje papier voor hen meer waard is dan een trofee,â aldus Manuel Reuter.

Rit op de kombaan

Voordat de deelnemers het testcentrum verlaten, is er nog één speciaal hoogtepunt: een rit op de kombaan. Het cirkelvormige circuit met dwarshelling is bijna vijf kilometer lang en men kan er met snelheden tot 225 km/u rijden zonder zijdelingse krachten. Dat betekent dat de bestuurder alleen bij nog hogere snelheden actief moet sturen.

In de Performance Training zelf ligt de nadruk op veiligheid en het verbeteren van de rijcapaciteiten, maar het rijplezier is minstens even belangrijk als de praktische aspecten. De deelnemers ervaren de toptechnologie van de OPC-modellen en kunnen het volledige potentieel van de wagens benutten.