Port of Rotterdam

Rechter gelast werkhervatting SMIT en reguleert vervolgacties

12-03-2007

Vrijdagavond heeft voor de Rotterdamse rechtbank een kort geding plaatsgevonden inzake de werkonderbrekingen bij het bedrijf Smit Harbour Towage. De rechtbank vond dat tot voor kort verantwoordelijk met het actiewapen was omgegaan. Maar de rechtbank vindt de gevolgen van voortzetting van de acties, gelet op de disproportionele effecten voor derden, voldoende argument om in te grijpen.

In het vonnis (zie PDF) zijn de bonden daarom veroordeeld tot hervatting van de sleepdiensten vanaf 07.00 uur, voor tenminste 75% gedurende 4 dagen. Hiernaast gebiedt de rechtbank gedaagden om na elke 5 stakingsdagen het werk voor 4 dagen te hervatten op een niveau van tenminste 75%. (NB: Maandag is de motivering van het vonnis beschikbaar.)

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR): "Ik ben blij dat in dit vonnis de grote belangen van het gehele haven- en industriecomplex duidelijk erkend worden. Belangrijk is natuurlijk dat we weer zo goed als volledig aan het werk kunnen. Daarnaast is de door de rechtbank erkende disproportionaliteit van de acties, voor de CAO-betrokkenen een extra aansporing om zo snel mogelijk de onderhandelingen voort te zetten en tot een akkoord te komen."

De rechtszaak werd aangespannen door de Rotterdamse raffinagesector, die op zeer korte termijn zou moeten beslissen over het afbouwen/stopzetten van drie raffinaderijen als gevolg van verstoring van de aanvoer van ruwe olie. Naast economische schade, zou het stilleggen en op enige termijn weer starten van de installaties een aanzienlijke ongewenste milieubelasting en risico's voor de stroomvoorziening met zich meebrengen. Daarom eisten de bedrijven een onmiddellijke hervatting van de ongestoorde aanvoer van ruwe olie.

Het HbR is in de procedure met een zelfstandige eis tussengekomen (*), als representant van en voor alle economische activiteiten in de haven. Deze omvatten zowel directe als indirecte economische aspecten, gevolgen voor het imago en voor toekomstige keuzes van klanten voor vestiging en behandeling van alle goederen. De vordering was gericht op het laten hervatten van de sleepdiensten voor de gehele haven. Deze vordering is toegewezen zoals en onder de voorwaarden zoals hierboven aangegeven.

(*) 'Tussenkomen' is een juridische positie waarin men in een gerechtelijke procedure een eigen belang inbrengt dat uiteraard een sterke relatie heeft met de eiser en gedaagde(n), maar geen keuze en/of waardering voor hun positie in het geschil inhoudt.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.