zichtbaar
Gehandicaptenzorg maakt kwaliteit zichtbaar
Nieuwsbericht, 14 maart 2007
Met het opstellen van een kwaliteitskader heeft de gehandicaptenzorg
weer een stap gezet naar kwaliteitsverbetering in de sector.
Staatssecretaris Bussemaker, die het Visiedocument Kwaliteitskader
Gehandicaptenzorg gisteren kreeg aangeboden, is blij dat de
gehandicaptenzorg werk maakt van het meetbaar maken van de kwaliteit
van de zorg. "Want alleen op die manier kunnen cliënten,
cliëntenraden, beroeps- en brancheorganisaties, zorgverzekeraars en
inspectie zien hoe het met de kwaliteit in een zorginstelling is
gesteld", zei ze.
Ze wees erop dat kwaliteitsverbetering niet alleen goed is voor
cliënten, maar ook voor de mensen die werken in de zorg. "Want werken
in een instelling waar de zorg goed is, waar er aandacht is voor het
lichamelijke en emotionele welzijn van mensen, daar doe je je werk met
plezier."
Vergelijken
Met de volgende stap, het ontwikkelen van prestatie-indicatoren, is de
gehandicaptenzorg al een eind gevorderd. Die moeten ervoor zorgen dat
cliënten straks de zorg en ondersteuning van instellingen onderling
kunnen vergelijken. Een belangrijke indicator is bijvoorbeeld de mate
waarin een cliënt betrokken is geweest bij het opstellen van zijn
ondersteuningsplan en het percentage cliënten dat positief oordeelt
over dit plan.
Aan het kwaliteitskader hebben alle partijen uit de gehandicaptenzorg
meegewerkt: cliëntenorganisaties, zorgaanbieders, beroepsorganisaties,
verzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het ministerie
van VWS.
KiesBeter
Bussemaker zette gisteren ook een nieuw onderdeel van de website
kiesBeter.nl in werking: kwaliteitsinformatie over de
gehandicaptenzorg . De informatie is nu nog beperkt, maar wordt
uitgebreid met feiten en cijfers over kwaliteit en met ervaringen van
cliënten.
Verwijzingen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport