SP Tilburg


Opnieuw acties tegen Essent-spookrekeningen nodig

12-03-2007 * Honderden bewoners van de Hart van Brabantlaan hebben opnieuw hoge eindafrekeningen van Essent ontvangen. De SP gaat met de bewoners actie voeren tegen deze spookrekeningen. SP raadslid Paul Huijgen: "Essent lijkt wel een zevenkoppig monster: hak je links een hoofd eraf, komt er rechts meteen een bij". Hij refereert aan tal van eerdere acties die de SP met bewoners heeft gevoerd tegen onzinnige rekeningen van Essent.

Bewoners worden nu opgeroepen hun klachten over absurde eindafrekeningen te melden. Inmiddels is een brief verstuurd naar Essent om hen fijntjes te herinneren over de harde afspraken die eerder zijn gemaakt over de behandeling van hun klanten en het afschrijven van eindafrekeningen. Huijgen: "Er zou overleg zijn met klanten en bovendien zouden bedragen hoger dan het maandbedrag niet automatisch meer worden afgeschreven". Hij vreest dat Essent niet genoeg heeft geleerd van de afgelopen jaren.

Huijgen: "Daarnaast bestaat ook zeer terechte twijfel over de berekeningen die Essent maakt. Deze woningen zijn de afgelopen jaren béter geïsoleerd, en dan zouden mensen nu ineens twee keer zoveel stoken? Ik kan 't me niet voorstellen. Essent zal dat moeten uitleggen".

Met het actiecomité van Hart van Brabantlaanbewoners eist Huijgen nu binnen twee weken een bewonersavond waarin Essent tekst en uitleg komt geven en nogmaals bevestigt zich te houden aan eerder gemaakte afspraken over behandeling van klanten, hun klachten en hun eindafrekeningen.

Meer informatie: Paul Huijgen, 013-5351687 / 06-23352263

Bijlagen: pamflet Hart van Brabantlaan en brief aan Essent

Actie op uw hoge Essentrekeningen Hart van Brabantlaan

Comité "Geen (Es)cent te veel"

Tilburg, 12 mrt 2007

Beste bewoner van Grote Eik- en Populierenflat,

Onlangs kreeg u de jaarrekening 2006 van Essent, en naderhand kreeg u nog een brief met hun verklaring waarom de rekening (veel) hoger is dan vorige jaren, althans: veel mensen moeten fors bijbetalen, en soms zijn er bedragen van honderden of meer dan 1000 euro zelfs in een klap van giro of bank afgeschreven ! Let u goed op: misschien hoeft u niet veel bij te betalen of krijgt u zelfs geld terug . maar uw verbruik heeft Essent wel tweemaal zo hoog dan voorgaande jaren berekend, en u zou dus - als die berekening niet klopt - eigenlijk dik geld terug moeten krijgen !!

En volgens ons klopt het niet, dat méérgebruik: mensen die hun gebruik bijhouden zien al die jaren lang een constant gebruik, dus de vraag is dan: wanneer is die meter dan in hemelsnaam kapot gegaan ? Bovendien: bij de renovatie kregen de flats dubbele ramen en tochtprofielen, dat levert toch eerder minder gebruik op ? En die zachte winters: u stookte toch veel minder !

Veel mensen komen echt in geldzorgen door Essent. We hebben dit in 2004 al eerder mee gemaakt, en met actie succes gevoerd in Kruidenbuurt, Noord en Goirke. Essent treedt nu met voeten de afspraken die toen met het SP comite "Geen (Es)cent te veel" gemaakt zijn (z.o.z.).

Over de hele situatie hebben we een brief op poten naar Essent geschreven, na overleg met een aantal bewoners, en wij vragen u om uw steun en handtekening onder onze eisen.

