Biologische producten geen vanzelfsprekendheid

13.03.2007 / 17:21 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Marketresponse b.v.

Marketresponse b.v.

Biologische producten geen vanzelfsprekendheid in Nederlandse keuken

Leusden, 13 maart 2007 - Nederlanders eten niet regelmatig biologische producten. Toch is er een groep consumenten met behoefte aan vernieuwing in de manier waarop voedsel op dit moment wordt aangeboden. Slechts 31% van de Nederlanders eet regelmatig biologische producten en 43% is best bereid om iets meer te betalen voor verse en biologische producten.

Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat 54% van de Nederlandse consumenten niet regelmatig producten eet die biologisch zijn geteeld. Van de consumenten heeft 52% geen probleem met het huidige aanbod van verse producten in de supermarkt. 26% van de Nederlandse consumenten geeft aan dat de kwaliteit van verse producten in de huidige supermarkten te wensen overlaat. Van de ondervraagden zegt 35% behoefte te hebben aan een supermarktketen met verantwoord en vers voedsel.

Opvallend is dat 45% van de Nederlandse consumenten niet weet waar de verse producten uit de supermarkt vandaan komen. 46% van de consumenten is het oneens met de stelling 'Ik eet liever verse producten die uit mijn eigen streek afkomstig zijn dan verse producten uit het buitenland'. Terwijl 39% het met deze stelling eens is.

Meer gedetailleerde resultaten
Van de Nederlanders in de leeftijd van 50 jaar of ouder heeft 45% behoefte aan de komst van een winkelketen met verantwoord en vers voedsel. Deze groep consumenten heeft ook de hoogste bereidheid (48%) om meer te betalen voor producten die biologisch zijn geteeld. 59% van de consumenten van 50 jaar of ouder eet liever verse producten uit de eigen streek, dan verse producten uit het buitenland. 48% van de consumenten van 50 jaar of ouder zegt niet te weten waar de verse producten, die ze kopen in de supermarkt, vandaan komen.

De resultaten van het onderzoek worden woensdag 14 maart besproken in het programma Marktveroveraars op BNR Nieuwsradio. De uitzending begint om 20.00 uur.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 5 tot en met 8 maart 2007, onder een representatieve steekproef van 453 personen van 16 jaar en ouder.


Noot voor de redactie,