AutoRai

Cadillac krijgt krachtige en schone V6-diesel

(3/14/2007)
Op de Autosalon van Genève presenteert General Motors een totaal nieuwe 2,9-liter V6-turbodieselmotor, voorzien van geavanceerde inspuitings- en verbrandingstechnologie voor minimale emissies en maximale prestaties. De nieuwe motor (184 kW/250 pk) zal voornamelijk in Europa worden verkocht. De nieuwe Cadillac CTS, die eind dit jaar wordt geïntroduceerd, zal in 2009 als eerste gebruik maken van de krachtbron.

"Wij verwachten dat de V6-diesel hoge ogen zal gooien in het Europese luxe segment", aldus Jim Taylor, General Manager van Cadillac. âDankzij het uitstekende koppel bij lage toerentallen en het hoge vermogen sluit de motor uitstekend aan op het karakter van Cadillac, dat gericht is op comfort en prestaties.â

De compacte V6-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder is onderdeel van een nieuwe GM-familie van dieselmotoren, voorzien van een innovatief gesloten verbrandingsregelsysteem, dat is ontwikkeld om aan toekomstige uitlaatgasnormen te voldoen. De motor kan zowel in lengte- als in dwarsrichting worden geplaatst en is geschikt voor een groot aantal twee- en vierwielaangedreven modellen.

De ontwikkeling van de nieuwe GM-motor wordt gecoördineerd onder leiding van de Europese divisie van GM Powertrain in het Italiaanse Turijn, in samenwerking met VM Motori, gevestigd in Cento, Italië. GM Powertrain gaat zich richten op de ontwikkeling van het schone verbrandingsproces, de elektronische motorregeling en de nabehandeling van uitlaatgassen, alsmede de kalibratie en integratie in GM-modellen. VM Motori gaat de nieuwe krachtbron in de fabriek in Cento bouwen en is verantwoordelijk voor de mechanische aspecten van het motorontwerp, de ontwikkeling en het testen.

"In de V6-diesel worden vooruitstrevende technologieën geïntegreerd en de motor levert uitmuntende prestaties, een gunstig brandstofverbruik en minimale emissies," vertelt Roger Johansson, vice-president van GM Powertrain Europe.

Het motormanagementsysteem van de V6 zorgt voor een optimaal brandstofverbruik, evenals verlaagde uitstoot en minder lawaai, door gebruik te maken van een onlangs ontwikkelde
verbrandingsregelingtechnologie. Belangrijke elementen in het systeem zijn cilinderdruksensoren met hogesnelheidspiëzoweerstanden die geïntegreerd zijn in de gloeibougies van de motor. Deze gespecialiseerde sensoren registreren ârealtimeâ gegevens van het verbrandingsproces, waardoor een onmiddellijke fijnafstemming van het brandstofinspuitproces mogelijk is. In de toekomst zal deze schone verbrandingstechnologie worden toegepast in andere GM Powertrain-dieselmotoren.

Het hogedruk-commonrailsysteem levert een inspuitdruk van maximaal 2.000 bar (29.000 psi). De verstuivers worden aangestuurd door snelontstekende piëzo-elektronica, waardoor tot maximaal acht inspuitingen per motorcyclus mogelijk zijn. Het nabehandelingssysteem omvat een oxidatiekatalysator en een roetfilter die in een gesloten systeem aan de motor zijn gekoppeld, waardoor toekomstige uitlaatgasnormen worden behaald.

Een elektronisch geregelde turbolader met variabele geometrie genereert de laaddruk. De motor heeft een hoog maximum koppel van 550 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 omw/min., dat goed samengaat met een effectief brandstofverbruik en een lage uitstoot van schadelijke stoffen.

De nieuwe compacte V6-krachtbron is voorzien van aluminium cilinderkoppen en cilinderrijen onder een hoek van 60 graden, een boring van 83,0 mm en een slag van 90,4 mm, wat resulteert in een cilinderinhoud van 2.935 cc. Het motorblok is gemaakt van sterker en lichter âCompacted Graphite Ironâ (in vergelijking met het zwakkere aluminium of het zwaardere grijze gietijzer) om motorconstructie, gewicht, verfijning en prestaties te optimaliseren.