Miko
OMZET MIKO 9 % HOGER
Turnhout, 14 maart 2007 - De op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde
koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist Miko behaalde over 2006
een omzet van 90,56 miljoen euro. Dit is een stijging met 9 % in
vergelijking met het jaar voordien. Circa 75 % van de omzet is gerealiseerd
in het buitenland.
De koffieserviceactiviteiten namen 56 % van de groepsomzet voor hun
rekening, de overige 44 % was voor rekening van de kunststofafdeling.
De omzet van de koffieserviceafdeling nam toe met 8 % ten opzichte van
2005. Deze stijging kwam er door organische groei in Frankrijk, Nederland
en Engeland, met toenames van respectievelijk 17 %, 5 % en 4 %. Voor
Frankrijk speelt ook het feit dat Caf'équip voor het eerst voor de volle 12
maanden in de cijfers verwerkt zit. België was licht positief, en dit
ondanks het volledig wegvallen in 2006 van de omzet van watercoolers en
bijhorende waterflessen, door de overdracht ervan aan Sip-Well in de loop
van 2005. In deze cijfers werd ook de omzet van Miko Leo Kaffee in
Duitsland opgenomen.
De omzet van kunststofverpakkingen kende een stijging met 11 %. Dit is
andermaal het gevolg van zeer goede prestaties neergezet door zowel de
Belgische als Poolse kunststofdochters, die een omzetstijging realiseerden
van respectievelijk 9 en 38 %. Frans Michielsen, CEO van de Miko-groep,
commentarieert : "De stijging in beide vestigingen hangt samen met een
aantal projecten die gedurende 2005 en 2006 werden binnengehaald, en die
deels reeds in 2006 en in de loop van 2007 op kruissnelheid kwamen of
zullen komen."
De financiële resultaten van 2006 zullen worden gepubliceerd einde maart
2007.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal
jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist
by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de
kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg
zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide
activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 540 mensen te
werk en haalde in 2006 een omzet van 90,56 miljoen euro. Momenteel is 44 %
hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 56 % wordt
gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep
met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland,
Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.
EINDE