Arriva


12 maart 2007.

Arriva blij met goede score in onderzoek van ministerie

Tevredenheid busreiziger Waterland gestegen

Reizigers in Waterland hebben een goede beoordeling gegeven aan het openbaar vervoer in de regio. Met een 7,5 als totaalscore mag het openbaar vervoer in Waterland zich tot de top van Nederland rekenen.

tIn het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit, netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied. Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.

Waterland liet voorheen ook al een goede score zien. Het was voor Arriva, sinds eind 2005 vervoerder in de regio, dus een grote uitdaging om het niveau verder te verhogen. Arriva is dan ook bijzonder verheugd dat dit is gelukt en dat Waterland nu een zevende plaats inneemt op de ranglijst van ruim tachtig openbaar vervoer concessies.

Redenen voor de verbeterde positie zijn, zo blijkt uit het onderzoek, verbeteringen op diverse onderdelen, zoals veiligheid, frequentie en voertuigen. We zijn hier erg blij mee, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Tegelijk kijken we goed naar welke verbeterpunten uit het onderzoek naar voren komen, om ook in de toekomst onze dienstverlening verder te kunnen verbeteren. In het rapport worden informatie bij vertragingen en, zoals in vrijwel elke regio, prijs door de reiziger genoemd als verbeterpunten. Hettinga hierover: Wij werken aan een systeem van reisinformatie per sms. Voor wat betreft het aspect prijs hanteren we enkele speciale kaartsoorten, zoals het Waterlandticket en de Familiedagkaart. Deze maken het reizen met de bus voor veel mensen aantrekkelijker, alleen genieten ze nog onvoldoende bekendheid. Arriva start dit voorjaar een mediacampagne om de speciale kaartsoorten onder de aandacht te brengen.

De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden, het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.