Gemeente Den Haag

Persbericht 14 maart 2007

Nederlands Uitburo & VVV Nederland sluiten samenwerkingsovereenkomst

Het Nederlands Uitburo (NUB) en VVV Nederland tekenen vandaag in Utrecht een officiële intentieverklaring voor samenwerking. NUB en VVV Nederland beheren en exploiteren beiden een collectief merk in de vrijetijdsmarkt en ontwikkelen collectieve diensten ten behoeve van een netwerk van aangesloten lokale en regionale organisaties. Deze organisaties blijken elkaar in de praktijk aan te vullen in het bedienen van de vrijetijdsconsument, zij het ieder met hun eigen specifieke focus. Daarom worden de handen ineen geslagen en zal begin juni 2007 een definitieve raamovereenkomst van kracht worden.

Uitgangspunt van de samenwerking is elkaars sterkten optimaal te benutten en de gezamenlijke positie op de totale vrijetijdsmarkt te verstevigen door onderlinge samenwerking en afstemming. Kernopdracht van het NUB is het bevorderen van bezoek aan culturele activiteiten in Nederland door middel van collectieve marketing en informatiedistributie met als verbindende schakel het merk 'Uitburo'. Kernopdracht van VVV Nederland is het bevorderen van toerisme, recreatie en leisure activiteiten in Nederland door middel van het aanbieden van collectieve diensten, producten en promotie en informatiedistributie rondom het concept 'gastheerschap' met als verbindende schakel het merk 'VVV'.

Officiële samenwerking is een logische stap. In de praktijk exploiteren steeds meer VVV organisaties ook een Uitburo. Stedelijke marketingorganisaties exploiteren zowel een VVV als een Uitburo en voeren beide merken. "Er ontstaan zelfs volledig geïntegreerde vestigingsconcepten waar de vrijetijdsconsument terecht kan voor een breed spectrum aan services en diensten" aldus Margot Gerené, directeur Nederlands Uitburo. "Zo kan bij een vakantie in eigen land een bezoek aan museum en/of theater natuurlijk niet ontbreken." Kees van Wijk, commercieel directeur VVV Nederland, vult aan: "daarom gaan NUB en VVV Nederland hun databasesystemen koppelen zodat die vrijetijdsinformatie voor de gast of bezoeker gemakkelijk bereikbaar wordt, zowel via de vestigingen als de verschillende internetsites."

De samenwerking zal zich concentreren op een drietal terreinen: branding / communicatie, vestigingenbeleid en uitwisseling van data/ koppeling databasesystemen.

EINDE BERICHT



Gemeente Den Haag