Senternovem


12-03-2007 | De hybride bus komt eraan

In de Verenigde Staten en Japan gaat de ontwikkeling van hybride bussen erg hard. Daar rijden inmiddels enkele honderden van dergelijke voertuigen. Maar nu begint Europa aan een inhaalrace. In Nederland krijgen vervoerders binnenkort meer ruimte om met dit soort bussen te gaan rijden, dankzij een `milieupakket' bij de concessieverlening en een Experimentenregeling Duurzaam Openbaar Busvervoer. Ook kunnen partijen meedoen aan een Europees project: de Ecobus.

Hybride bus De komende jaren lijkt een grote toekomst weggelegd voor hybride bussen in het stedelijk openbaar vervoer. Vooral daar kunnen deze voertuigen immers een grote winst realiseren in de vorm van efficiencyvergroting en emissiereductie. De Zweedse fabrikant Volvo denkt dat er in de VS en Europa uiteindelijk een markt kan ontstaan van circa 11.000 hybride stadsbussen per jaar. Deze markt zal nog veel groter worden wanneer dezelfde hybride technieken worden toegepast in het stedelijk vrachtvervoer.

Voorop lopen
Gezien dit perspectief organiseerde het Platform Duurzame Mobiliteit op 15 februari een bijeenkomst over de ontwikkelingen en verwachtingen in Europa en Nederland. Tientallen vervoerders en concessieverleners kwam hierop af. Eerst hielden enkele producenten korte presentaties van de technieken en producten die ze beschikbaar hebben, de huidige markt en hun visie op belemmeringen en commercialisering van de hybride bus. Duidelijk werd dat de Verenigde Staten voorop lopen. In Europa zijn nog maar enkele hybride bussen in bedrijf en allemaal op proef. Zo experimenteert Volvo met hybride voertuigen in Göthenborg. Verder levert een aantal Europese, waaronder ook Nederlandse, bedrijven onderdelen en componenten voor hybride bussen (zie kader). Wil de markt zich hier ontwikkelen, dan moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan, constateerden de sprekers en de deelnemers aan de bijeenkomst. Zo moeten er duidelijke Europese prestatie-eisen voor bussen komen, moeten transportondernemingen meer investeringsruimte krijgen en nemen, en moeten business cases beschikbaar komen waarop transportondernemingen investeringsbeslissingen kunnen baseren.

Innovatieconcessie
In Nederland belemmert het huidige systeem van concessieverlening de introductie van nieuwe milieutechnologieën in het openbaar vervoer. Er is echter goed nieuws: het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt momenteel, in samenspraak met concessieverleners, aan een milieupakket voor de concessieverlening. Hierdoor moet de gewenste ruimte ontstaan voor technologieën zoals hybride bussen. De bedoeling is dat de verschillende betrokken partijen in mei 2007 een akkoord over het milieupakket ondertekenen. Verder is een Experimentenregeling Duurzaam Openbaar Busvervoer op komst. Deze gaat subsidie verstrekken aan proeven met nieuwe technieken in vloten van enkele tot tientallen bussen, afhankelijk van de te beproeven techniek. Dit programma wordt medio dit jaar verwacht.

Ecobus
Binnen Europa gaat een aantal partijen - bedrijven, transportondernemingen en overheden - in de tussentijd gezamenlijk aan de slag met een compleet nieuwe hybride bus voor de Europese markt. Voor de ontwikkeling van de componenten hiervan, wordt begin mei een projectvoorstel ingediend bij het Zevende Kaderprogramma van de Europese Commissie. Bijzonder is dat wordt uitgegaan van open architectuur. Dat moet de onderlinge aansluiting en uitwisselbaarheid van componenten bevorderen en zo Europa op voorsprong zetten ten opzichte van de rest van de wereld. Het project moet resulteren in een aantal standaards. In een volgend project zal de bus uiteindelijk worden geconstrueerd.

Stand van zaken hybride bussen
Op de bijeenkomst van het Platform Duurzame Mobiliteit kwam een groot aantal internationale ontwikkelingen op het gebied van hybride bussen aan de orde. In King County (USA), bijvoorbeeld, rijden 235 hybride bussen van Allison. Het bedrijf Evobus (DaimlerChrysler) heeft in verschillende Amerikaanse steden in totaal al 800 dieselhybrides rijden. In Europa brengt de Poolse busfabrikant Solaris Bus & Coach, partner van het Amerikaanse Allison, hybride technologieën aan in bussen. Er zijn er inmiddels drie van verkocht, waarvan één op de weg is. De geschatte terugverdientijd van deze ombouw is negen jaar. Het Zweedse bedrijf Volvo test, sinds afgelopen jaar, hyrbide voertuigen op de weg in Göthenburg. De verwachte marktintroductie van deze voertuigen is in 2009. MAN Truck & Bus Deutschland GmbH test, naast hybride bussen met diesel en brandstofcellen, ook hybride trucks voor distributiedoeleinden. DAF is eveneens bezig met hybride technologie. Het Franse Iveco / Irisbus doet proeven met verschillende nieuwe voertuigtechnologieën voor bussen, waaronder hybride aandrijvingen. Het Nederlandse bedrijf e-Traction produceert een elektrische motor die rechtstreeks op de wielen wordt gemonteerd. Een prototype hiervan wordt momenteel getest. Het Nederlandse bedrijf Phileas, tot slot, maakt componenten voor hybride bussen, die ze zelf hebben ontwikkeld.

Contact

Meer informatie over de bijeenkomst kunt u krijgen bij de secretaris van het platform:
Viviënne Tersteeg, v.tersteeg@senternovem.nl