VVD


13-3-2007

VS en EU openen luchtruim voor elkaar

Vandaag debatteert het Europees Parlement over het recent gesloten akkoord voor een nieuw juridisch kader voor transatlantisch luchtvervoer. Het luchtverkeer tussen de VS en de EU, de 2 grootste markten ter wereld en samen goed voor 60% van alle mondiale vliegbewegingen, is vooralsnog geregeld in bilaterale open-skies´ verdragen.

Met het akkoord dat op 2 maart jl. werd gesloten, houden de bilaterale verdragen straks definitief op te bestaan en zijn alle denkbare verbindingen tussen de EU en de VS mogelijk .

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Een enorme stap vooruit waarvan ik groot voorstander ben. De huidige bilaterale overeenkomsten vormen immers een enorme belemmering voor de vrije concurrentie op het vlak van het internationale luchtvervoer tussen de EU en de VS omdat start- en landingsrechten worden voorbehouden aan nationale luchtvaartmaatschappijen. Niet goed voor de
luchtvaartindustrie en niet goed voor de consument."

Reeds in 2002 oordeelde het Hof dat de discriminatie tussen EU-luchtvaartmaatschappijen ten gevolge van de bilaterale overeenkomsten tussen bepaalde lidstaten en de VS in strijd is met het EU-recht. En nu, na jaren van onderhandelingen waarbij de VS zich niet altijd van haar meest charmante kant heeft laten zien, is er dan eindelijk een akkoord bereikt.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Ik mag toch hopen dat de Raad hieraan zijn goedkeuring verleent in zijn vergadering op 22 maart a.s. De bezwaren die door een aantal lidstaten, en met name het Verenigd Koninkrijk, worden opgeworpen, zijn voor mij totale dooddoeners en beschouw ik als weinig constructief. Het afschermen van de eigen markt is anno 2007 een gotspe en doet afbreuk aan de Europese gedachte, die zo belangrijke interne markt. Duidelijk is dat het nieuwe juridische kader voor transatlantisch luchtverkeer voordelig zal uitwerken voor de luchtvaartindustrie, de consument en de werkgelegenheid. Dit wijzen alle studies uit."

Het voorstel is een enorme stap vooruit, maar niet perfect. Nog altijd worden door de VS argumenten gebruikt als ´safety & security´ om bijvoorbeeld de onderhandelingen t.a.v. cabotage te vertragen en te bemoeilijken waardoor er op dat punt geen vooruitgang is geboekt. Ook de mogelijkheid voor EU carriers om een effectieve controle uit te oefenen over een US airline is nog steeds beperkt, zelfs met de uitgebreide eigendomsclausule.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het afschermen van de eigen markt onder de noemer ´safety & security´ is natuurlijk ridicuul en wat mij betreft een zwaktebod. Tegelijkertijd heb ik goede hoop voor de toekomst. Het nieuwe kader voorziet immers in een bindend tijdspad voor een tweede overeenkomst waarbij deze beperkingen wederom aan de orde komen."