Ingezonden persbericht


Er valt iets te kiezen voor een 'overheid zonder vrees'

Nationale Daltondag

14 maart 2007

Met ruim 290 daltonscholen, een eigen lector daltonplan, een jubileumboek en de eerste Nationale Daltondag sluit de 75-jarige Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) op 14 maart 2007 haar jubileumjaar af. De NDV wil met een gezamenlijke open dag van alle daltonscholen duidelijk maken dat goed onderwijs niet af te lezen is aan de gemiddelde citoscores, eindexamencijfers of de hoeveelheid onderwijstijd. Het onderwijsveld heeft een overheid nodig zonder vrees! Creativiteit en originaliteit komen immers vooral voort uit de vrijheid die betrokkenen binnen redelijke kaders genieten. De NDV is ver gevorderd met een systeem van zelfevaluatie en visitatie, dat gestoeld is op vertrouwen in de kwaliteit van scholen en professionals. Zij zijn goed in staat om in te spelen op (leer)problemen van leerlingen en maatschappelijke ontwikkelingen. Hoe de daltonscholen dát doen, kan iedereen op 14 maart a.s. met eigen ogen komen zien.

Ruim honderd jaar geleden bracht de grondlegster van het daltononderwijs Helen Parkhurst haar onderwijsideeën voor het eerst in de praktijk in de plaats Dalton (Massachusetts, VS). In 1928 werd het daltonplan voor het eerst toegepast op een Nederlandse school. Men was zo enthousiast over dit vernieuwende onderwijs dat vier jaar later de NDV werd opgericht. En dat enthousiasme is gebleven. Het daltononderwijs zit in de lift omdat het zich steeds weet aan te passen aan de veranderende samenleving.

Opgroeien tot verantwoordelijke burgers
Dalton is een uitstekende voorbereiding op de toekomst. In de maatschappij van morgen zijn samenwerking, zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid belangrijke voorwaarden om te kunnen omgaan met vrijheid. En dus ook om goed te kunnen deelnemen aan de samenleving. In het daltononderwijs zijn samenwerking, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid belangrijke uitgangspunten. Op daltonscholen leren leerlingen hoe zij vrijheid moeten hanteren. Dat betekent dat ze ook leren dat er grenzen zijn. Op school werken leraren en leerlingen met elkaar samen op basis van vertrouwen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het leerproces van de leerling. Door middel van taken leert de leerling door de jaren heen zelfstandig kennis te vergaren en ervaringen op te doen. De leraar coacht, begeleidt en stuurt waar nodig bij. Ook de samenwerking tussen leerlingen krijgt veel aandacht.

Internationalisering
Nederland is een land dat internationaal voorop loopt met onderwijsvernieuwing. Ten opzichte van andere landen in de wereld hebben we het grootste aantal daltonscholen. Dat heeft de aandacht getrokken van landen waar de democratie in nog in de kinderschoenen staat. In deze landen is men op zoek naar nieuwe onderwijsvormen die kinderen opvoeden tot vrije, zelfstandige en mondige burgers. Vertegenwoordigers van de NDV zijn betrokken bij onderwijsvernieuwingsprojecten in een aantal landen.


---