Zet uw handtekening, en lever de strook in, op een van de volgende adressen: "Geen (Es)cent te veel"/SP, Piushaven 29, 5017 AN Tilburg - en: Hart van Brabantlaan nrs 519, 447, 435 en 839


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ondergetekende eist, dat Essent op een binnen twee weken door het comité georganiseerde bewonersavond reageert op de volgende eisen van ons bewonerscomité:


1. de door Essent verzonden jaarrekeningen 2006 worden ingetrokken, en de automatisch geïncasseerde of overgemaakte betalingen worden teruggestort;
2. doorberekening van een - door een nieuwe meter - (terecht) hoger gemeten warmtever-bruik geschiedt pas vanaf de kennisgeving door Essent van dit nieuwe feit (brief 27.02!);
3. Essent levert nieuwe eindafrekeningen, volgens een af te spreken formule (bijv.: berekend op basis van afgelopen jaren in rekening gebrachte verbruik en bedragen);
4. Essent toont feitelijk en controleerbaar aan dat de bedoelde meter kapot was en ook vervangen en geijkt is, voordat (voor 2007 e.v. jaren) een andere berekening volgt;
5. desgewenst houdt Essent spreekuren voor de bewoners, om hen alles duidelijk te maken en fatsoenlijk af te werken;
6. Essent dient eerdere afspraken inzake informatie, klantvriendelijke bejegening, het niet-afschrijven via incasso van hogere bedragen dan het maandelijkse voorschot, en het aanbieden van betalingsregelingen in acht te nemen.

Naam: ...................

Adres: ....................

Handtekening: ................
Het kan zijn dat u nog geen eindafrekening van Essent gehad heeft - bijv. als uw meterstand nog niet is opgenomen of door uzelf is doorgegeven. Maar in principe hangt u hetzelfde boven het hoofd en is dit pamflet ook voor u van belang !

WAT KUNT U NU DOEN ??


1. de actie steunendoor uw handtekening onder de eisen aan Essent in te leveren !
2. het bedrag van uw eindafrekening nu nog niet betalen; u doet dat pas als onze eisen besproken zijn en we weten hoe het er voor staat;
3. het bedrag dat door Essent per incasso betaald is terugvorderen bij bank of giro (bel daarvoor even naar uw bank/giro);
4. naar de bewonersavond komen - let op ons volgend pamflet;
5. als u vragen over deze brief en actie heeft, kunt u ook contact opnemen met: SP Hulpdienst, tel. 's avonds 19-21.u. 013 - 580 23 20 (komende twee weken)

Afspraken die Essent bij eerdere acties met het comité "Geen (Es)cent te veel" gemaakt heeft en die ze nu weer "vergeten" lijken:
* tevoren aankondiging wanneer mensen veel hogere eindafrekeningen gaan krijgen;
* geen automatische afschrijving van het jaarbedrag, hoger dan het bedrag van het maandelijks voorschot;

* bij niet door klantgedrag ontstane betalingsproblemen automatisch de mogelijkheid voor een betalingsregeling aanbieden.

Namens het comité "Geen (Es)cent te veel", Paul Huijgen, raadslid SP (06 -233 522 63) en o.a. Ben Wolbert, Ria Hazelhof, Wim Weijters, William Hendriks, bewoners Hart van Brabantlaan, Tilburg

belangrijk,
goed lezen
en bewaren

---- --
Aan: Directie Essent
Postbus 1484
5200 BM 's-Hertogenbosch

Van: Paul Huijgen, voorzitter comité "Geen (Es)cent te veel" p/a Piushaven 29, 5017 AN Tilburg
E-mail: paulhuijgen@tomaatnet.nl

Tilburg, 11.03.2007

Geachte Directie,

Honderden bewoners aan de Hart van Brabantlaan in Tilburg (uit Grote Eik- en Populierenflat) hebben onlangs van U hun eindafrekeningen over 2006, en na vele reacties een "tekst en uitleg" gevende brief van u gekregen. Diversen van hen hebben de SP en mij gealarmeerd, en gevraagd of wij - net als in voorgaande jaren in drie andere buurten in Tilburg - iets met en voor hen wilden ondernemen. Vandaar dit schrijven, met onze kijk op de zaak en een aantal concrete verzoeken en eisen.


