Arriva


12 maart 2007.

Arriva verwacht komend jaar met name verbetering te boeken bij treinreizigers

Tevredenheid busreiziger Groningen en Drenthe blijft op niveau

Busreizigers in Groningen en Drenthe hebben een goede beoordeling gegeven aan het openbaar vervoer in hun regio. De gegeven scores voldoen aan de normen die Arriva en het OV-bureau hierover met elkaar hebben afgesproken.

In het najaar van 2006 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in elk vervoersgebied in Nederland het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek laten houden. Reizigers zijn gevraagd naar de tevredenheid op verschillende aspecten. Voorbeelden van deze aspecten zijn vriendelijkheid van het personeel, punctualiteit, netheid voertuigen en informatievoorziening. Voor al deze aspecten werden cijfers gegeven die resulteren in totaalcijfers per gebied. Verschillende opdrachtgevers baseren hun beoordeling van de vervoerder mede op dit klanttevredenheidsonderzoek.

De tevredenheid over het openbaar vervoer in Groningen en het deel van Drenthe waar Arriva rijdt blijft op een goed niveau. Dat is de uitkomst van het onderzoek in deze regios. De Groningse treintrajecten scoorden met een 6,6 minder goed. Uit het rapport blijkt dat met name aspecten van het oude materieel de score negatief beïnvloedden.

Arriva bestudeert de details van het rapport om te zien op welke aspecten de meeste verbetering mogelijk en noodzakelijk is. Duidelijk is dat we met het nieuwe treinmaterieel een grote stap in de goede richting zetten, maar daarmee alleen zijn we er zeker niet,aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Informatievoorziening bij vertragingen van bus of trein bijvoorbeeld, is iets waar meer voor nodig is. Dit is een lastig thema, maar we zijn hier wel mee bezig.

De hoogste klanttevredenheid in Nederland is voor de Waddeneilanden, het openbaar vervoer wordt hier grotendeels verzorgd door Arriva.