Ingezonden persbericht


Biologisch product klimaatvriendelijk

Klimaat - verandering

Een extreem warme winter en enkele inspirerende bezoekjes van Al Gore en Bill Clinton hebben gevolgen gehad. Klimaatverandering staat nu volop in de belangstelling van de Nederlandse samenleving. Zowel politiek als burgers realiseren zich het belang van beperking van de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen.

Biologisch product klimaatvriendelijk

Voor de biologische landbouw brengt klimaatvriendelijk ondernemen zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe uitdagingen met zich mee. Het belang wordt onderstreept door een studie van Intromart GfK uit 2005. De conclusie was dat bijna 75% van de consumenten bereid is een 5% hogere prijs te bepalen als producten klimaatneutraal geproduceerd worden.

De garantie dat een product klimaatvriendelijk geproduceerd wordt geeft dus een extra verkoopargument. En deze garantie sluit perfect aan bij de huidige eisen en uitgangspunten van biologische voeding. Biologische productie is namelijk al vaak klimaatvriendelijker dan gangbare productie. En dat wordt ook door de consument verwacht !

Voor de biologische sector is het nu de uitdaging om bedrijfsvoering en productie zo klimaatvriendelijk mogelijk te krijgen. Dit allereerst door het reduceren van de uitstoot van CO2 en broeikasgassen. De resterende uitstoot kan daarna worden gecompenseerd door de aankoop van zogenaamde 'carbon credits'. Hiermee kan in bosbouw, duurzame energie of energie- besparingsprojecten worden geïnvesteerd.

Kosten klimaat vriendelijk ondernemen

De kosten van klimaatvriendelijk ondernemen zijn alleszins te overzien. Het reduceren van CO2 uitstoot door energiebesparing brengt namelijk ook vaak aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee. Bovendien zijn de kosten voor compensatie van de resterende uitstoot laag. Ze bedragen hooguit enkele procenten van de totale waarde van het product of het bedrijfsproces.

Voorbeelden uit de praktijk

Klimaatvriendelijk ondernemen is geen voorbijgaande mode. De Britse supermarktketen Tesco gaat namelijk vanaf dit jaar op alle 70.000 producten de CO2 emissies vermelden van productie, transport en consumptie. In Nederland heeft de biologische groente- en fruit- importeur Eosta zijn gehele bedrijfsvoering klimaatneutraal gemaakt. Bovendien zullen binnenkort ook de geïmporteerde producten zelf klimaatneutraal zijn.

Andere voorbeelden van klimaatvriendelijk ondernemen in de biologische sector zijn groothandel Udea (klimaatvriendelijke koeling), Agrofair (compensatie auto- en vliegverkeer) en Peeze koffie (klimaatneutrale bedrijfsvoering en branden van koffie).

Het is te verwachten dat in de toekomst in de biologische sector klimaatneutraal ondernemen eerder regel dan uitzondering zal zijn. Voor meer informatie zie de website: www.klimaatneutraal.nl

HidDe Oenema ----> www.biologisch.nl
Publiciteitscentrum Biologische Voeding

Postbus 656, 6700 AR, Wageningen
Email info@biologisch.nl
Tel. 0317-415.515

HR 09087094