Fietsers Waalre - Eindhoven in acuut gevaar door wegopbrekingen A2


Brandbrief aan Rijkswaterstaat

EINDHOVEN, 20070312 -- De afsluiting van de parallelweg N69 en De omleiding van het fietsverkeer ter hoogte van het viaduct A2 levert acuut gevaar op voor het plaatselijke fietsverkeer. Scholieren en forenzen die richting Eindhoven reizen zijn hiermee op onaanvaardbare wijze achtergesteld bij de gemotoriseerde weggebruikers. Tevens is de hierdoor veroorzaakte belemmering en hinder onacceptabel, in het kader van het vigerende beleid om klimaatvriendelijk verkeer te stimuleren. Wanneer niet binnen 24 uur aangegeven wordt welke korte en lange termijn maatregelen worden getroffen om de problemen adequaat op te lossen zal GroenLinks Waalre een gang naar de rechter overwegen.

De vanwege Rijkswaterstaat ingestelde wegopbrekingen op het kruispunt N69 (Eindhovenseweg/Aalsterweg) en de A2 hebben in week 10 (2007) geleid tot het afsluiten van de parallelweg en tweerichting-fietspad op de zuid-noord route, aan de oostzijde van de N69. Hiertegen worden in het onderstaande bezwaren geuit, korte termijn maatregelen geëist en worden alternatieve oplossingen bepleit.

De afsluiting is niet adequaat, en niet onvermijdelijk. ?- Niet adequaat, omdat veel fietsers zich alsnog langs de afzettingen begeven, en zo op onverwachte en gevaarlijke situaties stuiten. Het bouwverkeer en de werkzaamheden leveren gevaar op voor passerende fietsers en ander langzaam verkeer. Het fietspad dat diagonaal door het broekbosje van de Voorbeeklaan in Aalst-Waalre naar de N69/Eindhovenseweg loopt is niet bebord met aanwijzingen of waarschuwingen. Vanuit Eindhoven richting Aalst-Waalre over het aan de oostkant van de N69 gelegen tweerichting fietspad is de aanduiding van de afzetting en wegomleiding onduidelijk, incompleet of zelfs afwezig.
- Niet onvermijdelijk, omdat er alternatieven zijn die veel veiliger, korter en fietsvriendelijk zijn. Er is eenzijdig vanuit de belangen van de gemotoriseerde weggebruiker gedacht. Ter plaatse van het viaduct zijn er 6 autorijbanen, en 3 fietsrijbanen (of 7 autorijbanen waar de parallelweg gecombineerd wordt met het dubbele fietspad). Vanwege de werkzaamheden in de strook tussen de aan de oostzijde liggende autorijbaan en het dubbele fietspad, is het dubbele fietspad afgesloten, terwijl de vijf rijbanen voor het autoverkeer ongemoeid zijn gebleven. De mogelijkheid één rijbaan voor het autoverkeer af te sluiten is blijkbaar over het hoofd gezien, terwijl dit zonder noemenswaardige capaciteitsvermindering mogelijk is, vanwege de driedubbele rijbaan in noordelijke richting, die eerder en verderop weer een enkele rijbaan is. Met het gebruiken van de overcapaciteit van de autowegen voor het uitvoeren van de werkzaamheden, of voor de doorstroom van het fietsverkeer, kunnen er een aantal problemen worden opgelost, en wordt recht gedaan aan de prioriteit die het langzaam verkeer dient te krijgen.

De omleidingsroute is onnodig gecompliceerd, belemmerend, en levert direct gevaar op door onvolledige uitvoering.
Het leiden van het fietsverkeer, en overig langzaam verkeer (voetgangers, scootmobielen, snorfietsen) door middel van een omleidingsroute naar het fietspad aan de westzijde van de N69 is onnodig gecompliceerd en belemmerend, omdat er, zoals bovenstaand aangetoond, zonder veel moeite alternatieven zijn te bedenken. Hierbij moet bedacht worden dat er door verkeersdeskundigen wellicht nòg betere oplossingen bedacht kunnen worden dan hier voorgesteld. Wanneer het uitgangspunt is de bescherming en prioriteit die het klimaatvriendelijk verkeer verdient, kunnen er met slimme oplossingen beslist minder gecompliceerde en belemmerende oplossingen worden gerealiseerd.
Het resultaat van de huidige omleiding is dat er door een scholier uit Aalst-Waalre richting Eindhoven in plaats van dat er tweemaal een autoweg moet worden overgestoken met een door verkeerslichten geregelde oversteek, nu vijfmaal moet worden overgestoken, waarvan tweemaal een toe- afrit van de A2, zonder verkeerslichten, tegen de richting in, en eenmaal de Aalsterweg bij de afslag naar Hotel Eindhoven met verkeer in twee richtingen zonder verkeerslichten! Dat dit een onacceptabele situatie is zal iedereen duidelijk zijn. Hierdoor worden de kwetsbare verkeersdeelnemers gedegradeerd tot tweederangs burgers, die mogen opdraaien voor de gevolgen van het toenemende autoverkeer, en dit mogen bekopen met het toenemen van gevaar, langere reistijd en frustraties.
Citaat van de website van Rijkswaterstaat:
"Het verkeer wordt omgeleid als een wegvak of aansluiting wegens wegwerkzaamheden wordt afgesloten. De omleiding vindt in eerste instantie plaats via het rijkswegennet of, als dit niet mogelijk is, via het onderliggend wegennet. De omrijafstand wordt zo kort mogelijk gehouden en wordt bepaald aan de hand van locale omstandigheden en mogelijkheden. Het garanderen van de verkeersveiligheid en leefbaarheid staat hierbij voorop."

Directe maatregelen om ellende te voorkomen
Het verschijnsel van niet-functionerende, niet actuele, onvolledige of zelfs foute wegmarkeringen en omleidingen is helaas in Nederland gemeengoed geworden, waarover menige weggebruiker inmiddels de schouders ophaalt. Wanneer er echter dermate grove fouten worden gemaakt dat de veiligheid in gevaar komt moet er worden ingegrepen om ongelukken te voorkomen. Voor alle volgende opbrekingen en omleidingen in het kader van de A2 ombouw waar fietsers en ander langzaam verkeer bij betrokken is dienen betere afspraken gemaakt te worden om de veiligheid en het reiscomfort optimaal te waarborgen.
Daarom moet er voor de A2 ombouw per direct een verkeersmanagement unit worden ingesteld die met de bewaking van verdere verkeersmaatregelen wordt belast, met de speciale opdracht het langzaam verkeer zoveel mogelijk ongehinderd te laten doorstromen, met voorrang boven gemotoriseerd verkeer. Deze verkeersmanagement unit dient alle werkzaamheden te bezien vanuit de gebruiker, met de meest kwetsbare eenheden als maatstaf.
Gezien het spoedeisende karakter van deze zaak, eist GroenLinks Waalre van Rijkswaterstaat per direct maatregelen die aan deze gevaarlijke situatie een einde maken, en voorstellen om op langere termijn een stabiele en voor alle weggebruikers aanvaardbare oplossing te realiseren.
Wanneer niet binnen 24 uur (12-03-2007 18:00 uur) aangegeven wordt welke korte en lange termijn maatregelen worden getroffen om de problemen adequaat op te lossen zal GroenlInks Waalre een gang naar de rechter overwegen. Deze kan eventueel in kort geding bepalen welke maatregelen adequaat zijn om aan de bezwaren tegemoet te komen.





GroenLinks Waalre