Gemeente Gouda


persbericht: mobiliteitsplan kapstoknota voor verkeer en vervoer (12-3-2007)

Het Mobiliteitsplan 2007-2020 geeft de Goudse ambities op het gebied van verkeer en vervoer weer. Het plan laat zien dat de gemeente oog heeft voor de behoefte van mensen zich te kunnen verplaatsen op een zo comfortabel en snel mogelijke manier. Duidelijk is ook dat de mobiliteitsbehoefte zo groot is dat er faciliterende en vaak ook regulerende maatregelen nodig zijn. Het is die combinatie van maatregelen en het aanleggen van voorzieningen die uiteindelijk het antwoord zijn op vragen van bereikbaarheid, doorstroming en parkeren.

Burgemeester en wethouders hebben het Mobiliteitsplan aangeboden aan de gemeenteraad om de ambities en keuzes op het gebied van mobiliteit tot 2020 vast te stellen. Beleid op hoofdlijnen voor de gehele stad. Het plan is een kader voor het maken van deelplannen op het gebied van verkeer en vervoer. Per thema wordt de hoofdlijn van beleid weergegeven. Dat thema krijgt een uitwerking tot een concreet pakket van maatregelen. Het Mobiliteitsplan is een kapstoknota voor verschillende deelnotas die leiden tot concrete maatregelen en uitvoeringsplannen.

Gouda fietst nog beter door
In elk geval merkt de burger dat we de fietser hoge prioriteit geven op lokaal niveau en dat we de komende jaren zichtbare maatregelen nemen voor de fietser, zegt verantwoordelijk wethouder Harro Janssen. Zo zullen we bijvoorbeeld de stallingen in het kernwinkelgebied en bij het station in 2007 gaan uitbreiden. We pakken gevaarlijke kruisingen aan zoals de beide kruisingen Bloemendaalseweg - Ridder van Catsweg. Ook gaan we de komende jaren de route onder het spoor bij de Winterdijk verbeteren en er komt een fietsstrook of -pad langs de Buchnerweg.

Minder zichtbaar, maar zeker zo belangrijk is dat er meer aandacht besteed gaat worden aan fietslessen op scholen. Voor basisscholen komt er een vakleerkracht verkeer die kinderen praktische verkeerseducatie geeft. Eerst oefenen op het schoolplein en daarna in het verkeer. Ook voor senioren en allochtonen komen meer mogelijkheden voor fietslessen.

Verkeerslichten zullen fietsvriendelijker worden afgesteld zodat de fietser minder lang hoeft te wachten. Bij het onderhoud van wegen besteedt de gemeente extra aandacht aan de kwaliteit van de fietspaden. De gemeente vervangt zo veel mogelijk tegelfietspaden door asfalt.

Openbaar vervoer
De RijnGouweLijn krijgt de komende jaren veel aandacht. De bushaltes worden toegankelijker gemaakt voor mensen met een beperking. De busroutes krijgen zo weinig mogelijk drempels die hinderlijk zijn voor de passagier en chauffeur. Het busstation wordt de komende jaren verplaatst naar de andere kant van het spoor.

Voetgangers
Bepaalde veelgebruikte looproutes krijgen een betere inrichting en betere oversteekbaarheid van wegen. Op langere termijn is het de bedoeling de hele binnenstad om te vormen tot een zogenaamde SlowCity, waar het gemotoriseerde verkeer te gast is in het domein van de voetganger en fietser.

Autoverkeer
Burgemeester en wethouders vinden de doorstroming van het verkeer van groot belang. De Zuidwestelijke randweg en de tunnels onder het spoor moeten de bereikbaarheid van Gouda verbeteren. De ontsluiting van de binnenstad wil de gemeente waarborgen door parkeren in de schil te combineren met een buspendel naar de binnenstad. Deze oplossingen tegen verkeerscongestie dragen bij aan de doorstroming van het verkeer en versterkt de belevingswaarde van het, historisch, centrum.