Arriva


12 maart 2007.

Arriva blij met goede score in onderzoek van ministerie

Tevredenheid busreiziger Leeuwarden gestegen; OV Wadden het best

Reizigers in Leeuwarden hebben een goede beoordeling gegeven aan het openbaar vervoer in de stad. Het openbaar vervoer op de Waddeneilanden krijgt van de reiziger de beste beoordeling van heel Nederland.

In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit, netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied. Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.

Het openbaar vervoer in Leeuwarden is maarliefst 49 plaatsen gestegen op de ranglijst van het ministerie. De twintigste plaats (met een 7,4) is een grote prestatie, zeker gezien het feit dat dit is gerealiseerd op punten als veiligheid en informatievoorziening en zonder grote gebeurtenissen, zoals vernieuwen van het wagenpark. Zuidoost Friesland eindigde in de middenmoot met exact dezelfde ranking en hetzelfde cijfer (7,2) als het jaar ervoor. De Friese treintrajecten scoorden met een 6,8 minder goed. Uit het rapport blijkt dat met name aspecten van het oude materieel de score negatief beïnvloedden.

De hoogste score werd gehaald door de Waddeneilanden (in het onderzoek meegenomen als één gebied). Op de Waddeneilanden noteerden Arriva en TCR wederom de landelijk hoogst gemeten klanttevredenheid met een nog hoger cijfer dan vorig jaar: van een 7,9 in 2005 naar een 8,0 over 2006. Bovendien werd met deze score dit jaar ook de eerste plek heroverd die in 2004 ook al voor het OV op de Wadden was.

Arriva is blij met de overwegend goede scores en kijkt zowel bij gebieden die bovenin eindigen als bij gebieden die minder scoorden goed naar de onderliggende aspecten. We zien dat verbeteringen die we doorvoeren ook leiden tot een betere beoordeling, luidt het commentaar van Arriva-directeur Anne Hettinga. De uitkomsten van dit rapport en onze eigen onderzoeken helpen ons te signaleren waar we de dienstverlening nog verder kunnen en moeten verbeteren. Verbeterpunten die uit het rapport naar voren komen zijn naast aspecten die te maken hebben met de oude treinen onder meer informatievoorziening bij vertragingen en de prijs van het openbaar vervoer. Duidelijk is dat we met het nieuwe treinmaterieel een grote stap in de goede richting zetten, maar daarmee alleen zijn we er zeker niet,aldus Arriva-directeur Anne Hettinga: We kijken waar welke punten verbeterd kunnen worden en gaan hiermee aan de slag. Bijvoorbeeld ten aanzien van de prijs. Op de prijs van de nationale vervoerbewijzen als de strippenkaart heeft Arriva geen invloed, maar in Friesland biedt Arriva met name buiten de spits en in vakanties wel een aantal kaartsoorten aan die het OV voordeliger maken.