1. De door Essent gevolgde procedures zijn in strijd met eerdere afspraken n.a.v. eerdere acties bij soortgelijke rampzalige- en spook-rekeningen (in Kruidenbuurt, Tilburg Noord en Goirke, 2004/5); Essent heeft toen o.a. afgesproken voortaan: . met duidelijkere en tijdige informatie naar bewoners te komen; . geen bedragen via de automatische incasso af te schrijven, groter dan het maandelijkse voorschot; . tevoren klanten te waarschuwen wanneer, om wat voor reden ook, aannemelijk is dat hun eindafrekening veel hoger zal uitvallen dan via de voorschotten betaald is; . bij niet door klantgedrag ontstane betalingsproblemen meteen de mogelijkheid voor een betalingsregeling aan te bieden;
- zie afspraken, o.a. bevestigd in mail van 06.07.2004 (bijlage 1) van Lique.van.der.Mierden@essent.nl namens Berend.Jan.Taken@essent.nl. Wij vinden het teleurstellend dat u deze afspraken weer vergeten bent, en dat u op het punt van fatsoenlijke behandeling van uw klanten kennelijk niet veel van voorgaande jaren geleerd heeft - u jaagt hier veel (vooral oude) mensen met uw klantonvriendelijk gedrag de stuipen op het lijf !


2. wij hebben behoorlijke twijfels bij de verklaring die u in uw brief van 27.02.2007 geeft (de warmtemeter zou niet het juiste warmteverbruik aangegeven hebben, is in 2005 vervangen, en nu krijgen dus de verbruikers op basis van een nu zogenaamd juist gemeten, meer dan 2x !! zo groot warmteverbruik een veel hogere eindafrekening): enkele bewoners hebben namelijk jarenlang hun jaarlijkse genoteerd, en dat is over alle jaren zeer constant; dat betekent dat er geen moment aanwijsbaar is waarop de meter de afgelopen 10 jaar kapot gegaan zou zijn en foute standen aangaf!


3. deze exorbitante verhoging van verbruik en rekening is ook merkwaardig in het licht van a. de renovatie van beide flats: vanaf 2005 zit(ten) er overal dubbel glas en tochtprofielen, dus alles is beter geïsoleerd en dat zou minder warmteverbruik moeten opleveren; b. de zachte winterperiodes in het jaar 2006 !


4. het feit dat Essent nu pas aan bewoners te kennen heeft gegeven dat zij - volgens Essent ! - over 2006 hoger uitkomen met hun warmteverbruik en hun eindafrekening, en zelfs pas daarna en na veel telefoontjes van bewoners met een verklaring daarvoor komt , betekent volgens ons - ook gezien boven onder 1. gemelde afspraken - dat pas vanaf deze kennisgeving een hoger verbruik in rekening gebracht mag worden, en ook dat pas nadat door Essent feitelijk en controleerbaar is aangetoond dat verkeerde meterstanden inderdaad de juiste verklaring bieden.

Wij stellen dan ook voor, dat Essent op een door ons binnen twee weken georganiseerde bewonersavond ingaat op bovengenoemde bezwaren en argumentatie onzerzijds, en dan ook reageert op de volgende eisen van de bewoners:


1. (eventuele) doorberekening van een - door een nieuwe meter - (terecht) hoger gemeten warmteverbruik geschiedt pas vanaf kennisgeving door Essent van dit nieuwe feit (zoals gedaan op 27.02.2007);
2. de door Essent verzonden jaarrekeningen 2006 worden ingetrokken, en de automatisch geïncasseerde of overgemaakte betalingen worden teruggestort;
3. Essent levert nieuwe eindafrekeningen, volgens een met de bewoners af te spreken formule (bijv.: berekend op basis van afgelopen jaren in rekening gebracht verbruik en bedragen);
4. Essent toont feitelijk en controleerbaar aan dat de bedoelde meter kapot was en ook vervangen is, voordat eventueel (voor 2007 e.v. jaren) tot een andere berekening wordt overgegaan;
5. desgewenst houdt Essent spreekuren voor de bewoners, om hen alles duidelijk te maken en fatsoenlijk af te werken;
6. Essent dient eerdere afspraken inzake informatie, klantvriendelijke bejegening, het niet-afschrijven via incasso van hogere bedragen dan het maandelijkse voorschot, en het aanbieden van betalingsregelingen in acht te nemen.

Namens het comité "Geen (Es)cent te veel" van bewoners Hart van Brabantlaan Tilburg,

Paul Huijgen.

Bijlage: mail met afspraken Essent/warmte dd. 06.07.2004

Afschriften aan:
College van B&W van Tilburg,
media,

2ekamerlid PaulusJanssen@sp.nl
Willem.van.de.Griendt@essent.nl; Kees.Oerlemans@essent.nl; Lique.van.der.Mierden@essent.nl namens Berend.Jan.Taken@essent.nl

---- --