Ingezonden persbericht


persinformatie

Bloemenveilingen behalen 6,2% meer omzet

In februari 2007 hebben de gezamenlijke bloemenveilingen in Nederland een omzet behaald van 420 miljoen euro. Dit is een stijging van 6,2% ten opzichte van februari 2006. De aanvoer nam in deze maand met 1% toe tot 1,2 miljard stuks. De prijs verbeterde met 2 cent tot 35 cent gemiddeld. Met name het zachte weer zorgde er voor dat de gehele maand producten goed verhandeld konden worden. Het was echter wel somber weer. De verschillende (bloemen) feestdagen in februari en begin maart droegen bij aan de omzetverbetering. Met name de sterke stijging van de omzet bij planten viel op. Dit blijkt uit recente cijfers van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN).

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen bedroeg in februari 299 miljoen euro. Een stijging van 2,8% ten opzichte van een jaar eerder. De aanvoer steeg marginaal met 0,8% tot 1,1 miljard eenheden. De gemiddelde prijs steeg met 1 cent tot 27 cent. Met name Valentijn speelt in deze maand altijd een belangrijke rol. Maar dit jaar is ook duidelijk te zien dat Internationale Vrouwendag (8 maart) en Grootmoederdag in Frankrijk (4 maart) steeds belangrijker worden en dat de inkopen voor deze dagen ook al aan het einde van februari worden gedaan.
. Ook tijdens deze Valentijnsmaand zette de trend bij de rozen door. Een stijging van grootbloemige soorten uit het buitenland en een daling van producten van Nederlandse makelij van dit type. Er is ook minder aanvoer van kleinbloemige soorten uit zowel binnen als buitenland. Dat de aanvoer nog boven die van een jaar eerder lag is toe te schrijven aan de aanvoertoename uit met name Ethiopië en India. De omzet daalde licht omdat de prijs die betaald werd voor buitenlandse grootbloemige soorten met 1 cent daalde naar 24 cent. Nederlandse grootbloemige rozen werden beter betaald dan een jaar eerder (+3 cent tot een totaal van 69 cent).
. De troschrysanten behaalden een omzet van 34 miljoen euro. Dit was een omzetstijging van bijna 16% ten opzichte van een jaar eerder. De aanvoer van santinisoorten nam in de afgelopen periode sterk toe. Een aanvoertoename van meer dan 50% kregen de veilingen te verwerken. De aanvoer van troschrysanten nam af (-5,2%). Oorzaak van deze aanvoerverschuiving was dat enkele troschrysanten telers zijn overgeschakeld op santini's. De gemiddelde prijs voor santini bleef met 25 cent gelijk aan die van vorig jaar, terwijl de troschrysantenprijs door de mindere aanvoer kond stijgen (+6 cent). Voor Internationale vrouwendag hadden aanvoerders van geplozen chrysanten extra aanvoer ingepland. Maar omdat nagenoeg elke aanvoerder meer naar de veiling bracht bleek de aanvoertoename maar liefst 58,6% te bedragen. Dit kon de markt ondanks extra vraag niet zonder moeite opnemen. De gemiddelde prijs van dit artikel daalde van 70 cent gemiddeld naar 53 cent. De totaalomzet kwam wel hoger uit (20,6%).
. Een van de weinige producten die een omzetdaling liet optekenen was de Cymbidium. De omzet daalde met 3,2% tot onder de 11,5 miljoen euro. De aanvoer van dit product steeg licht. Er werd bijna 2 % meer aangevoerd. Blijkbaar was de markt hier niet aan toe. Want de gemiddelde prijs daalde met 9 cent tot E1,81.
. Anthurium deed het met een prijsstijging van 10 cent ogenschijnlijk goed, de afgelopen maand. De aanvoer daalde met 4,4% vanwege het sombere weer. De omzet kwam uit op 4,2 miljoen euro, wat een stijging van 6,6% inhield. De aanvoer met toegevoegde waarde neemt in deze productgroep toe, waardoor de prijsstijging wellicht niet helemaal zuiver aan het levend product valt toe te schrijven.

Kamerplanten
De omzet van kamerplanten bedroeg in februari 113 miljoen euro. Dit was een stijging van 14,1%. De aanvoer van producten daalde met 1,1% tot 78 miljoen stuks. De gemiddelde prijs steeg van E1,26 naar E1,46. Deze sterke toename van de gemiddelde prijs is en de veronderstelde afname van het aangevoerde aantal producten, is wat vertekend. Hedera kende vorig jaar een aanvoer van ruim 9 miljoen stuks die voor zeer lage prijzen werden verhandeld. In dit jaar werden er 7,5 miljoen stuks minder aangevoerd van dit product. Mede hierdoor steeg de gemiddelde prijs sterk en daalde ogenschijnlijk de aanvoer.
. Anthurium kende een omzetverbetering van 4,4%. Ten opzichte van andere producten in de top 10 is dit op zich geen bijzondere ontwikkeling. Wel opvallend is de manier waarop deze omzetverbetering tot stand kwam. Er was een daling van de aanvoer van maar liefst 7,5%. Dit dreef de gemiddelde prijs behoorlijk op. Deze steeg met 48 cent tot E4,25. Met name de vraag naar dit product voor Valentijn en ook Internationale Vrouwendag zorgde er voor dat de aangevoerde producten goed in de markt lagen.
. De omzet van Kalanchoe steeg in februari met bijna 27%. Deze enorme omzetstijging werd zowel door een betere prijsvorming als door een grotere aanvoer veroorzaakt. Er werd 8,2% meer aangevoerd terwijl deze aanvoer voor gemiddeld 12 cent meer werd verhandeld dan een jaar eerder. Kwekers van deze producten zullen blij zijn met deze cijfers want de laatste tijd zat dit product wat in een dip. Met de hulp van het zachte weer, de verschillende feestdagen en de gunstige prijs- kwaliteitverhouding voor de groeimarkten in met name Oost-Europa krabbelde dit product de afgelopen maand weer op.
. De aanvoer van Narcissus daalde de afgelopen maand met 6%. Oorzaak van deze lagere aanvoer was de vele regen in het najaar van 2006. Hierdoor was er veel uitval voor de droge bollen verkoop. Dit veroorzaakte een hoge prijs voor de droge bollen. Deze ontwikkelingen zorgde er voor dat de beschikbaarheid van uitgangsmateriaal voor broeiers beperkt was. Door deze lagere aanvoer in februari steeg de gemiddelde prijs van 53 cent 66 cent.

Tuinplanten
Ten opzichte van vorige jaar loopt het gesmeerd met de tuinplanten. In februari bedroeg de omzet ruim 8 miljoen euro. Dit was een stijging van 45,4% ten opzichte van februari 2006. De aanvoer steeg door het aanhoudende zachte weer met bijna 61%. Uiteraard had dit wel zijn invloed op de gemiddelde prijs van de producten. Deze daalde met 8 cent tot 74 cent gemiddeld.
. Viola kende weer eens een goed begin van de aanvoerperiode na twee mindere seizoenstarts. De gemiddelde prijs van dit product steeg met 10 cent tot 33 cent gemiddeld. Deze prijsstijging werd behaald ondanks de toename van de aanvoer met meer dan 100% tot 4 miljoen stuks. Alhoewel de grote hoos van producten nog moet komen is dit een bemoedigend begin. Wellicht dat de promotie voor dit artikel een steentje heeft bijgedragen aan deze mooie cijfers.


- einde persinformatie -